TENDÈNCIES DE CONSUM DELS PRODUCTES D'INFORMÀTICA

La tornada a l'escola situa els PC portàtils en el seu preu més baix

La retallada de tarifes, en caiguda des de fa un any i mig, ofereix novetats per menys de 500 €

La demanda, la competència i la cotització del dòlar redueixen els marges en la distribució

3
Es llegeix en minuts
CARMEN JANÉ / BARCELONA

Els ordinadors portàtils són cada dia més barats. Tant, que algunes veus entre els fabricants i els distribuïdors alerten del descens de preus i rendibilitats que ha fet que el cost mitjà de les màquines hagi descendit a Espanya 84 euros els dos últims mesos, segons dades de la consultora GFK. El preu mitjà de venda al juliol, 935 euros, va baixar fins a 851 a l'agost. Aquesta tendència fa possible que en aquesta tornada al col.le sigui possible trobar novetats per menys de 500 euros.

El descens s'arrossega des de fa un any i mig, coincidint amb la popularització dels portàtils com a ordinadors domèstics en lloc dels tradicionals de sobretaula. Això ha fet que les vendes d'equips amb torre, monitor i teclat estiguin pràcticament estancades en l'àmbit de consum mentre que les de portàtils sumen creixements de més del cinquanta per cent mensuals. Els motius són, segons fonts del sector, que, per una part, la demanda incita a una competència més gran i permet reduir costos en els components, sobretot de les pantalles. Però a aquests se n'hi afegeixen altres, com la baixa cotització del dòlar respecata a l'euro en un mercat que compra la matèria primera en dòlars --gairebé cap fabricant controla tota la cadena de subministraments--; i la necessitat empresarial de mantenir les quotes fixades per les centrals, que es tradueix en ofertes molt agressives davant la imminència de nous models.

NOU PÚBLIC

Però l'inici del curs escolar ha impulsat el fenomen que va propiciar el canvi d'hàbits. "Ara es compren portàtils fins i tot per als nens, quan això era impensable fa uns anys", assegura Karina Riera, directora de distribució de Diode, que també fabrica ordinadors amb la marca Visa Computers. "A la caiguda hi contribueixen tant els fabricants com les botigues, perquè el moment de la tornada al col.le és quan les famílies es plantegen comprar un ordinador", assegura Pablo Romero, director de màrqueting de Toshiba. Per Nadal, asseguren, es tendeix més a comprar models multimèdia per a tota la família i no tant equips transportables.

Però hi ha més causes per a les rebaixes. "Els portàtils són productes en què es fixa la gent a les botigues, i per tant la distribució fa ofertes cridaneres per atraure trànsit", apunta Xavier Regué, director de la divisió de consum de HP.

MÉS VOLUM I

si als fabricants la caiguda els suposa recórrer a més volum per mantenir la facturació, per als distribuïdors, la retallada és encara més gran. "Si fa un any, el preu d'un ordinador mitjà en majorista estava en els 600 euros, ara està en 500, i això obliga a vendre un 40% més unitats per mantenir el benefici", explica Riera.

Notícies relacionades

La rebaixa general ha fet que baixi també el preu mitjà i cada una de les categories. Així, avui un model de gamma mitjana costa uns 900 euros quan fa uns mesos se n'anava a 1.200; i que els de gamma alta voregen els 1.500 quan estaven en 2.000. Això ha desencadenat la guerra entre els líders del mercat: HP, Acer i Dell, embrancats en pugnes per encapçalar la classificació de vendes.

En aquestes circumstàncies, els fabricants acusen algunes marques de rebentar preus. És el cas d'Asus, que manté una política molt agressiva de preus, o d'Acer, que ha col.locat un equip portàtil de 494 euros com l'ordinador més venut d'Espanya al mes de juliol. "És un model bàsic que permet enviar correus electrònics, connectar-se a internet i escriure, i el fet és que ha funcionat molt bé", assegura Miguel Hernández, cap de producte d'ordinadors de consum d'Acer. "La tendència general del sector, no obstant, és oferir més prestacions pel mateix preu, i això fa la sensació d'abaratiment", assenyala.