Proveïment garantit

El port de Barcelona acull el primer barco de subministrament de gas natural liquat de manera permanent

La seva instal·lació farà que la capital catalana sigui parada preferent dels barcos que utilitzen aquest combustible

El port de Barcelona acull el primer barco de subministrament de gas natural liquat de manera permanent

Elisenda Pons

2
Es llegeix en minuts
Cristina Buesa
Cristina Buesa

Periodista

Especialista en infraestructures de mobilitat i la Copa Amèrica de vela.

ver +

El port de Barcelona s’ha convertit en l’única terminal marítima de l’Estat que acull de manera permanent un barco de proveïment de gas natural liquat (GNL). L’embarcació d’Enagás, ‘batejat’ aquest dijous en un dels molls de la instal·lació, farà que la capital catalana es converteixi en parada preferent dels barcos que funcionen amb aquest combustible, que és menys contaminant que els carburants tradicionals. L’objectiu, una vegada més, és descarbonitzar el transport, tant per la via ferroviària com per la marítima, amb el concurs també d’infraestructures com el corredor mediterrani.

El barco ‘Haugesund Knutsen’, de 90 metres d’eslora, és un dels 40 d’aquest tipus que hi ha al món, han explicat a l’acte de Barcelona. El president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó, ha destacat que l’esdeveniment demostra el compromís amb la reducció de les emissions de la infraestructura portuària, sempre al punt de mira per l’arribada de creuers.

Una fita en el desplegament

«És un esdeveniment que considerem una fita en el desplegament dels combustibles sostenibles marítims a Espanya», ha destacat el conseller delegat d’Enagás, Arturo Gonzalo.

Paral·lelament, la direcció del Port de Barcelona i l’empresa Enagás han firmat un acord per impulsar conjuntament més projectes per augmentar l’ús de gasos renovables i alternatius com l’hidrogen verd o el metà en aquesta infraestructura, en línia amb el projecte de l’H2Med, el primer corredor d’hidrogen de la Unió Europea.

Crisi energètica per Ucraïna

Notícies relacionades

Gonzalo ha explicat que actualment hi ha 355 barcos al món (mercants, ferris i creuers) que utilitzen el GNL com a combustible, i n’hi ha 222 més en construcció. «És per això que els barcos de proveïment com el que presentem són clau», ha ressaltat. «A més, suposen un gran impacte en la descarbonització», ha indicat. La inversió se suma a les que la firma ja ha fet a Espanya a plantes de regasificació, considerades estratègiques en l’actual context de crisi geopolítica per la guerra d’Ucraïna.

Segons ha informat en un comunicat el port, l’entrada en servei de l’H2Med permetrà la connexió de les instal·lacions amb la xarxa troncal espanyola d’hidrogen, «que continuarà reforçant el paper del port com a ‘hub’ energètic clau a Europa per aconseguir els objectius de descarbonització».