ELS PREUS DE LES VIES DE PAGAMENT

Foment congela peatges

El Govern central aplicarà una pujada mitjana del 0,01% el 2015 a les tarifes de les autopistes estatals

La mesura afecta l'AP-7 i l'AP-2 i es produeix per primera vegada des del 2010

Peatge congelat 8 Imatge de l’autopista AP-7 al seu pas per Martorell.

Peatge congelat 8 Imatge de l’autopista AP-7 al seu pas per Martorell. / ARXIU / JOSEP GARCIA

2
Es llegeix en minuts
EUROPA PRESS / MADRID

El preu mitjà del peatge de la xarxa d'autopistes dependents de l'Administració de l'Estat no pujarà el 2015 per primera vegada en els últims cinc anys, segons van informar fonts del sector. La xarxa de vies de pagament estatal, que a Catalunya inclou l'AP-7 i l'AP-2, mantindrà així invariable la taxa d'ús en un context en què la inflació se situa en taxes negatives i el trànsit ha començat aquest any a remuntar després de set anys de caigudes.

L'exercici 2015 serà així el segon, juntament amb el del 2010, en què es congela el peatge de les autopistes des que el 2002 el sector va pactar amb el Govern la fórmula amb què anualment actualitzen els preus mitjans dels seus peatges. Es tracta d'una fórmula que té en compte l'índex de preus de consum (IPC) mitjà entre el mes d'octubre d'un any i el següent i l'evolució dels trànsits entre les seves principals variables.

Segons van detallar a Europa Press fonts del sector, el càlcul d'aquesta fórmula corresponent a aquest any dóna una variació a l'alça del 0,01%, fet que a la pràctica suposa mantenir el preu cobrat als conductors el 2014.

El gener d'aquest any, el peatge en vies de pagament es va encarir una mitjana de l'1,85%, fet que constitueix el seu segon increment més baix des que s'aplica la fórmula.

Les concessionàries d'autopistes de peatge segueixen utilitzant aquest sistema per calcular les seves tarifes, ja que el sector va quedar fora de la Llei de Desindexació que el Govern va aprovar l'any passat per deslligar de l'IPC l'evolució dels preus de determinats serveis i contractes.

Mapa de descomptes

A la congelació del peatge mitjà de la xarxa d'autopistes espanyoles, que actualment suma una longitud d'uns 2.550 quilòmetres, s'hi sumaran els descensos de preu que Foment pretén articular en les hores vall (les de menys intensitat de trànsit) d'algunes autopistes a través de la consecució d'acords amb les concessionàries.

El ministeri que dirigeix Ana Pastor treballa en el disseny d'un mapa de les autopistes i els punts en què s'habilitaran aquests descomptes, i en la seva quantia, per presentar-lo en els «pròxims mesos» i que es posi en marxa l'any que ve.

Notícies relacionades

La congelació del preu mitjà dels peatges i aquestes rebaixes puntuals s'articularan després que la xarxa de vies de pagament tanqui el 2014 el seu primer exercici d'augment de trànsit des que va esclatar la crisi. En els 10 primers mesos de l'any, les autopistes van comptabilitzar una intensitat mitjana diària de 16.743 vehicles, gairebé un 2% més que un any abans.

Així mateix, tindran lloc mentre el ministeri segueix treballant en la constitució de la nova empresa pública d'autopistes amb què es rescatarà les vuit vies actualment en concurs de creditors i en risc de fallida.