Cimera de la CEOE

Crida d'auxili del sector turístic al Govern

El sector apressa mesures «ja» per evitar milers de fallides a l'espera de conèixer el pla del Govern

Reclamen l'extensió dels ertos, un IVA superreduït i vacances subvencionades

undefined51654570 luis gallego relevar  a willie walsh al frente del grupo de 200616203602

undefined51654570 luis gallego relevar a willie walsh al frente del grupo de 200616203602

4
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

A dos dies de conèixer el pla del Govern per donar oxigen al sector i de cinc per a l’inici de l’estiu, el turisme diu sentir-se «abandonat» per l’Executiu. Després de tres mesos i mig de paràlisi absoluta dels viatges i el consum, aerolínies i altres mitjans de transport, hotels, bars i restaurants demanen auxili perquè es posin en marxa solucions «ja» per evitar la fallida de les empreses.

«No estem per a invents, necessitem ajuts [...] Estem cansats de cridar que es posin mesures sobre la taula», va denunciar ahir el president de Cehat, Jorge Marichal, durant la cimera empresarial ‘Empreses espanyoles liderant el futur’, organitzada per la CEOE. El PERIÓDICO va informar en directe aquí. «Si hi ha hagut un sector que aquest Govern ha tutelat ha sigut el turisme», va respondre la ministra Reyes Maroto.

Allargar els ertos

«Estem a 16 de juny i jo encara no sé què faré amb els ertos (per força major) l’1 de juliol». Aquesta va ser la principal denúncia del sector, en boca del president de Cehat, Jorge Marichal. Prop d’un milió del total de 2,9 milions de treballadors en ertos que hi havia a finals de maig pertanyen al turisme. El sector reclama allargar els ertos per coronavirus fins al desembre, però la proposta del Govern passa per arribar fins al 30 de setembre i a «tots» els sectors, sense excepció.

Els empresaris es queixen que es premiï la reactivació de l’ocupació quan segueixen amb deutes i que les mesures ja no poden ser les mateixes per a tothom. «El cafè per a tothom no és una solució per al turisme», va criticar Marichal. El president d’AC Hotels by Marriot, Antonio Catalán, va advertir que «si els ertos no funcionen, acabaran en eros i, després, en concurs de creditors». «El Govern ha de ser capaç d’endeutar-se i aguantar els ertos i els ICO», va dir. 

Més finançament

Res se sap del pla que presentarà el Govern aquest dijous per donar oxigen al turisme, més enllà de les propostes que li han fet arribar a l’Executiu. «Ens hauria agradat participar-hi», va denunciar el president d’Hostaleria d’Espanya, José Luis Yzuel. Entre les mesures que demanen figura un finançament més gran amb crèdits ICO, però també amb microcrèdits per a les empreses més petites o un període de carència de 12 mesos en els préstecs hipotecaris. «Batran rècord d’empreses en concurs», va etzibar, en direcció al Govern, José Luis Yzuel. Segons les seves xifres, entorn de 65.000 hotelers tancaran per la Covid-19, cosa que suposaria la pèrdua de 400.000 llocs de treball. 

IVA superreduït

També reclamen posar en marxa mesures com un IVA superreduït o incentivar la demanda amb bons i ajuts a les famílies per viatjar per Espanya. El president del Grup Barceló, Simón Pedro Barceló, va proposar a més la realització d’un programa de vacances subvencionat en col·laboració publicoprivada, com el de l’Imserso però dirigit a sanitaris o altres col·lectius per «impulsar l’ocupació en el sector i lluitar contra un dels seus principals problemes: l’estacionalitat».

El president del grup hoteler canari Lopesan, Francisco López Sánchez, va demanar «incentivar les companyies aèries per afavorir la connectivitat», ja que les illes depenen directament de les companyies aèries, i «fomentar el turisme europeu amb incentius fiscals». 

Ajuts directes 

El president del grup Globalia, que inclou a l’aerolínia Air Europa a més d’agències de viatges i hotels, va reclamar ajuts com els que s’han establert a Alemanya amb Lufthansa, a Itàlia amb Alitalia o a França amb AirFrance. «Si no ens ajuden, durarem menys d’un telenotícies», va afegir Hidalgo. «Per nosaltres mateixos és impossible que puguem seguir endavant, tot i que facin els ertos o els eros, el personal és molt important i costós per tot el que hi ha al voltant. Han de donar-nos un cop de mà forçosament, si no, no podem continuar», va insistir.

Per la seva part, el president d’Iberia i futur conseller delegat d’IAG, Luis Gallego, va criticar alguns d’aquests ajuts europeus, al seu judici «difícilment justificables» a aerolínies «sense un futur viable abans de la crisi». A més, Gallego va denunciar la desigualtat de condicions d’Espanya amb altres països: «Els avals de l’ICO (Iberia té un crèdit sindicat de 750 milions d’euros) són d’ajuda, però ens resulta molt difícil competir amb altres països on les quantitats disponibles han sigut molt superiors i amb més garanties per part de l’Estat», va dir. El president de la principal aerolínia espanyol va reclamar mesures estructurals com un ‘pla renove’ europeu, «liderat per Espanya», per canviar els avions més contaminants per altres de nous.

Lligar l’IMV a la formació de conductors

Notícies relacionades

El president d’Alsa, Jorge Cosmen, va proposar lligar l’ingrés mínim vital a la formació de conductors d’autobús, una professió en la qual falta mà d’obra «pel canvi generacional i el cost de la formació», una proposta en línia amb la de l’associació de transport de mercaderies per carretera Astic, Marcos Basante.

A la jornada també va participar el president de CAF, Andrés Arizkorreta; el president de l’associació d’empreses de transport de mercaderies Conetrans (Carmelo González), el president de l’empresa logística Sending Transportes, Juan Pablo Lázaro, i el president de l’organització que defensa les navilieres espanyoles (ANAVE) i del Clúster Marítim Espanyol, Alejandro Aznar, que va defensar, entre altres mesures, mesures fiscals per incentivar la nàutica com a activitat turística.

Temes:

Turisme