MOTOR

Brussel·les diu que prohibir la venda de cotxes de combustió "no és compatible" amb la llei comunitària

Els estats membres sí que poden restringir l'accés a determinades àrees urbanes

zentauroepp44492107 barcelona 30 07 2018  barcelona     trafico ronda de dalt a 190304184226

zentauroepp44492107 barcelona 30 07 2018 barcelona trafico ronda de dalt a 190304184226

2
Es llegeix en minuts
Agencias

La comissària europea d’Indústria i Mercat Interior, Elzbieta Bienkowska, ha assegurat que una prohibició completa de la matriculació de vehicles nous amb motors de gasolina dièsel per part dels estats membres "no és compatible" amb la legislació comunitària.

En una carta en resposta a una pregunta realitzada pel Parlament danès (Folketinget), Bienkowska remarca que els estats membres tenen la possibilitat de restringir l’accés dels cotxes amb motors de combustió als centres urbans, com a part dels seus esforços per millorar la qualitat de l’aire.

"Sota l’actual normativa d’homologació de la Unió, una prohibició completa de la comercialització, importació i matriculació de cotxes nous de gasolina i dièsel en un estat membre no és compatible amb la llei de la Unió Europea (UE)", destaca la comissària en la missiva recollida per Europa Press.

Bienkowska respon, d’aquesta forma, a la pregunta del Folketinget sobre sota quines condicions podria ser compatible amb l’actual legislació comunitària la introducció d’un veto a la comercialització de cotxes de combustió a Dinamarca.

Davant d’aquesta pregunta, la comissària sortint destaca que com una mesura per reduir la contaminació de l’aire a les àrees urbanes, els estats membres tenen la possibilitat de restringir l’accés a determinades àrees urbanes, una mesura que ja ha sigut adoptada per nou països comunitaris.

En aquest sentit, recorda que altres països com França, Espanya, el Regne Unit, Holanda i Irlanda han anunciat plans de prohibició dels vehicles de combustió per al període 2030-2040. "Els convido personalment a una discussió al Consell en la qual estaré encantada de participar", assegura Bienkowska.

Descarbonització

No obstant, destaca la necessitat que el sector del transport contribueixi a la descarbonització de l’economia i advoca per un "canvi profund" cap a vehicles de zero emissions, una cosa que qualifica com a "indispensable".

"L’era dels motors dièsel i gasolina acabarà abans del que pensem per raons climàtiques, mediambientals i de competitivitat", remarca la comissària, que recorda que competidors de la UE com la Xina i els Estats Units també estan buscant fórmules per afrontar el canvi climàtic a través de l’impuls a la mobilitat sense emissions i amb prohibicions als cotxes de combustió.

Notícies relacionades

En aquesta línia, demanda "més esforços" per part de les indústries europees per fer front al repte de la descarbonització i per continuar sent competitives, ja que, segons la seva opinió, "s’estan quedant enrere" en el desenvolupament de les tecnologies de la mobilitat del futur (vehicles híbrids, d’hidrogen i elèctrics).

"La reducció de les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle i la millora de la qualitat de l’aire requereix un enfocament polític integral que no es limiti al transport i correspon als estats membres definir i implementar el ‘mix’ correcte de mesures efectives", diu Bienkowska.