Cas Ferrovial

Xoc entre la CNMV i Ferrovial pel trasllat de la seu als Països Baixos

El regulador i BME afirmen que la multinacional no tindria cap problema per cotitzar als EUA des d’Espanya i la companyia ho nega

Xoc entre la CNMV i Ferrovial pel trasllat de la seu als Països Baixos
3
Es llegeix en minuts

La Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) i Borses i Mercats Espanyols (BME) tomben el principal argument de Ferrovial per justificar el seu trasllat de seu als Països Baixos. Les dues institucions han realitzat una anàlisi, que a més BME ha realitzat sobre el terreny als Estats Units, i conclouen que no hi ha cap impediment perquè qualsevol companyia espanyola o europea pugui cotitzar directament als Estats Units.

La CNMV insisteix que «no hi ha cap impossibilitat». «Hem analitzat l’aspecte regulatori i no hem trobat res que ho impedeixi. L’assumpte és que fins ara no ho ha intentat cap», afegeixen des del regulador. Per la seva banda, BME s’expressa de manera similar: «No hi ha obstacle per cotitzar a Nova York i així l’hi hem traslladat a Ferrovial». De fet, a Borses i Mercats posen com a exemple l’empresa australiana Berkeley, que volia posar en marxa un projecte de mines d’urani a Salamanca: «Va venir aquí i ens va dir que li agradaria cotitzar a Espanya i la vam ajudar i està cotitzant en borsa».

Segons les institucions espanyoles dels mercats, en cap moment Ferrovial ha traslladat cap consulta per saber si era possible o no cotitzar directament a Nova York; cosa que, segons l’opinió de mitjans pròxims al Govern, demostra que l’argument utilitzat per l’empresa per justificar el seu trasllat de seu no era cert.  

Ferrovial contraataca

No obstant, Ferrovial ha esgrimit com la principal raó per demanar a la Junta d’Accionistes que aprovi el trasllat de seu que, a la pràctica, la legislació del mercat espanyol impossibilita cotitzar mitjançant accions ordinàries als EUA, amb la qual cosa només és possible fer-ho a través dels ADR, la qual cosa, segons l’empresa, només permet posar en valor una petita part de la companyia. Per a Ferrovial és estratègic cotitzar directament als Estats Units, ja que, segons insisteix, més del 90% del valor del grup resideix en actius ubicats fora d’Espanya i més del 90% dels accionistes institucionals són inversors internacionals. L’empresa reitera que té «a més, una presència creixent a Amèrica del Nord, on està previst que s’origini una gran part de les oportunitats del Grup Ferrovial, presents i futures, i del seu creixement».

«Actualment, no hi ha una estructura que habiliti aquesta possibilitat. Segons la informació disponible, per crear-la, al marge d’eventuals canvis regulatoris, caldria donar solució a qüestions tècniques i operatives (compatibilitat tecnològica, rebalanceigs, reconciliacions de saldos, protocols d’informació...). Això requereix temps i la voluntat dels operadors i reguladors implicats», traslladen fonts oficials de Ferrovial a ‘El Periódico de España’ i ‘Actius’, el suplement econòmic de Prensa Ibérica.

¿Quines empreses espanyoles cotitzen ja als Estats Units?

A través dels abans citats ADR’s, moltes companyies són presents als Estats Units, inclosa la mateixa Ferrovial: Banco Santander, BBVA, Grifols, Inditex o Repsol. Fora d’aquest tipus d’instruments financers, Iberdrola, a més de cotitzar a quatre borses espanyoles, permet comprar i vendre accions de la companyia en el London Stock Exchange del Regne Unit i manté la seva filial Avangrid cotitzant a la borsa de Nova York.

Notícies relacionades

Un dels últims arguments de l’empresa presidida per Rafael del Pino és que «cap societat espanyola cotitzada ha negociat mai les seves accions als mercats de valors dels Estats Units de manera directa», una cosa que es contradiu amb la filial d’Iberdrola.

El problema més gran que tenen aquests ADR’s és la impossibilitat de cotitzar a un gran índex, a excepció del Nasdaq, que engloba les empreses tecnològiques més grans i no té sentit que Ferrovial hi sigui inclosa.