Eixample

Una galeria comercial de Barcelona denuncia un dels seus botiguers per danys i amenaces

  • El futur d’unes galeries emblemàtiques

  • ViBa, la targeta unificada de descomptes al petit comerç

Una galeria comercial de Barcelona denuncia un dels seus botiguers per danys i amenaces

El Periódico

2
Es llegeix en minuts
Meritxell M. Pauné

Els comerciants i veïns dels Encants Nous estan preocupats per un degoteig de conflictes amb el titular d’una de les botigues. Aquesta galeria comercial de Barcelona, gairebé centenària –la més antiga en actiu, des de 1931–, que presumeix d’ambient familiar, ha topat amb una situació delicada de manejar i que no havia viscut mai.

Un comerciant ha amenaçat tres companys de recinte, i ha arribat fins i tot a pegar a un d’ells al carrer. Els tres casos van arribar a judici i es va provar l’autoria. La conflictivitat es va iniciar fa uns vuit anys i ha anat ‘in crescendo’ malgrat notificacions a la policia local o a la catalana en cada ocasió, lamenta un portaveu d’aquesta comunitat de propietaris, situada al carrer València amb Dos de Maig.

La gota que ha fet vessar el got han sigut diverses destrosses aquesta Setmana Santa a botigues, passadissos i al bany per a clients. Per sort la galeria estava tancada al públic aquell dia i el següent, de manera que van tenir marge per arreglar el recinte abans de reobrir-lo.

Els fets van tenir lloc el diumenge de Resurrecció, cap al migdia. Un parell de persianes van aparèixer pintades o amb grafitis, material escampat per passadissos interiors, una botiga amb el vidre d’un aparador trencat, la cisterna del lavabo comunitari i l’assecador de mans trencats... Els comerciants que ara dirigeixen la comunitat de botiguers van haver d’interrompre les seves vacances per acudir a la feina i trucar als Mossos d’Esquadra.

Després d’una visita infructuosa aquest abril a una comissaria, divendres passat van presentar una denúncia comunitària contra el presumpte autor per «amenaces, coaccions lleus i danys». Al ser una propietat horitzontal –cada botiguer és amo de la seva parada– no poden fer-lo fora, així que han optat per la judicialització. La policia confirma a EL PERIÓDICO que té identificat l’individu i que està denunciat i pendent de citació judicial. Després del contacte d’aquest diari, els Mossos d’Esquadra han proporcionat a la comunitat de comerciants un telèfon directe per a una interlocució més àgil.

Notícies relacionades

I és que la preocupació dels venedors és sobretot a futur. Atribueixen el comportament del seu company a una salut mental fràgil i temen que pogués protagonitzar incidents més greus, a l’haver proferit amenaces piròmanes. Per això, la policia catalana assegura que ha «activat un patrullatge preventiu» per calmar els ànims i evitar ensurts, ja que les galeries acullen a més els portals d’una desena de blocs de pisos.

No cal dir que als comerciants també els preocupa que aquest episodi perjudiqui la imatge de les galeries, que lluiten durament per mantenir-se al dia en una Barcelona cada vegada més globalitzada. La clientela de barri els continua sostenint i un grup de botigues de col·leccionisme i joguines retro els ha fet arribar a nous públics. Organitzen promocions i activitats a Nadal, una pesca de sardines de tela per Carnaval, un concurs de contes i dibuixos per Sant Jordi, fires d’estocs rebaixats, mercats ‘vintage’... L’esforç és evident, però també ho és la dificultat d’omplir de vida tots els passadissos interiors o afrontar grans reformes. Confien que, ara sí, la vigilància promesa resolgui el conflicte.