Estudi de Ferrmed

El corredor mediterrani, màxima prioritat del transport europeu

Un estudi destaca que qualsevol objectiu mediambiental requereix el desenvolupament de la infraestructura ferroviària per reduir emissions contaminants

El corredor mediterrani, màxima prioritat del transport europeu
2
Es llegeix en minuts
Eduardo López Alonso
Eduardo López Alonso

Periodista @Elabcn

ver +

El corredor mediterrani, la línia fèrria que ha d’enllaçar el vessant costaner espanyol del Mediterrani amb la resta d’Europa, es consolida com a «màxima prioritat transeuropea» en les inversions públiques dels pròxims anys. El tram que passa per Barcelona i Tarragona és considerat un ‘hub logístic estratègic’ per a l’impuls del comerç internacional. Són les principals conclusions d’un estudi tècnic realitzat per Ferrmed, associació multisectorial sense ànim de lucre fundada a Brussel·les pel sector privat el 2004. L’objectiu de l’associació és millorar el transport de mercaderies per ferrocarril i la competitivitat industrial europea i el seu principal consell després de l’anàlisi de les infraestructures existents és la conveniència de concentrar les inversions en els trams de més trànsit.

L’estudi, presentat aquest dimarts en una conferència internacional pocs dies després d’un acte que va congregar uns 1.300 empresaris a Madrid per reclamar que s’acceleri en la seva construcció, calcula que la xarxa ferroviària europea principal requerirà concentrar les inversions en una xarxa intermodal d’almenys 17.800 quilòmetres de vies que suposaran el 65% del trànsit total ferroviari.

Notícies relacionades

Proposa incorporar, a més, uns altres 8.100 quilòmetres addicionals a la xarxa per aconseguir aquest 65% de trànsit cobert amb serveis de transport preparats per al futur. L’anàlisi de la xarxa de transport ferroviària europea realitzada per Ferrmed ve a dibuixar el mapa actual i les futures necessitats d’una xarxa ferroviària moderna que permeti la reducció del trànsit a les carreteres del Vell Continent. Segons la principal conclusió dels experts en transport és que l’aposta ferroviària és «l’única opció per aconseguir els objectius de l’EU Green Deal i hauria de ser considerada a les accions de defensa del medi ambient».

Per al dibuix d’aquesta futura xarxa europea ferroviària del transport, els experts apunten a la necessitat de millorar els punts de connexió de les carreteres i les vies mitjançant un sofisticat desenvolupament del que denominen xarxa +FURRT, o integració fluida dels sistemes de transport per carretera amb el ferrocarril en un «únic sistema integrat i flexible de xarxa». Aquest sistema hauria de permetre la gestió de remolcs de camions i contenidors aïllats, «d’una manera ràpida i eficient, a qualsevol tipus de destinació combinant apropiadament, tren i camió com un únic element logístic, posant al ferrocarril al servei de la carretera». De manera paral·lela, Ferrmed també aconsella la potenciació de la xarxa ferroviària principal que uneix Europa i Àsia. La ruta principal de la xarxa ferroviària europea uniria Brest amb Hamburg i Duisburg, i des d’allà enllaçaria amb Rotterdam, Anvers, Mannheim, Milà, Gènova i la línia Lió, Marsella, Barcelona.