Una infraestructura reclamada

El Govern espanyol fia l’impuls del corredor mediterrani a les ajudes a transportistes i operadors ferroviaris

El Ministeri dona ecoincentius a particulars i empreses per treure les mercaderies de la carretera i pujar-les al tren

Es vol aprofitar els trams de la infraestructura ja executats i augmentar l’irrisori 6% de quota modal

El Govern espanyol fia l’impuls del corredor mediterrani a les ajudes a transportistes i operadors ferroviaris

Juan Revillas

4
Es llegeix en minuts
Cristina Buesa
Cristina Buesa

Periodista

Especialista en infraestructures de mobilitat i la Copa Amèrica de vela.

ver +

Barcelona congregarà aquest dijous centenars d’empresaris per reiterar el clamor pel corredor mediterrani. Serà la sisena vegada que el moviment #VullCorredor, capitanejat per l’Associació Valenciana d’Empresaris (AVE), fa aquesta exhibició de força per urgir el Govern espanyol a complir els terminis d’execució de la infraestructura ferroviària, cridada a acabar amb l’Espanya radial i a respondre als interessos econòmics i no polítics.

Si en alguna cosa sembla haver-hi consens és en què les obres en el traçat ferroviari del litoral entre Algesires (Andalusia) i França avancen. Una altra cosa és el ritme dels treballs, amb dècades d’incompliments acumulats, criticats pel teixit econòmic i social. Des del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana brandeixen projectes en marxa, altres de culminats i, sobretot, una millora entre el que passava el 2018 i com està ara.

Galimaties de trams

No obstant, a la ja de per si llarga execució d’una infraestructura se suma el fet que el desitjat corredor mediterrani per a passatgers i mercaderies és un autèntic galimaties de trams intermitents, amb amples diferents: internacional (1.435 mm), ibèric (1.668 mm) o amb un tercer raïl de suport gràcies al qual passen trens dels dos tipus. Una de les conseqüències és que la quota de transport de mercaderies per ferrocarril oscil·la entre el 4% i el 6% del total de tones per quilòmetre l’última dècada.

Aquest percentatge irrisori és encara més preocupant si es té en compte l’emergència climàtica. Per això, fa set mesos, el Ministeri de Transports va anunciar un programa d’ecoincentius al transport sostenible per a particulars i empreses amb un pressupost de 120 milions d’euros procedents dels fons Next Generation. ¿L’objectiu? Treure les mercaderies de la carretera i pujar-les al tren per, d’aquesta manera també, aprofitar els trams de la infraestructura del corredor ja executats, expliquen fonts del ministeri que dirigeix Raquel Sánchez.

Congestió i accidentalitat

Les mercaderies a Espanya es mouen pràcticament del tot per carretera. Als costos ambientals s’hi afegeixen d’altres, com la congestió i l’accidentalitat. A més, la majoria de les autovies i autopistes espanyoles col·lapsades pel volum de vehicles són al litoral, per exemple l’AP-7, i la majoria ja estan lliures de peatges, amb la qual cosa el cost ha disminuït. El transport ferroviari de productes té una quota de mercat mínima perquè, a més, l’accés als ports, plataformes logístiques o centres de producció són escassos o directament inexistents.

Els ecoincentius s’han pensat per al transport marítim i el ferroviari. Es tracta d’ajudes econòmiques que convidarien els autònoms i les empreses a abandonar l’asfalt de les carreteres i optar per les vies fèrries del corredor mediterrani o els barcos de càrrega.

Terminis encara sense obrir

El ferroviari subvencionarà el tràfic de mercaderies fet pels operadors d’aquest sector des del 30 d’abril i fins al 31 de desembre d’aquest any. No obstant, puntualitzen fonts ministerials, encara no s’ha obert el termini per sol·licitar les ajudes. Ho farà l’1 de gener i el tancarà el març, sempre per als qui hagin decidit pujar al tren en els vuit mesos d’aquest 2022.

En aquest cas, la quantitat a què es pot optar si es compleixen els objectius de tràfic és a partir dels 0,17 euros per tona i quilòmetre. O sigui, que si s’opta pel tren per a una càrrega de 100 tones, per exemple, i s’eviten 100 quilòmetres de carretera, aquest 0,17 es multiplica per 10.000.

Operadores públiques i privades

Notícies relacionades

Són càlculs que poden tenir algun ajust encara i al qual podran optar les operadores ferroviàries de mercaderies com Renfe però també les privades, que actualment són una mica menys d’una desena a Espanya. En el cas de l’ecoincentiu marítim, que es calcula per vehicle pesant rígid, remolc o semiremolc, pot anar des dels 5,6 euros fins als 154,2 euros. La quantitat dependrà del «mèrit ambiental i socioeconòmic», i de la distància per carretera que s’hauria fet si s’hagués utilitzat aquesta alternativa.

Des del ministeri expliquen que ja hi ha hagut diverses navilieres que s’han interessat per aquests incentius econòmics i que es podran sol·licitar les subvencions a partir de l’1 d’abril de l’any que ve per als transports fets des del 20 de setembre del 2022 fins al 31 de març del 2023. Transports ha triat 16 rutes susceptibles d’optar a aquests ecoincentius, que aspiren en gran manera que les mercaderies es pugin al barco o al tren (del corredor mediterrani).