Comerç

La Generalitat troba «irregularitats» en més del 50% de les ofertes del Black Friday

  • L’Agència Catalana de Consum ha detectat anomalies en el preu de diversos productes venuts als portals digitals de Carrefour, FNAC, El Corte Inglés, Media Markt i cinc companyies més de l’estil

  • La Direcció General de Comerç ha inspeccionat 60 empreses més i ha identificat incompliments fins a un 60% dels casos

Un Black Friday intermitente y repartido por zonas. Ambiente en el Centro Comercial Glòries

Un Black Friday intermitente y repartido por zonas. Ambiente en el Centro Comercial Glòries / RICARD CUGAT (EPC)

2
Es llegeix en minuts
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en Consum, start-ups, sector emprenedor

ver +

Pràcticament la meitat de les ofertes que ha analitzat la Generalitat durant la campanya del Black Friday presenten alguna irregularitat. La conselleria d’Empresa i Treball, que a través de l’Agència Catalana de Consum i de la Direcció General de Comerç ha vigilat unes 70 empreses i entorn de 1.400 productes durant aquestes últimes setmanes de tardor, assegura que ha detectat «possibles incompliments de la normativa de preus» en més del 50% dels casos.

En concret, segons un comunicat emès pel Departament aquest dilluns, Consum ha descobert «alteracions de preu» en uns 450 productes dels gairebé 900 analitzats. Això pot ser des de no indicar el preu anterior a la rebaixa, fins que aquest no sigui més baix del que ho ha sigut els 30 dies anteriors a la promoció. Entre la llista d’acusats figuren els negocis ‘online’ de PC Components, Carrefour, Euronics, FNAC, Miró, El Corte Inglés, Media Markt, Conforama i Alcampo.

Per la seva banda, la Direcció General de Comerç, ha vigilat 60 empreses aproximadament (29 inspeccions físiques i 32 ‘online’) i ha detectat entre un 50% i un 60% d’incompliments en els 480 productes analitzats.

Davant aquesta situació, la Generalitat preveu enviar requeriments a les companyies que podrien haver-se saltat la normativa de preus, perquè aquestes puguin fer les seves al·legacions o aportar informació extra que justifiqui el seu comportament comercial en les setmanes passades. De tota manera, si finalment es constata la infracció, Empresa pretén obrir expedients sancionadors que evitin, diu, que aquestes «males pràctiques comercials» es repeteixin a futures campanyes.

Multes de fins a 100.000 euros

Notícies relacionades

«D’acord amb el Codi de Consum, les pràctiques comercials deslleials que provoquen o poden provocar que les persones consumidores tinguin un comportament econòmic que de cap altra manera haurien tingut, tenen la consideració de greus i, per tant, poden ser sancionades amb multes d’entre 10.001 i 100.000 euros, en funció de factors com el nombre de productes oferts que incomplien la normativa, el volum de vendes i el benefici obtingut amb la conducta infractora o el nombre de persones consumidores afectades», recorda la Conselleria en el seu comunicat. «D’altra banda, d’acord amb la normativa de Comerç, els controls impulsats vigilen la competència deslleial entre empreses, i les sancions podrien ser de fins a 20.000 euros».

Pocs dies abans que arribés pròpiament el Black Friday, el 25 de novembre, l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) ja va denunciar que havia detectat irregularitats, en el seu cas, en el 99% de les ofertes. «Els comerços ‘online’ no prenen com a referència el preu més baix dels últims 30 dies, sinó qualsevol preu en aquest període o fins i tot el preu de venda recomanat, cosa que suposa un incompliment de la normativa de comerç», va concloure l’organització.