Agressió al Carmel

El veí apallissat al Turó de la Rovira: «La tanca dels búnquers no serveix per a res. N’hi continuen pujant centenars»

Veïns del Turó de la Rovira denuncien una agressió per part d’un grup que es colava als búnquers

El Carmel clama contra el turisme per rescatar els búnquers: «Ens han robat el barri»

El veí apallissat al Turó de la Rovira: «La tanca dels búnquers no serveix per a res. N’hi continuen pujant centenars»

ZOWY VOETEN

5
Es llegeix en minuts
Jordi Ribalaygue
Jordi Ribalaygue

Periodista

Especialista en Barcelona i àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Joan Escaió, establert dalt de Carmel, maleeix els que el van pegar dimecres a la nit. «Els malucs em fan mal una barbaritat... Em van donar una puntada de peu de karate al mig del pit», explica l’home, mentre mostra el rosari de blaus que se li escorre pel braç. Té 76 anys i viu des del dia que va néixer a la casa enganxada al cim del Turó de la Rovira, on els búnquers són un focus de malestar veïnal pel turisme massiu que es desplaça més enllà del centre de Barcelona. És la segona vegada que els que hi pugen amb ganes de festa l’apallissen. «Fa dos anys em van trencar la cara. Em van haver de posar 11 punts. Però aquest any ha sigut el pitjor. A sobre s’han gastat 1,6 milions d’euros en una tanca que no serveix per a res», malparla. 

Unes quantes desenes de veïns del Carmen s’han concentrat aquest dilluns per condemnar l’agressió. Escaió exposa que gravava «20 o 25 persones» que es van enfilar al reixat que l’ajuntament hi va instal·lar a principis de maig per mirar de contenir les aglomeracions. La multitud atreta per les vistes de la ciutat que regala el cim moltesta els veïns des de fa anys: només en una nit d’abril, s’hi van desallotjar 1.300 persones.  

«Rosa Alarcón [exregidora d’Horta-Guinardó] diu que la tanca va molt bé per als veïns, però vull demostrar que no. Gravo amb el mòbil els que salten la tanca, perquè cada dia hi continuen pujant centenars de persones a fer ‘botellon’. És veritat que ara hi ha una mica menys de gent que abans de la tanca, perquè n’hi ha que són responsables i se’n van, però d’altres no. Si no s’hi colen, es queden pels voltants. Hi ha desídia», es queixa Escaió, que va denunciar els fets als Mossos d’Esquadra

La víctima va relatar a la policia que va recriminar a un grup de sis o set joves que assaltessin la tanca. «You don’t respect Barcelona! Closed is closed! [¡No respecteu Barcelona! ¡Tancat és tancat!]», els va etzibar, en anglès, com sol fer perquè els turistes ho entenguin. En canvi, els nois se li van encarar en castellà. Un d’ells va deixar anar una guitza a Escaió que el va fer caure d’esquena. Enmig de la confusió, una noia de la colla li va robar el mòbil. L’home va mirar de defensar-se amb la cadena d’una moto però, quan es va aixecar, els nois ja havien fugit.

«No he recuperat el mòbil. Aquest m’ha costat 1.500 euros», exhibeix. Ensenya a la pantalla del telèfon nou on el GPS de l’antic terminal xiva on s’amaga: fa voltes sempre al mateix carrer, no gaire lluny, a Can Baró. Els Mossos contesten que, per ara, les investigacions no han donat resultats. «Són ineficients. ¿Com pot ser que no els atrapin si jo veig on són? Em diuen que, si es mou, que truqui al 112», rondina. 

«Fet puntual»

El districte d’Horta-Guinardó respon que la pallissa que el veí va patir «és un fet puntual». «L’ajuntament ho condemna contundentment, però no és un fet habitual», esgrimeix el consistori, que afegeix que la presència de la Guàrdia Urbana es mantindrà a la zona «com ara». «Ja va ser reforçada especialment durant la nit i els caps de setmana», ressalta el districte, que afirma que s’ha posat a disposició d’Escaió. En canvi, el veí ho nega.

El Consell del Turó de la Rovira en discrepa. El moviment veïnal agrupa veïns farts per l’allau turística i oposada a la reixa que envolta la cresta. «L’administració mira de relativitzar-ho, fet que constata la tolerància que té amb el sector turístic. El que li va passar al Joan li podria haver passat a qualsevol. És un exemple més de la violència amb què ens trobem», adverteix Fran Bernal, vicepresident de l’Associació de Veïns del Turó de la Rovira, crític amb la tanca: «No soluciona el problema, és completament ineficaç. Continuem sense poder dormir. El dispositiu policial que hi va haver fins a les eleccions s’ha diluït. No és una qüestió de barri, sinó de ciutat. S’ha de tractar com si fos la plaça Reial, el park Güell o la Barceloneta, perquè genera problemes de veïnat, brutícia i convivència».

«No hem notat cap millora amb la tanca. Ha anat a pitjor, perquè ara tenim els turistes davant de casa», sosté la Montse, resident al carrer de Mühlberg, un dels que condueixen a les bateries. Testifica que ha rebut improperis i menyspreus: «A les tantes de la matinada, tenim música i crits cada dia. Ara és de dilluns a diumenge, tot i que són pitjors els divendres i dissabtes. M’han tirat la tanca de casa, han entrat al meu hort, hi han tirat llaunes, s’han fet pipí dins, hi han defecat... Ja són 12 anys així, però aquest any hem vist més gent i més vandalisme. Uns em van dir que ho feien perquè ‘Espanya és diferent’».

Notícies relacionades

La María viu al costat de la Montse. Explica que van irrompre dues vegades a casa seva en els últims anys: l’ha blindat perquè no es repeteixi. «Abans molestaven quan baixaven borratxos, però ara els tenim al clatell. A sobre estan enfadats perquè no els deixen entrar i, llavors, l’agafen amb nosaltres», diu la veïna.

«Hauria sigut millor que els diners que es van gastar en la tanca els haguessin dedicat a posar-hi policies. Amb dos n’hauríem tingut prou», pensa Escaió, que tem que la tanca sigui el preludi per segellar el pas a les bateries antiaèries per complet: «L’han promocionat com a lloc turístic i ara ens han robat un tros de Barcelona que és de tots. El següent pas serà cobrar-hi entrada».