Ferrocarril

El ‘low cost’ francès Ouigo donarà aquest dilluns el tret de sortida a la liberalització del tren a Espanya

L’operador ofereix bitllets a partir dels 9 euros per als adults i tarifa plana de 5 euros per als nens

2
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

«Ha arribat el dia. Avui per fi estem celebrant l’inici d’operacions dels nostres trens i que la liberalització és una realitat malgrat la pandèmia», ha celebrat a primera hora d’aquest divendres la directora general d’Ouigo Espanya, Hélène Valenzuela, en una andana de l’estació d’Atocha. El ‘low cost’ francès dona, així, el tret de sortida a la liberalització del transport ferroviari a Espanya amb l’inici dels viatges d’Ouigo entre Madrid i Barcelona.

Serà dilluns vinent quan els primers viatgers pujaran al tren francès, en una de les seves cinc freqüències diàries, amb parada a Barcelona i Tarragona. La proposta que Ouigo porta a Espanya és innovadora per fora, amb trens pintats amb el color corporatiu (blau i rosa), i també per dins, amb dues plantes per vagó i seients molt espaiosos, sobretot per al que es podria esperar en un transport ‘low cost’. A més, inclou servei de cafeteria, tot i que amb la pandèmia encara s’haurà d’esperar per a la seva oferta en marxa.

L’oferta, també és pionera, amb preus dinàmics que parteixen dels 9 euros per als adults i tarifa plana de 5 euros per als nens entre 4 i 14 anys. «Volem popularitzar l’alta velocitat, volem ser el mitjà de transport per a tota la família, nens, gent gran i mascotes», ha assegurat Valenzuela. Aquest és l’objectiu principal de la companyia, arribar a tota la família, per canviar els viatges dins d’Espanya que es feien amb avió i, sobretot, amb cotxe, pel tren.

Tots els bitllets són personalitzables, amb una tarifa base des de nou euros que inclou equipatge de mà i equipatge de cabina, així com l’opció de canviar el titular del bitllet fins al dia previ al viatge. A més, s’ofereix la possibilitat d’afegir altres serveis a la carta, amb un càrrec addicional. Per 9 euros més per passatger, la companyia ofereix OUIGO PLUS, un ‘pack’ que inclou nombrosos serveis extres: elecció de seient, possibilitat de reservar un seient XL, una peça d’equipatge addicional, i connexió a OUIFun, la plataforma d’entreteniment de la companyia.

El president de SNCF Voyager, la divisió de transport de la companyia francesa, Christophe Fanichet, ha celebrat que l’inici de la liberalització coincideixi a fi de l’estat d’alarma que es produirà aquest diumenge 9 de maig i que «significa la tornada a la mobilitat». El secretari d’Estat de Transports, Pedro Saura, ha defensat que amb l’entrada de competència en les línies de tren que opera Renfe guanya el ferrocarril «com a manera de transport estratègic», els usuaris perquè hi haurà més freqüències i millors preus, i també la indústria, perquè, «si hi ha més competència hi ha més innovació».

Notícies relacionades

A més, Saura ha destacat que el tren és el mode de transport que menys emissions produeix, per la qual cosa és fonamental en la transició ecològica i energètica que està en marxa a Europa aquest transvasament d’usuaris d’uns modes de transport a l’altre. En aquest sentit, la presidenta de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC), Cani Fernández, ha definit el tren com el motor més important de la transició verda «no només per als viatgers sinó també per a les mercaderies».

«Ens hem dotat de les millors infraestructures a nivell internacional però no estàvem sent capaços de treure-li partit. El procés de liberalització té per objectiu remeiar aquesta situació», ha resumit la presidenta d’Adif, Isabel Pardo de Vera, l’organisme que gestiona la infraestructura ferroviària i que ha sigut l’encarregat de la liberalització a Espanya.

Temes:

Trens