5
Es llegeix en minuts
Jordi Ribalaygue
Jordi Ribalaygue

Periodista

Especialista en Barcelona i àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El d’aquest dimecres ha sigut un matí de comiats i protestes en una escola del districte de Sant Martí, a Barcelona. A desgrat, l’escola pública L’Arenal de Llevant –amb uns 450 alumnes– ha hagut de dir adeu als animals que allotjava. A la pràctica, eren els últims exemplars de la fauna que ha poblat el centre des de fa uns 20 anys, en què s’ha ofert als alumnes conviure amb diferents espècies per cuidar-les i, alhora, aprendre biologia de primera mà. 

Malgrat tractar-se d’un projecte educatiu veterà i troncal a l’escola, l’Oficina de Protecció Animal de l’Ajuntament de Barcelona ha ordenat que avui s’entregués una tortuga de terra –feia uns 15 anys que era a l’escola– i dos jerbus, un tipus de rosegador. A la primavera passada, el centre ja es va veure desposseït de 13 conills, dos ànecs i dues gallines. La pèrdua obre un buit a L’Arenal de Llevant, que ha tingut animals des que es va inaugurar. «Els nens estan tristos. Sentim que ens falta alguna cosa», admetia una mestra

Mig centenar de pares i mares es concentraven davant l’escola quan, cap a mig matí, han arribat dos membres de la protectora d’animals. Les famílies han penjat pancartes contra el decomís de les mascotes i lluïen samarretes crítiques amb la resolució del consistori, idèntiques a les que bona part de l’alumnat i el professorat ha vestit. Els petits s’han concentrat al pati, igual que els seus pares a peu de carrer. «Volem els animals» i «No passaran», han corejat uns i altres, dins i fora de l’escola, mentre els integrants de la protectora carregaven amb la tortuga i els jerbus en unes gàbies de plàstic.

La instrucció per la qual s’han confiscat els animals va arribar a finals de la setmana passada. «No hem tingut temps de digerir-ho. M’agradaria saber si en la protectora estaran millor que a l’escola», planteja l’Eugenia, amb un fill a L’Arenal de Llevant. «Hi ha nens que pensen que els ous surten del cartró en què els venen, mentre que aquí cada classe s’encarregava de les cures dels animals. No només era un projecte científic, sinó de generar empatia», lloa.

Sense llicència

Tant ara com el curs passat, l’Ajuntament ha intervingut a instàncies d’unes denúncies sense autor conegut i interposades contra l’escola. Després d’inspeccionar el centre, el consistori aclareix que tots els animals estaven «en bon estat» en el centre i que les instal·lacions eren «adequades». No obstant, afegeix que s’han requisat les mascotes perquè el centre no té una llicència per allotjar-les. 

Pares i mares oposats a la retirada d’animals de l’escola L’Arenal de Llevant, a Barcelona, davant d’un membre de la protectora d’animals. /

ANA PUIT

L’ajuntament indica que, per tornar a disposar d’animals, l’escola haurà de tractar amb la Generalitat i el Consorci d’Educació de Barcelona, que gestiona els centres públics de la ciutat. El consorci respon que estudia si existeix un «encaix normatiu» perquè les mascotes tornin a L’Arenal de Llevant o, en cas de no trobar-lo, oferir alternatives perquè el projecte escolar no es desaprofiti. El centre sí que conserva cargols, insectes bastó i formigues, sobre els quals no pesava reclamació.

L’Associació de Famílies d’Alumnes (AFA) de L’Arenal de Llevant assenyala que l’escola sondeja declarar-se nucli zoològic per recobrar la seva fauna i blindar-se de nous contratemps. A part, l’AFA adverteix que la decisió de l’Oficina de Protecció Animal porta pèssimes conseqüències per als escolars. 

«En la primera retirada, els menors van quedar impactats. N’hi va haver que ho van passar malament», critica Carlos Cabañas Herranz, president de l’associació. Explica que l’escola i les famílies han hagut de gestionar el dol amb els alumnes. «És una pèrdua, com si de sobte se n’anessin els amics de classe. Se’ls ha d’explicar què passa amb aquests animals i tranquil·litzar-los», comenta Cabañas. Assegura que el primer decomís també va ser sobtat: «Es va pactar una retirada esglaonada, perquè no hi hagués reproduccions i els menors es poguessin acomiadar pacíficament. Però els inspectors van venir i van dir que se’ls emportaven tots de cop. No hi va haver comiat».

Singularitat truncada

A la porta del centre, les famílies lamentaven que s’hagi furtat l’escola de singularitat. «És l’única del Poblenou on els alumnes poden estar en contacte amb animals. Per a mi, va ser clau per elegir-la», reconeix Anabel Clemente. «És una escola diferent. Els aporta molts valors de cura, respecte i estima», enumera Zoraida Roig. Les mascotes també havien contribuït que les famílies estrenyessin llaços. «Els nens els cuidaven cada dia i els donaven menjar i beure. Els pares també ens repartíem les tasques, fins i tot per vacances», ressalta Miguel Luciana.

La fauna de L’Arenal de Llevant ha sigut àmplia. Hi va haver un parell de cabres, un gall, algun rèptil... «No ens hem encapritxat ara, saben que som una escola única: l’any passat, es va posar una càmera per veure com es covaven els ous i els nens podrien veure-ho des de casa. En comptes de donar-nos temps per buscar una solució, ens els treuen», es queixa Marga Estévez. 

Notícies relacionades

L’Aroa explica que el contacte amb els animals era una oportunitat ideal per a la seva filla, diagnosticada d’autisme. «Ens ho va recomanar la seva psicòloga, però acaba d’entrar, està a P3. No ha pogut disfrutar-ho», lamenta. «Si hi hagués hagut maltractament o un problema de salut, ho trobaria lògic, però és al contrari. Em sembla injust», es despatxa Esteve.

Un grup de mestres també es declaraven atònites i afligides. «Ensenyàvem com és l’ésser viu veient-lo. Els nens havien vist néixer alguns animals i els estimaven molt. Els més grans no entenen que en una granja hi pugui haver animals quan el seu destí és morir per ser aliment i que en una escola, on vetllem per cuidar-los i aprendre, no puguem tenir-los», es desfogaven les professores.