Debat obert

Pimec aposta per una «comissió de consens» per abordar l’ampliació de l’aeroport del Prat

La patronal de la mitjana empresa proposa una descentralització del model aeroportuari de Catalunya

Pimec aposta per una «comissió de consens» per abordar l’ampliació de l’aeroport del Prat
2
Es llegeix en minuts
Cristina Buesa
Cristina Buesa

Periodista

Especialista en infraestructures de mobilitat i la Copa Amèrica de vela.

ver +

Pimec també vol consens per afrontar l’ampliació de l’aeroport del Prat. La patronal de la micro, petita i mitjana empresa de Catalunya ha presentat aquest dilluns la seva proposta sobre el model aeroportuari de Catalunya i ha apostat per la «descentralització» de l’actual sistema. El president de l’entitat, Antoni Cañete, ha encapçalat una trobada amb el conseller de Territori, Juli Fernàndez, que ja ha dit públicament que no està per la prolongació de la pista perquè el projecte presentat fins al moment per Aena «no respon a l’emergència climàtica».

Cañete ha explicat abans d’entrar a la reunió que la seva entitat advoca perquè tots els aeroports catalans –Girona i Reus però també Alguaire i la Seu– hi juguin un paper: «Volem un model integral i integrat en el qual la governança sigui compartida», ha resumit. L’aspiració és ampliar les connexions transoceàniques del Prat i convertir-lo «en un ‘hub’ internacional».

Competència entre patronals

La manera de dissenyar aquest model a la xarxa hauria de debatre’s en una «comissió de consens per a l’impuls aeroportuari» que, encapçalada pel Departament de Territori, el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana i els ajuntaments del Prat i Barcelona, comptés amb la presència de les organitzacions empresarials «més representatives», segons consta al document que li han presentat aquest dilluns el conseller.

Justament el dirigent de Pimec ha arribat al despatx de Juli Fernàndez poc després del president de Foment del Treball, Josep Sánchez Llibre, que des del setembre mira de capitalitzar el debat sobre l’aeroport amb una comissió tancada que es reuneix cada dues setmanes, però sobre la qual prefereixen mantenir un mutisme absolut. Sánchez Llibre anava acompanyat del president de la seva comissió, Lluís Moreno, amb el qual el tema del Prat era un dels assumptes a tractar.

Falta el Cercle

Pimec no forma part d’aquesta comissió, que des del dia de la seva presentació s’ha volgut erigir en l’única veu de l’empresariat, una cosa que sembla que ara li volen disputar els més petits. El Cercle d’Economia també va assegurar setmanes enrere que es pronunciarà respecte a això.

Els que aspiren a escoltar tothom són els nous inquilins de la Conselleria de Territori que, a més de reunir-se amb Pimec i Foment del Treball, aquest dilluns també van mantenir converses amb CCOO, tot i que inscriuen les trobades en la ronda habitual de contactes després de l’arribada de l’equip de Fernàndez.

Fugir de posicions «frontistes»

Notícies relacionades

Amb la «comissió de consens» que proposa, Pimec pretén fugir de les posicions «frontistes» que han acompanyat des de fa més d’un any el debat de l’ampliació de l’aeroport Josep Tarradellas-el Prat: «Necessitem diàleg i consensos en comptes de postures extremes i immobilistes», s’ha queixat Cañete. En el document de 16 pàgines que han entregat es planteja, per exemple, una modificació de l’ús de les pistes, perquè la primera i la tercera actuïn de forma independent. No obstant, tot seguit admeten que aquesta possibilitat provocaria més soroll sobre la zona residencial de Gavà.

També creu que les instal·lacions aeroportuàries han de regir-se per un principi de sostenibilitat i aplicar, si és necessari, «mesures de compensació o ponderació del seu impacte més immediat», és a dir, que si finalment s’opta per afectar la zona natural de La Ricarda-Ca l’Arana, es compensi.