Automoció

Chery aterra a Barcelona per mirar terrenys on instal·lar la seva nova fàbrica

  • El president de l’empresa xinesa firma amb la patronal Foment del Treball un acord de representació per facilitar la seva possible instal·lació

Chery aterra a Barcelona per mirar terrenys on instal·lar la seva nova fàbrica

Ricard Cugat

3
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El fabricant d’automòbils xinès Chery ha aterrat aquest dilluns a Barcelona per mirar terrenys i sondejar la possibilitat d’instal·lar una nova fàbrica a Catalunya. El seu president, Tongyue Yin, ha signat un acord amb Foment del Treball perquè la patronal els representi i faciliti el seu possible arrelament en terres catalanes. Les primeres informacions facilitades des de l’entorn de la patronal apunten que la firma xinesa podria estar valorant la possibilitat d’establir una factoria amb la previsió d’acoblar uns 300.000 vehicles a l’any mitjançant una plantilla de 1.500 treballadors. No obstant, fonts coneixedores del sector apunten que l’esmentat volum de producció és massa alt per a aquesta previsió de nous llocs de treball.

No és la primera vegada que el nom de Chery es relaciona amb l’automoció catalana. Ja als anys 90 hi va haver contactes entre el fabricant xinès i Seat perquè el primer exportés prototips del segon amb la intenció d’acoblar-los i vendre’ls a Àsia. El 2009, Chery va tornar a sortir a la palestra i es va reunir amb el llavors president José Montilla també per sondejar la possibilitat d’instal·lar-se a Catalunya. Un any més tard, Montilla va viatjar fins a Hefei (Xina), tot i que finalment l’operació no va fructificar. Els números que els xinesos van posar llavors sobre la taula eren 3.000 llocs de treball directes, el doble que ara.

En aquell temps va coincidir que Nissan estava passant per una greu crisi que havia estat a punt de provocar el tancament de les seves factories en terres catalanes. Avui fa gairebé un any que els japonesos van tancar i Chery va saltar a última hora com a potencial interessat a participar del procés de reindustrialització. No obstant, els treballs, ja molt avançats, amb els catalans del D-Hub que pretén fabricar a la Zona Franca la seva gamma de furgonetes elèctriques van impedir que els xinesos sondegessin la possibilitat de rellevar Nissan. Sobre el D-Hub, aquest dilluns té previst oficialitzar els seus avals per postular els 107,8 milions d’euros d’ajudes públiques a través del Perte de l’automoció.

Catalunya, una de les opcions

La Generalitat rebrà amb els braços oberts les possibles inversions que plantegi Chery en territori català i aquesta setmana es preveuen reunions del conseller d’Empresa, Roger Torrent, i del president, Pere Aragonès, amb Tongyue Yin perquè escoltin les seves intencions i li ofereixin facilitats per instal·lar-se. Precisament des de l’Administració catalana fa setmanes que potencien amb actes públics i informes el seu perfil més ‘business friendly’. Fonts consultades de la Conselleria d’Empresa reconeixen els contactes, tot i que rebutgen valorar qualsevol possibilitat vinculada amb Chery ni avançar quina serà l’oferta de facilitats que li traslladaran.

Notícies relacionades

El Departament d’Empresa disposa d’una cartera de terrenys potencialment adequats per a la instal·lació d’una factoria d’automòbils o vinculada al sector. Ja quan el grup Volkswagen va sondejar on ubicar la seva gigafactoria de bateries –finalment va triar Sagunt (València)–, el Govern li va oferir terrenys a Lleida i Tarragona. O quan un altre fabricant xinès, Great Wall Motors, es va despenjar del procés de reindustrialització de Nissan –al·legant que els terrenys eren massa petits per al volum de vehicles que volia acoblar–, des del departament de Torrent es van sondejar ubicacions alternatives però finalment no van acabar quallant.

Catalunya, però, no és l’única opció que té Chery per augmentar les seves inversions en Europa i després de Barcelona visitarà altres emplaçaments amb la intenció de recollir informació i decidir si finalment obren una negociació amb la Generalitat o no para instal·lar-se en alguna ubicació catalana. El president de la firma xinesa, Tongyue Yin, és un vell conegut del president de l’organització de metal·lúrgics Jaume Roura (associada a Foment) i des de la històrica patronal intentaran convèncer Yin perquè aquesta vegada sí que fructifiqui el seu interès per instal·lar-se a Catalunya.