Corredor mediterrani

Raquel Sánchez: «El 2025 o el 2026 estarà a punt la connexió entre Almeria i França»

Els empresaris han demanat al Govern que no deixi passar «l’oportunitat de deixar que Espanya perdi el tren del progrés»

Raquel Sánchez: «El 2025 o el 2026 estarà a punt la connexió entre Almeria i França»

JOSÉ LUIS ROCA

4
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

Nou retard. La ministra de Transport, Sostenibilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez Jiménez, s’ha compromès aquest dimecres que «el 2025 o el 2026» estigui a punt la connexió del corredor mediterrani que uneix Almeria amb la frontera francesa, tot i que no ha fet cap menció sobre la resta de la infraestructura. «Estic en disposició de dir que el 2025 o el 2026, almenys la connexió entre Almeria i França estarà executada, tots els trams que estan en l’actualitat en execució estaran executats», ha assegurat Sánchez Jiménez davant més de mil empresaris reunits aquest dimecres a Madrid per demanar celeritat en les vies del ferrocarril que aspiren a connectar Algesires i França a través de l’alta velocitat.

«Jo vull ser una ministra compromesa amb el corredor i soc un ministre compromès perquè aquest Govern és un Govern compromès», ha assegurat Sánchez Jiménez. El Ministeri de Transports suma una quantitat de 6.000 milions d’euros als pressupostos generals de l’Estat (PGE) que estan actualment en tramitació al Congrés dels Diputats, més de 1.200 milions dels quals es destinaran al corredor mediterrani. «Aquesta és la quantitat consignada i això ens permetrà avançar. Espero que això contribueixi a posar més trams en servei», ha afegit.

En concret, Sánchez s’ha compromès a tenir llest el tram de Múrcia, per connectar-lo amb Madrid, Conca, Albacete i el nord d’Espanya. També el port de Tarragona, per unir-lo amb la resta d’Europa, així com altres enllaços logístics com la Llagosta. També l’alta velocitat entre València i Castelló perquè deixin d’interferir en els serveis de Rodalies (doblievia entre València i Castelló), o la connexió «directa i d’alta qualitat» entre Granada i Màlaga per Antequera. «Ens trobarem en situació de poder connectar les tres capitals del País Valencià amb ample estàndard», ha concedit la ministra.

«Anem en el bon camí, tenen aquests compromisos pressupostaris i la voluntat política s’està traduint en avenços tangibles. A més, tenim un altre element que ens pressiona, que és l’ajuda dels fons europeus, que, a més, ens defineix unes fites temporals perquè tot el compromès pels fons europeus per al corredor mediterrani ho haurem d’executar abans del 2026», ha explicat. 

Deu anys de promeses

Deu anys de promesesEls empresaris lamenten els retards constants que hi ha hagut en els últims anys. «Si els successius Governs d’Espanya s’haguessin pres seriosament el corredor mediterrani, aquest podria estar construït fa deu anys. Vam perdre aquest tren i tot indica que perdrem el del 2025, ajudem a no perdre més trens», ha expressat després de les paraules de la ministra, el president de l’Associació Valenciana d’Empresaris (AVE), Vicente Boluda. A més de Boluda s’han citat aquest dimecres a Ifema el president de Mercadona, Juan Roig; el president de Foment del Treball, Josep Sánchez Llibre; el president de Caixabank, José Ignacio Goirigolzarri; el conseller delegat de Vectalia, Antonio Arias; el president de BP Espanya, Carlos Barrasa; el president de la Cambra d’Espanya, José Luis Bonet, el president del grup Consentino, Francisco Martínez-Cosentino, i el president de Prensa Ibérica, Javier Moll, entre molts d’altres.

El president de l’AVE s’havia dirigit prèviament a Raquel Sánchez per dir-li que «moltes dades li sonaran» perquè fa que les estan «repetint cinc anys i patint-les 25». «Ministra, té una oportunitat única; l’oportunitat de deixar que Espanya perdi el tren del progrés i el tren del segle XXI, el corredor mediterrani», ha inquirit Boluda. És cert que la primera vegada que es va posar el focus des de les autoritats públiques en aquest corredor va ser de la mà de José Blanco (PSOE) el 2011, quan va prometre que el 2020 estaria llest. Uns anys més tard (2013), el llavors ministre d’Afers Exteriors, José Manuel García Margallo, el va reclamar com a xarxa vertebradora per a Europa, i el 2014, la ministra de Foment, Ana Pastor, «el va deixar en suspens».

Notícies relacionades

El 2016, davant els successius retards en les promeses, els empresaris es van organitzar per mirar de pressionar els diferents governs per impulsar aquesta iniciativa. «De la Serna el 2017 ens va dir que havíem de ser realistes, que les obres entre Almeria i Múrcia havien començat poc abans i no estarien a punt», van explicar en l’acte a través d’un vídeo. No obstant, l’anterior ministre de Transport, José Luis Ábalos, va prometre que el 2025 podria estar a punt el corredor mediterrani, gràcies als fons europeus. La seva successora, Raquel Sánchez, sembla que retarda aquesta realitat, tot i que assegura que aleshores estarà a punt el principal tram, que uneix la costa mediterrània i sud amb França.

Comerç ‘online’

D’altra banda, el president de CaixaBank, José Ignacio Goirigolzarri, ha assegurat que «perquè el procés de recuperació no sigui flor d’un dia i tinguem capacitat que sigui estructural necessitem impulsar la productivitat de la nostra economia» i «si hi ha una cosa paradigmàtica en aquesta transformació és el corredor mediterrani». «Darrere hi ha dues idees, la combinació de l’Espanya radial i l’Espanya circular, i una altra, la relació econòmica, des del punt de vista estructural», ha afegit Goirigolzarri. Mentrestant, l’economista Fernando Trías de Bes ha defensat que «en un món global i amb el comerç ‘online’, que ha avançat en un any el que hauria d’haver avançat en cinc, el nexe entre transport portuari i terrestre s’ha convertit en un dels avantatges competitius geopolítics». «Cada dia sense corredor Espanya perd una oportunitat econòmica sense parió», ha afegit.