Rutes internacionals
Renfe aspira a recuperar les rutes a Marsella i Lió abans de l’estiu
L’operadora espanyola començarà les proves per les vies franceses el 16 de gener
Dues setmanes després que la francesa SNCF estrenés el recorregut Barcelona-París en solitari, Renfe contraataca en l’esfera internacional. L’operadora espanyola ha anunciat aquest divendres que des del 22 de desembre compta amb els permisos necessaris per oferir el Madrid-Marsella i el Barcelona-Lió, dos serveis que havia fet conjuntament durant una dècada amb els gals.
Una vegada superat el vistiplau de l’Agència de Seguretat Francesa (EPSF) i la validació europea, Renfe aspira a poder comercialitzar de nou aquests viatges abans de l’estiu, han informat fonts de l’empresa ferroviària. El seu propòsit és oferir 14 viatges diaris per a cada connexió, és a dir, 28 en total, aprofitant la liberalització del mercat de viatgers del país veí, molt menys desenvolupat que l’espanyol. Les primeres proves en la infraestructura francesa s’iniciaran el 16 de gener.
Amb Ouigo consolidat
SNCF i Renfe van trencar al desembre després de diversos mesos de negociació tot i que els motius de la discòrdia no coincideixen. Els responsables ferroviaris francesos van assegurar que el dèficit de l’empresa Elipsos, la societat conjunta entre les dues companyies, era de 10 milions d’euros anuals, o sigui, 100 milions en gairebé 10 anys, i que l’únic servei que no era deficitari era el Barcelona-París. No obstant, els espanyols consideren que la decisió dels gals va ser «unilateral».
Va ser llavors quan Renfe va anunciar que mantindria els preus de l’Avant fins a Figueres, malgrat haver perdut diverses circulacions després del desacord amb SNCF, a qui acusa d’haver-se desvinculat de la societat «una vegada el seu servei d’alta velocitat Ouigo està consolidat en el mercat ferroviari espanyol», repliquen. La companyia francesa sabia que ells «podien operar en solitari i Renfe encara no: es tracta d’una decisió exclusivament estratègica i no poden adduir-se motius econòmics».
Formació del personal
Notícies relacionadesPer poder iniciar les operacions comercials a l’estiu, com pretén Renfe, és necessària la formació dels maquinistes (que s’allargarà fins a mitjans d’abril) i del personal d’intervenció, que ja s’ha iniciat i que s’anirà ampliant en les pròximes setmanes, asseguren. El Centre de Gestió d’Operacions per servir aquests nous trajectes estarà ubicat a Barcelona.
Tanmateix, les topades entre dues operadores ferroviàries en competència estan lluny d’acabar. De fet, l’operadora que dirigeix Isaías Táboas ha assegurat que continuaran treballant per aconseguir el certificat de seguretat que els permeti circular a tot França («com ja el té SNCF-Ouigo per operar a Espanya», remarquen des de Renfe) i així poder aprofitar la «incipient liberalització» que l’Estat francès i la SNCF han anunciat.
Barcelona Raquel Sánchez Jiménez Adif Renfe Trens Transport públic Transports França Ministeri de Transports Infraestructures Marsella
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Apunt La sort va salvar Fermín
- Seguretat viària ¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees
- El Govern aprovarà l’embargament dimarts després de superar els esculls
- El Rei agraeix a Al-Sisi el seu paper per a un alto el foc a Gaza
- Natalia de Santiago, experta en finances: "A Espanya hi ha moltíssima aversió al risc, gent poruga que els ho transmet als seus fills"
- Cas Koldo El jutge manté pres Santos Cerdán tot i que avança que sortirà abans de complir sis mesos a la presó
- Tribunals Sandro Rosell davant la jutge del cas Negreira: «amb 250 euros per informe com podem comprar àrbitres»
- Urbanisme i educació Més de la meitat de les escoles de la metròpolis de Barcelona conviuen amb entorns «crítics» per a la salut dels nens
- Noves inversions La modernització dels aeroports catalans: més espai a la pista i millors accessos