‘Afterwork’ d’EL PERIÓDICO
Aurora Catà: «La Copa Amèrica és una gran oportunitat de situar BCN a primera divisió en la ment de tot el món»
Si algú sap de què va la Copa Amèrica de vela que se celebrarà a Barcelona l’any que ve és Aurora Catà. Sota la seva presidència a Barcelona Global, la que avui és vicepresidenta d’America’s Cup Events Barcelona (ACE Barcelona), l’organització de l’esdeveniment, va ser protagonista en la consecució per a la capital catalana de l’esdeveniment que se situa al ‘top’ de les competicions esportives amb els Jocs Olímpics i el Mundial de Futbol.
Amb aquesta competició, Barcelona serà l’única ciutat a nivell global que haurà acollit les tres grans cites esportives globals: els Jocs el 1992, el Mundial, el 1982 i ara, la Copa Amèrica de vela, que aportarà més de 1.000 milions d’euros a la ciutat, d’una banda pels mateixos equips (unes 100 famílies per cadascun dels sis equips que viuran a la ciutat durant més d’un any), l’organització i els visitants de fora i d’aquí. S’estima que seran uns 2,5 milions en estades llargues perquè la competició va de finals d’agost a finals d’octubre del 2024, segons un estudi de la Universitat Pompeu Fabra. Els entrenaments, en tot cas, i els preparatius ja són a la cantonada.
Catà ha sigut la protagonista de l’‘Afterwork’ d’aquest mes organitzat per EL PERIÓDICO, una cita amb els lectors moderada per la periodista Cristina Buesa, que monitoritza des del diari cada pas i moviment d’aquest esdeveniment internacional. La directiva, d’extens currículum professional, des del consell del Banc Sabadell o la direcció de TVE a Catalunya fins a la cúpula de la firma de ‘head-hunters’, Seeliger & Conde, assegura que es va aconseguir captar aquest esdeveniment en dos mesos i mig gràcies a «un gran treball en equip». «Barcelona ha fet les coses bé», amb alineament de societat i les administracions i «esperit olímpic», sentencia.
Vilanova, en tres mesos
La veritat és que no és una competició puntual. Al final de la sessió, el director d’EL PERIÓDICO, Albert Sáez, va concloure que la principal feina dels mitjans de comunicació serà transmetre aquesta idea que l’esdeveniment «cal viure’l» i que «no és només un esdeveniment esportiu sinó ciutadà». I va recordar que va ser durant els premis Empresari de l’Any del diari el 2022 quan va començar a córrer la veu que s’havia aconseguit l’objectiu d’allotjar la Copa Amèrica.
Les característiques de Barcelona van ser un dels seus principals actius, ja que no era la candidatura que aportava més econòmicament. De manera molt il·lustrativa, Catà explica que es podrà anar a les bases dels equips «amb autobús». I això és perquè se celebrarà pràcticament en el centre de la ciutat; i es podrà veure no només per TV o qualsevol dispositiu sinó de manera presencial des de la platja, perquè es desenvoluparà a tot just 350 metres de terra. I el mateix passarà a Vilanova i la Geltrú, on d'aquí a tres mesos es farà la primera regata preliminar. «Serà l’única vegada que se’ls veurà competir amb el mateix barco, amb les mateixes característiques. En la part final cada un té un únic barco i aquí és on la tecnologia i el disseny poden marcar diferències, però a Vilanova se’ls podrà veure competir amb les mateixes condicions», explica.
900 milions en televisió
Catà recorda que la idea d’allotjar l’esdeveniment va comptar ràpidament amb el suport d’empreses, del Port de Barcelona, de la Generalitat i de l’ajuntament, entre d’altres. Les característiques de la candidtura i aquest aval de la societat i les administracions van ser elements essencials per atraure l’atenció de Grant Dalton, el director executiu de l’equip Emirates Team New Zealand i d’America’s Cup Events, l’organització de l’esdeveniment.
Al setembre se celebrarà la primera cita a Vilanova. La intenció és que sigui «molt participativa» i vinculada a la ciutat, tant aquesta preregata com la competició principal a Barcelona del 28 d’agost al 28 d’octubre del 2024. El cert és que la cita «és una gran oportunitat» de situar Barcelona «a la primera divisió en la ment de tothom». Després dels Jocs Olímpics i el Mundial de futbol, la Copa Amèrica és la que més espectadors de TV aglutina, amb més de 900 milions.
Un dels eixos de l’organització és la sostenibilitat i altres valors «que encaixen amb els de la ciutat». De fet es presentarà un primer barco impulsat per hidrogen verd. I el programa de voluntaris per a l’organització de la competició, afirma, està tenint una resposta «espectacular», amb molts dels aspirants estrangers. La previsió era 2.300 voluntaris per a Barcelona i 350 per a Vilanova. També es farà formació en funció de les àrees a què es destinin. Els equips de voluntaris s’hauran de comprometre per a períodes de 10 dies entre el 22 d’agost i el 28 d’octubre.
Des de 1851
La Copa Amèrica té el seu origen el 1851, quan la reina Victòria d’Anglaterra va desafiar els EUA a competir amb els seus barcos i aquests es van imposar i van guanyar la copa de les 100 guinees original. La competició ha derivat en l’actualitat en la denominada «fórmula 1 del mar» i en la qual «la tecnologia i la innovació» són els trets distintius, recorda Catà.
Des del seu origen, l’equip guanyador és el que imposa les normes i el lloc de celebració. Aquest, en tot cas, seria el que hauria de decidir si repetir a Barcelona. Els sis equips, cada un amb la seva base al Port de Barcelona, estan apadrinats per clubs nàutics i representen Nova Zelanda, els EUA, el Regne Unit, Suïssa, Itàlia i França.
L’Imax, gairebé a punt
Notícies relacionadesUna de les novetats de l’edició de Barcelona serà una competició completament per a dones, cosa que demostra l’aposta de l’organització per «la diversitat». La de joves serà la tercera vegada que se celebrarà. Un dels al·licients és que hi haurà un equip espanyol i fins a 12 països, els sis principals més sis més.
Les bases dels diferents equips s’estan acabant, algunes estan més avançades que d’altres. En tot cas, en l’espai que ocupava l’Imax al Port Vell hi haurà exposicions, un restaurant, etcètera, amb la idea que es posi en marxa al juliol.
- Sinistre a França Qui eren les víctimes de l'accident d'autobús que tornava d'Andorra a L'Hospitalet?
- Scalextric o la remuntada històrica de la família Arnau
- El Barça es trenca
- Fenomen en auge Així es contracten i funcionen les excursions ‘low cost’ des de Barcelona
- L’empresa de l’autocar sinistrat va fer fallida i l’amo anava per lliure
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Televisió Una soltera abandona la seva cita a 'First Dates' després de les preguntes a les quals va ser sotmesa: "A mi em sembla un escàndol"
- A València Condemnats per contractar un sicari que va morir en un accident de moto quan anava a matar la seva víctima
- Club Entendre + Animals i plantes Molsa, vesc i grèvol: tres plantes protegides per les quals et poden multar
- Junts per Catalunya Per què Pujol torna al pujolisme