Indústria

CaixaBank desbloqueja l’aval per reindustrialitzar Nissan

L’entitat financera participa en una operació que elimina les traves legals per la intervenció de l’ICF

CaixaBank desbloqueja l’aval per reindustrialitzar Nissan
2
Es llegeix en minuts
Agustí Sala
Agustí Sala

Redactor en cap d'Economia

Especialista en Economia

Ubicada/t a Barcelona

ver +
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

CaixaBank finalment ha desbloquejat la reindustrialització de Nissan al permetre un aval imprescindible perquè prosperi el projecte, segons han confirmat fonts que participen en el procés. La setmana passada, el D-Hub, l’aliança entre les consultores QEV i Btech que aspira a substituir la productora nipona als terrenys de la Zona Franca de Barcelona, va guanyar set dies hàbils més de marge (fins al 28 de novembre) per presentar un aval suficient i participar del Perte de l’automoció.

La Generalitat, a través de l’Institut Català de Finances (ICF), va decidir aportar un aval de 40 milions addicional al finançament a través del Perte del vehicle elèctric. El problema que va sorgir és que l’ICF no té fitxa bancària, per la qual cosa la seva participació es pot considerar com una doble ajuda d’Estat al participar-hi també el Ministeri d’Indústria.

El projecte promet una inversió de 305 milions d’euros. Ha de rebre un total de 107,8 milions d’euros en concepte d’ajudes per poder acoblar a la perifèria barcelonina la seva nova gamma Zeroid de furgonetes elèctriques. Ara l’incompliment dels requisits del Perte se superaria amb aquesta operació encapçalada per CaixaBank, que aquest dilluns està celebrant el seu comitè de direcció.

Notícies relacionades

En el camí per a la reindustrialització de Nissan han anat sorgint obstacles des que el 31 de desembre del 2021 la firma japonesa va tancar definitivament les seves factories a Catalunya. El favorit per substituir els nipons era el gran fabricant xinès Great Wall Motors, que a última hora se’n va despenjar al·legant motius logístics i de dimensió dels terrenys. El seu recanvi, el D-Hub, ha anat salvant etapes a fi de rubricar el seu futur en el conegut com «passeig de Gràcia de la logística».

Després d’una successió de pròrrogues per iniciar el concurs de licitació dels terrenys –que són de titularitat pública–, finalment D-Hub va aconseguir certificar una aliança amb l’empresa immobiliària d’origen australià Goodman perquè actués com a soci financer i posés els fons per fer viable l’operació d’arrendament fins al 2072. Després de tres pròrrogues, el 31 d’octubre es va tancar el procés per presentar candidatures a la licitació dels 517.000 metres quadrats que deixa lliure Nissan en Zona Franca i l’aliança entre el D-Hub i Goodman va ser l’única que s’hi va postular. I és que les bases d’aquest concurs prioritzaven els projectes amb aposta industrial per no deixar el guany de la subhasta a la capacitat econòmica més gran de la logística.