Inversió internacional

Empreses catalanes pel món: les filials a l’estranger creixen un 3% des de la covid

  • Un total de 3.165 empreses tenen 8.328 oficines repartides per tot el món, tot i que amb especial incidència a Portugal, els Estats Units i Mèxic

Aeropuerto de El Prat

Aeropuerto de El Prat / Manu Mitru (EPC)

3
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Les empreses catalanes amb projecció internacional han resistit el primer envit de la pandèmia i continuen proliferant per tot el món. Actualment hi ha un total de 3.165 companyies amb seu social a Catalunya i que tenen 8.328 oficines repartides arreu del món, segons les dades publicades aquest dijous per la conselleria d’Empresa i Treball. És a dir, les empreses que s’internacionalitzen tenen de mitjana 2,6 filials. L’empresa de serveis Fomento de Construcciones y Contratas (FCC) és la firma amb més projecció internacional, seguida de la farmacèutica Grifols i la fabricant d’equips de piscina Fluidra. També destaquen firmes popularment conegudes com ara Mango, Mediapro, Freixenet i Pepe Jeans. I si bé les tres empreses amb més filials són cotitzades de l’Ibex 35, l’estudi de la Generalitat constata que el 83,4% de les companyies amb presència internacional són pimes.

Si bé el sud-est asiàtic està guanyant punts en els últims anys, Europa continua concentrant el màxim gruix de les filials de les societats catalanes. FCC, per exemple, obté prop del 12% dels seus ingressos de l’esmentat continent. Portugal és el país amb un percentatge més elevat, on s’ubiquen el 9,3% d’aquestes 8.328 oficines a l’estranger. Els executius del fabricant de sanitaris Roca –el sisè amb més filials– tenen dues hores d’avió més una hora i mitja en cotxe entre les seves oficines en la Diagonal de Barcelona i les de Leiria, al nord de Lisboa.

No obstant, Amèrica també s’erigeix com una oportunitat de negoci recurrent per als catalans. Dues de cada 10 oficines fora de Catalunya són als Estats Units, Mèxic i el Brasil. Allà hi ha societats, com Comsa Corporaciones –la cinquena catalana amb més filials a l’estranger– que s’han adjudicat projectes com la construcció del metro de São Paulo (Brasil) i renovació de via de diversos trams del Tren Lleuger a Ciutat de Mèxic. O els perfumistes de Puig, per als quals els Estats Units es van convertir l’any passat en el seu mercat número u. Altres, com Glovo –la quinzena societat catalana amb més filials– s’han anat retirant durant els últims anys d’Iberoamèrica per concentrar els seus esforços en Europa de l’Est, entre d’altres.

Pròxim objectiu: Àsia

En aquest sentit, des de l’agència Acció, encarregada de la promoció econòmica de Catalunya, preveuen que Àsia guanyi presència en els pròxims anys, ja que allà identifiquen un major nombre d’oportunitats de negoci. Concretament, un estudi de l’esmentada entitat assenyala que gairebé una de cada tres noves vetes de mercat és en terres asiàtiques, al mateix nivell que el continent europeu. I, per sectors, la fabricació de maquinària i béns d’equipament és l’opció que des de la Generalitat identifiquen amb més sortides de mercat.

Notícies relacionades

No obstant, ara mateix el de l’alimentació és un dels principals negocis que els catalans exporten al món. Per això l’11,8% de les filials catalanes repartides pel globus s’hi dediquen, i hi destaquen firmes com Agroalimen, fundada per la família Carulla i amb Gallina Blanca com a principal ensenya. Les infraestructures i la construcció ocupen la segona plaça (10,6%), amb la gestora de residus Tradebe. La segueixen les firmes dedicades a les finances i companyies d’assegurances (10,4%), com Simon Holding, i les de la indústria farmacèutica (8,9%), amb Grifols com a màxim exponent català.

La Generalitat de Catalunya està buscant marcar en les últimes setmanes el seu perfil més ‘business friendly’. El 17 de novembre el president Pere Aragonès va celebrar un acte a Palau en què va convidar 150 directius de les principals empreses d’origen estranger amb filials a Catalunya. Si llavors va voler visualitzar l’interès dels inversors per instal·lar-se en terres catalanes, aquest divendres el conseller d’Empresa, Roger Torrent, ha volgut treure pit del múscul internacional de les firmes catalanes. Segons la seva opinió, que el nombre de filials hagi augmentat des de l’inici de la pandèmia «posa de manifest la robustesa del sector exterior català, que durant la pandèmia s’ha adaptat a la nova manera de fer negocis al món i ha continuat apostant per ser a prop dels seus clients i proveïdors estrangers mitjançant les filials».

Temes:

Empreses