Consum

La inflació doblega els últims recels dels consumidors a comprar ‘online’

El percentatge de gent que ha comprat o venut algun producte a través d’internet creix 11 punts i arriba ja al 97%, segons un estudi d’Adevinta

Quatre de cada 10 persones han consumit més en aquest canal esperant trobar productes més barats que a la botiga física

La inflació doblega els últims recels dels consumidors a comprar ‘online’
3
Es llegeix en minuts
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en Consum, start-ups, sector emprenedor

ver +

En contra de la tendència general de replegament, retallades i, en definitiva, policrisi, el comerç electrònic va cap amunt a Espanya. L’última anàlisi de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) indica que els ingressos de les empreses que venen a internet al país creixien un 30% el primer semestre de l’any fins als 33.800 milions d’euros, i, si bé va ser precisament a l’estiu que van començar a arribar notícies d’acomiadaments en aquest sector en diverses parts del món (una tendència que ha acabat esquitxant recentment grans noms com Amazon, eBay o Zalando), una anàlisi una mica més actualitzada mostra que, a Espanya, aquest canal té més adeptes que mai. 

El baròmetre que publica aquesta setmana Adevinta, companyia propietària de Milanuncios, Coches.net, Motos.net, Fotocasa, Habitaclia i Infojobs, reflecteix que el 97% de la seva mostra contactada va comprar o va vendre algun producte o servei a internet l’any passat. El percentatge era 11 punts inferior l’any previ. A més, el 67% d’aquests consumidors confessen que la seva relació amb la compravenda ‘online’ és regular, i aquesta taxa és més de 15 punts superior a la de la mateixa anàlisi el 2021. El grup, que arriba a aquesta conclusió després d’enquestar 5.000 persones al desembre i creuar els resultats amb l’activitat que registren els seus portals, relaciona aquesta empenta amb la inflació, que ha doblegat els últims recels al comerç ‘online’.

«Els consumidors han vist en el comerç electrònic una oportunitat per fer les seves transaccions de forma més econòmica, àgil i pràctica», explica el conseller delegat d’Adevinta a Espanya, Román Campa. «És més –apunta a l’informe– l’‘e-commerce’ s’ha convertit en un aliat per pal·liar els efectes de la inflació en l’economia familiar».

Es basa, aquest directiu, en el fet que el 80% de les persones consultades consideren que comprar per internet ajuda a estalviar davant la situació econòmica actual (sobretot la generació Z i els mil·lennistes) i que el 67% confessa que comprar a internet ha sigut la seva estratègia prioritària per buscar millors preus. De fet, aproximadament quatre de cada 10 d’aquests consumidors atribueixen haver utilitzat més aquest canal directament a la inflació.

Qüestió de comoditat

En canvi, la presidenta de la Comissió de Retail del Col·legi d’Economistes de Catalunya, Núria Beltrán, veu en aquest creixement més una qüestió de comoditat que de preu. «S’hi troba de tot, no t’has de desplaçar...», enumera aquesta experta, partint dels últims estudis en els quals ha col·laborat. «L’evolució és natural, és una comoditat que ens dona accés a més oferta i a comparar preus, i les persones estem cada vegada més digitalitzades, hi havia una barrera tecnològica que hem anat superant, és lògic que vagi creixent», assegura Beltrán, que relaciona precisament els problemes a escala global amb les expectatives que el sector creixés molt més del que ho ha fet una vegada ha anat quedant enrere la pandèmia de covid.

Notícies relacionades

En aquest sentit, la seva impressió és que la inflació tant ha accelerat la implantació del sector com frenat processos de compra. «Cada vegada hi ha més polarització en les formes de consum i en la riquesa», exposa aquesta responsable del Col·legi d’Economistes per justificar que coexisteixin les dues realitats.

Efectes col·laterals

En qualsevol cas, de nou segons Adevinta, l’increment de preus generalitzat s’ha traduït en altres fenòmens dins d’aquesta indústria. A Milanuncios, exemplifica Campa, la demanda ha crescut un 4% en les categories de segona mà més populars; a Coches.net, creix l’interès pel cotxe d’ocasió; i a Fotocasa, es redueix la bretxa entre la demanda de compra i lloguer per l’enduriment de les hipoteques i les tensions inflacionistes. «El 2022 hem assistit a la consolidació definitiva del comerç electrònic, influït pel context d’inflació i en el qual la sostenibilitat s’ha convertit en un criteri de pes en la decisió de compra, tant a l’hora de triar el producte com el canal en el qual s’adquireix», connecta Campa, que vaticina un 2023 en què les dues coses, la situació econòmica i la «conscienciació mediambiental», continuaran marcant tendència.