Mobilitat

L’ATM estudia prorrogar l’expulsió dels patinets elèctrics del transport públic

3
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

No hi ha res confirmat però és d’aquestes situacions en les quals és difícil no fer-se una idea del que pot passar. Els patinets elèctrics estan prohibits en el transport públic de tot Catalunya des de l’1 de febrer i per un termini de sis mesos, cosa que implica que, a partir de l’1 d’agost, els operadors ja podrien aixecar el veto si ho consideren oportú. Ho faran només si l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), l’ens que va promoure aquesta restricció, aixeca la prohibició. A un mes i mig que venci el termini, hi ha massa coses que conviden a pensar que hi haurà una pròrroga de l’ostracisme a què han sigut sotmesos els vehicles de mobilitat personal (VMP) durant aquest mig any. Encara no hi ha consens internacional, hi ha eleccions generals a finals de juliol, falta marc legal i la mateixa Administració no té una veu unànime sobre l’assumpte.

Aquesta setmana se celebra a Barcelona un dels congressos de transport públic més important del món. Expositors de tot el planeta mostren les últimes novetats del sector, però també debaten sobre assumptes que no tenen fronteres, com la irrupció dels patinets elèctrics en la mobilitat diària, la que està vinculada a la feina i els estudis. Aquests vehicles són garants de la intermodalitat, però en els últims temps han provocat no pocs ensurts, amb unes bateries que, si estan en mal estat o han sigut manipulades, poden generar un aparatós incendi. Això és el que va passar en un vagó dels Ferrocarrils al novembre. Aquest succés va deixar diversos viatgers intoxicats i amb cremades, i va ser el catalitzador d’un canvi en el dret d’admissió.

Llavors es va dir que es faria un estudi sobre els riscos i les alternatives, els pros i els contres. Aquest dimarts, a l’estand de l’ATM del Global Public Transport Summit, Lluís Alegre, director de l’àrea de Mobilitat d’aquest organisme, ha fet una xerrada sobre el tema en la qual ha donat algunes pistes sobre què és el que pot passar. No ha confirmat la pròrroga del veto i tampoc ha detallat com quedarà la cosa, però sí que ha considerat oportú que hi hagi «més temps» per prendre una decisió. En qualsevol cas, ha remarcat, serà el consell d’administració, format pel Govern (51%), l’Ajuntament de Barcelona (25%) i l’Àrea Metropolitana de Barcelona (24%), qui tindrà l’última paraula.

Notícies relacionades

Alegre ha posat sobre la taula totes les opcions, que tenen en comú que no suposen una tornada a la situació prèvia a febrer del 2023, quan els patinets hi entraven sense restriccions. Si una cosa sembla estar clara és que, d’una manera o una altra, hi haurà un cert control. Una alternativa és esperar a gener del 2027, quan tots els patinets que circulin hauran de complir amb uns requisits tècnics que marca la DGT. Una altra possibilitat és que se’ls permeti l’entrada a les instal·lacions del transport públic el gener del 2024, quan aquestes característiques ja s’aplicaran als patinets nous. Els vells podran continuar circulant fins al 2027 però en sis mesos ja es crea un primer filtre de VMPs que tindran el segell de qualitat de Trànsit.

Fora de les hores punta

Hi ha certa unanimitat en el fet que, es decideixi el que es decideixi, tindran l’entrada prohibida en les hores punta, els moments de més afluència en metro i bus, quan els viatgers van amuntegats i el ràpid incendi de la bateria de liti d’un patinet podria acabar en desgràcia. També s’hi podrien instaurar controls d’accés per calibrar la qualitat del VMP, se’n podria prohibir la recàrrega a bord o crear llocs apartats del passatge per transportar-los. Més enllà de la cita electoral i de la falta d’acord internacional, que l’ATM parli en aquests termes, amb tot tan obert, a menys de dos mesos del final del veto sembla indicar que queda molt camí per recórrer abans de prendre una decisió més o menys definitiva.