Barcelona es juga un 14% del PIB si els turistes la deixessin de visitar

L’activitat econòmica que genera aquesta indústria a la ciutat s’eleva a 15.000 milions d’euros

Els estrangers ocupen prop del 18% de les grades cada vegada que el Barça juga a casa, i el 65% de l’audiència del Primavera Sound 2025 va ser internacional

Cada turista va gastar a Catalunya de mitjana 1.052 euros, per sota dels 1.382 de la mitjana espanyola 

El turisme ocupa un 18,8% de les persones que integren la població activa de la ciutat de Barcelona

Barcelona es juga un 14% del PIB si els turistes la deixessin de visitar
5
Es llegeix en minuts
María Jesús Ibáñez
María Jesús Ibáñez

Periodista

ver +

El 85% de les entrades per accedir al museu del Barça les compren visitants internacionals. I la botiga que Louis Vuitton té al passeig de Gràcia és la segona de la marca que més ven al món per metre quadrat, amb uns ingressos que dupliquen els que la mateixa firma té a Madrid. Són dues mostres del que el turisme comporta per a la capital catalana. Té un impacte ampli i profund, que arriba a un gran nombre de sectors econòmics i socials i que contrasta amb el creixement de la turismofòbia a la ciutat. EL PERIÓDICO ha consultat dades i experts per fer una anàlisi de com seria una Barcelona sense turistes.

"Sens dubte, en una ciutat com Barcelona, l’impacte d’aquesta indústria és molt rellevant, probablement més a determinades zones", reflexiona Pedro Aznar, que és professor del Departament d’Economia, Finances i Comptabilitat d’ESADE. D’entrada, assegura Aznar, "el seu producte interior brut (PIB) seria notablement inferior a l’actual".

Barcelona es juga un 14% del PIB si els turistes la deixessin de visitar /

Un 18,8% de l’ocupació

Una Barcelona sense turistes es quedaria, per exemple, sense vendre el 60% de les entrades que actualment expedeixen els museus locals. Festivals com el Sónar o el Primavera Sound despatxarien també la meitat dels abonaments i la Marató de Barcelona, que recorre la trama urbana de la ciutat (una de les raons del seu atractiu), perdria també la meitat dels inscrits. Les dades que fa anar Turisme de Barcelona indiquen que l’activitat econòmica que genera aquesta indústria a la ciutat s’eleva a 15.000 milions d’euros, això és, el 14% del producte interior brut (PIB) local.

Això sense tenir en compte, remarca el professor d’ESADE, que "els que visiten Barcelona consumeixen en restaurants, cafeteries, discoteques o bars de copes i fins i tot en supermercats, tot i que no hi ha una dada clara de quin percentatge de les vendes d’aquests establiments correspon a turisme". L’Observatori del Turisme de Barcelona (OTB) xifra en 15,6 milions el nombre de persones que van visitar la ciutat el 2024, una dada a la qual cal sumar els 10,5 milions que es van allotjar en municipis veïns i que, en algun moment de la seva estada, van viatjar a la capital catalana.

En tot cas, per al professor Pedro Aznar, una de les dades més rellevants per saber el veritable impacte econòmic és "la despesa mitjana per turista, una xifra que publica l’INE". Així, segons l’institut d’estadística, que comptabilitza aquesta dada en l’àmbit autonòmic, cada turista que va visitar Catalunya va gastar una mitjana de 1.052 euros, per sota dels 1.382 de la mitjana espanyola i lluny dels 1.857 que van desemborsar aquells qui van viatjar a la Comunitat de Madrid. L’OTB estima que, en global, els estrangers que l’any passat van visitar Barcelona van deixar un total de 10.300 milions d’euros.

Un altre element que cal tenir en compte és, com remarca Barcelona Activa, que el turisme ocupa unes 163.000 persones a la capital catalana, un 18,8% de les 863.300 que integren la població activa de la ciutat. El nombre d’empreses dedicades a aquest negoci va créixer l’any passat a la ciutat en un 5,3%, mentre que la taxa d’ocupació en aquesta indústria va experimentar una alça de l’1,6%. El pes de l’activitat turística i els serveis que giren al voltant d’aquesta activitat són un dels elements que molt probablement van contribuir a fer que la taxa d’atur barcelonina fos el 7% durant el primer trimestre d’aquest 2025, respecte de l’11,6% de Madrid i el 13,96% de Sevilla, segons les dades de l’última EPA.

Per al Primavera Sound, el primer festival musical de Catalunya, amb 293.000 assistents el 2025, la captació d’estrangers és un factor de pes, fins al punt que en la seva última edició el públic internacional va ser un 65% de l’audiència. Aquest i altres certàmens han convertit Barcelona en la ciutat espanyola amb més ingressos per esdeveniments musicals d’Espanya, amb una facturació de 132 milions d’euros, segons un informe recent de l’OBS Business School, una entitat que pertany al grup Planeta Formación y Universidades. Els festivals de música clàssica, indiquen fonts de l’ajuntament, van omplir gairebé el 30% de la capacitat de recintes com ara el Palau de la Música. Aquest tipus de turistes és, a més, un dels perfils de qualitat que interessen més a la ciutat.

Més xifres. Dels 940.970 visitants del 2023 al Museu Picasso, el 44,9%, van ser europeus i el 36,1%, de la resta del món, en la mateixa línia que el que passa en altres espais museístics de la ciutat, com el Miró o el castell de Montjuïc. Els dos equipaments van superar el 80% d’usuaris de fora d’Espanya.

L’impacte del Barça

Els estrangers ocupen també prop del 18% de les grades de l’estadi de Montjuïc cada vegada que el Barça juga a casa, segons indiquen fonts del club. Quan hi ha partit, l’entitat sol posar en venda general un 27% de les localitats del recinte (la resta pertanyen a seients d’abonats) i un 65% d’aquestes entrades són adquirides per públic d’origen internacional, informa Francisco Cabezas. Evidentment, a aquesta xifra oficial caldria afegir-hi la dels estrangers que adquireixen algun dels anomenats seients lliures, que són propietat dels socis. A les botigues del Barça, un 90% dels qui s’emporten una samarreta són també clients forans.

L’impacte de l’activitat turística a Barcelona és clarament superior al de la mitjana espanyola, que, segons les últimes dades disponibles de l’INE, va arribar el 2023 als 184.002 milions d’euros, un 12,3% del PIB espanyol. En el conjunt de Catalunya, el percentatge va ser del 12%. Segons les dades facilitades a aquest diari per CaixaBank Research, la previsió és que aquesta indústria vagi prenent velocitat de creuer els anys vinents, amb un impacte del 13,2% en el PIB d’aquest 2025 i de fins al 13,6% en el de 2027 a tot l’Estat.

Els analistes de CaixaBank Research estimen, així mateix, que d’aquí a dos anys l’activitat turística serà una aportació del 22,7% al creixement del PIB espanyol, és a dir, 0,45 punts percentuals. L’organisme també preveu que aquest 2025 el tant per cent de treballadors ocupats en activitats relacionades amb el turisme serà del 14,8% del total.

Notícies relacionades

Amb tot, és impossible afirmar que una pèrdua del turisme a Barcelona (si és que tots els turistes decidissin tot d’una deixar de viatjar-hi) comportaria una caiguda del 14% del PIB que ara representa. Entre altres raons perquè els negocis i serveis que ara es dediquen a aquesta indústria abordarien una eventual reconversió i podrien continuar amb la seva activitat comercial o de restauració, tot i que amb una altra clientela.

El que sí que es posaria en risc és la connectivitat de la ciutat. L’ajuntament recorda que l’any passat l’aeroport del Prat va estar connectat amb 56 destinacions intercontinentals, "la dada més alta de la seva història", insisteixen les fonts consultades.