Més intermodalitat
Aprovat el pla urbanístic de la terminal ferroviària del Port de Barcelona
L’instrument servirà per ordenar 68 hectàrees de l’àrea sud del port i impulsar el corredor mediterrani

Només unes quantes hores després que el consell d’administració del Port de Barcelona aprovés l’adjudicació de les obres per consolidar els terrenys del nou accés ferroviari i les vies per connectar amb la futura terminal Nou Llobregat, aquest dijous s’ha fet públic que la Comissió de Territori de Catalunya va donar llum verda aquest dilluns al Pla Director Urbanístic (PDU) de la Terminal Logística Intermodal. Aquesta eina urbanística servirà per ordenar el desenvolupament ferroviari de l’àrea sud del port, amb 68 hectàrees de superfície i sis terminals, baula imprescindible per al corredor mediterrani.
A l’espera que el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana aprovi la part que li toca, és a dir, els accessos ferroviaris efectius a la infraestructura portuària, aquesta setmana està sent transcendental per al port en avançar per aconseguir la tan reclamada intermodalitat entre transport marítim i ferroviari i així treure camions de la carretera.
Treball amb els ajuntaments
La Terminal Logística Intermodal inclou una terminal de ‘ferroutage’ (transport combinat), una terminal de recepció i expedició i una altra de càrrega i descarrega, ubicades totes en l’antic curs del riu Llobregat, i una terminal de recepció i expedició paral·lela en el curs actual del riu, denominada Terminal Nou Llobregat.
El projecte, impulsat pel Port de Barcelona, s’ha treballat conjuntament amb els ajuntaments de Barcelona i el Prat de Llobregat i amb Barcelona Regional.
Servei a la indústria
Tal com han explicat en un comunicat conjunt la Conselleria de Territori i el port, les infraestructures previstes en aquest PDU, juntament amb les existents en l’entorn –com la de BEST en el Moll Prat i la Terminal C d’expedició i recepció– conformaran un node ferroviari molt potent. Tindrà sis terminals, que no només serviran al port sinó també a la Zona Franca, el polígon Pratenc i altres indústries de l’entorn.
D’aquesta manera s’impulsarà la sostenibilitat dels trànsits maritimoterrestres i viceversa i també els terrestres-terrestres.
Espais verds preservats
El PDU inclou també la regulació i ordenació urbanística dels espais afectats per les noves infraestructures. Es crearan 20,8 hectàrees de nous espais públics verds i el Corredor Verd Parc Agrari del Llobregat - Parc de Montjuïc, una xarxa d’itineraris que connectaran les diferents àrees logístiques i portuàries i els espais naturals. Aquest PDU és el primer pas per aprofitar l’espai que deixarà lliure l’estació del Morrot, una vegada estigui en funcionament el node ferroviari del port, connectant amb la Marina del Prat Vermell i descongestionant Montjuïc.
També està previst integrar paisatgísticament el pas de les infraestructures mitjançant corredors verds. D’aquesta manera es garantirà la integració territorial de les noves infraestructures i la funció ambiental i social dels nous espais públics que es generaran, minimitzant l’impacte del pas de les infraestructures. La Terminal Logística Intermodal no afectarà, per tant, els espais de valor de l’entorn. Finalment, el Port de Barcelona invertirà uns 15 milions d’euros fora del seu àmbit per crear les condicions urbanístiques recollides al PDU, i garantirà la funció ambiental i social d’aquests espais.
La definitiva, en el primer trimestre
Notícies relacionadesEl procés de participació ciutadana previ a la redacció del PDU es va obrir a finals de l’any passat i va permetre que la ciutadania i els ens locals fessin les seves aportacions durant tres mesos. En els pròxims dies, se sotmetrà a informació pública i a audiència amb els ajuntaments afectats, a l’espera d’al·legacions.
Una vegada estudiades i incorporades, si s’intervé, en el document, el PDU rebrà l’aprovació definitiva per la mateixa Comissió de Territori de Catalunya, previsiblement el primer trimestre del 2023, i es publicarà en el DOGC.
Lluís Salvadó Conselleria de Territori Juli Fernàndez Urbanisme Adif Renfe Trens Port de Barcelona Transport marítim Transports Ministeri de Transports Obra pública Infraestructures Ports
- Peña Ubiña Mor un escalador a la mateixa muntanya que va matar el seu pare fa 31 anys
- Carme Trilla: "Operacions com la Casa Orsola es podrien fer sense necessitat de mobilització"
- El vestidor del Madrid s’atipa d’un Vinícius a la baixa
- Confessió personal Eduard Fernández s'obre amb Évole en la seva entrevista més sincera: "Era addicte a l'alcohol i el barrejava amb coca"
- Justificacions L’Opus Dei respon a les denúncies d’abusos de la docusèrie de Mònica Terribas a Max ‘El minuto heroico’
- TENSIÓ EN EL DERBI Espanyol i Barça s’enfronten per un polèmic gest de Mapi
- Judici del cas rubiales Tomé assumeix la responsabilitat de no convocar Jenni Hermoso
- Bancs i canvi climàtic Ecologia per a imbècils
- Després dels premis Goya El cine en flames
- La lluita per les competències Els Mossos vigilaran en àrees fins ara restringides en ports i aeroports