Projecte Pro BCN 2023

Un centenar d’entitats demanen l’ampliació del Prat als alcaldables de Barcelona

Organitzacions com la Cambra de Comerç, Turisme de Barcelona i Barcelona Oberta advoquen per fomentar la col·laboració publicoprivada

Un centenar d’entitats demanen l’ampliació del Prat als alcaldables de Barcelona

ZOWY VOETEN

4
Es llegeix en minuts
Jordi Ribalaygue
Jordi Ribalaygue

Periodista

Especialista en Barcelona i àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Un centenar d’entitats socials i econòmiques de Barcelona han redactat una llista de peticions en què, entre d’altres, reclamen als alcaldables de les eleccions municipals del 28 de maig que advoquin per l’ampliació del Prat. L’alcaldessa Ada Colau s’oposa al compromís segellat pel pacte pressupostari entre ERC i el PSC per analitzar si l’aeroport ha d’augmentar de capacitat. Aquest dissabte hi ha convocada una manifestació a la capital catalana contra els «macroprojectes» que figuren en l’acord entre els republicans i els socialistes, inclòs l’engrandiment de l’aeròdrom.

El consorci Turisme de Barcelona, la patronal comercial Barcelona Oberta, l’Institut Cerdà i la fundació Barcelona Promoció figuren entre els artífexs del document ‘Projecte Pro BCN 2023’, que inclou peticions en infraestructures, mobilitat, vivenda, comerç, turisme, cultura i serveis socials. El dictamen és heterogeni, si bé postula que es fomenti la col·laboració publicoprivada en diferents àmbits. Al seu torn, insinua un to crític amb part de l’obra de Colau i el govern local dels comuns i del PSC, sense arribar a esmentar-los en cap moment.  

El memoràndum s’ha presentat aquest migdia en un acte a la seu de la Cambra de Comerç de Barcelona, al qual els candidats de les principals forces polítiques estaven convidats. Hi han assistit Ernest Maragall (ERC), Jaume Collboni (PSC), Xavier Trias (Junts) i Daniel Sirera (PP). Colau s’ha absentat, però sí que ha acudit el tinent d’alcaldia Jordi Martí (Barcelona en Comú). També hi ha sigut present Maria Eugènia Gay, delegada del govern i número dos de la llista de Collboni.

Connexions intercontinentals

El suport a la idea d’eixamplar el Prat es repeteix al llarg del document, al qual el Gremi d’Hotels de Barcelona, el Gremi de Restauració i PIMEC han fet aportacions, entre altres institucions. L’ampliació «és estratègica», afirmen les entitats signants, que aposten per convertir-lo en un «‘hub’ internacional» que aspiri a ser «un dels principals aeroports intercontinentals d’Europa», perquè «Barcelona continuï amb força sent un referent turístic al món».

L’informe demana «tancar en positiu el debat sobre l’aeroport», saldat el 2021 després del desacord entre la Generalitat i el Govern central per la protecció de l’espai natural de la Ricarda i reobert arran de les condicions dels socialistes per acceptar els comptes del Govern de Pere Aragonès. Les organitzacions que han participat en la redacció de l’estudi són partidàries que l’aeroport creixi i guanyi connexions internacionals. 

Al seu torn, insten a exigir «solucions dialogades» a Aena perquè un eventual eixamplament de les pistes encaixi «des del punt de vista territorial i mediambiental». Els detractors al projecte creuen que engrandir l’aeroport seria incongruent amb les polítiques contra el canvi climàtic.

150.000 vivendes

El projecte Pro BCN 2023 també és favorable a continuar estenent la B-40, una altra infraestructura que consta en el pacte d’ERC i el PSC pels pressupostos de la Generalitat i que En Comú Podem odia. Membres d’ERC del Vallès, els comuns i la CUP van protestar contra l’extensió de la via entre Terrassa i Sabadell la setmana passada. Es tornarà a protestar aquest dissabte a Barcelona contra l’allargament de la carretera.

A part, els autors de l’informe demanen millorar la xarxa de transport públic perquè sigui l’eix de la mobilitat dins de la ciutat i l’àrea metropolitana, expandir els punts de càrrega per fomentar l’electrificació dels vehicles i implantar «restriccions» als vehicles de combustió, tot i que propugnen alhora «no criminalitzar el vehicle privat». Plantegen també habilitar aparcaments per reduir la contaminació causada pel trànsit i el transport de mercaderies al nucli de la ciutat. A més, insten que el 20% dels pisos siguin de caràcter social –calculen «un mínim de 150.000 vivendes que no es regeixin per les regles del mercat lliure»–, «posar fi a l’absurditat del sensellarisme» i erradicar «l’anomalia de l’ocupació de vivendes».

Notícies relacionades

Les entitats suggereixen un pla per a la «regeneració del centre de Barcelona, a través de la conversió d’edificis en desús o infrautilitzats a nous pols econòmics». També apressen a dissenyar una «agenda de prioritats» que abordi «la inseguretat ciutadana, la insalubritat dels carrers, els problemes de mobilitat o l’excessiva pressió burocràtica sobre els projectes empresarials». El document recrimina desatenció a espais i edificis públics –cita com a exemple l’Hivernacle de la Ciutadella-, exhorta a erigir Montjuïc en la ‘muntanya dels museus’ –una terminologia encunyada sota el mandat de Trias– i alerta contra una regulació al comerç, l’hostaleria i l’oci «cada vegada més restrictiva». 

El memoràndum defensa l’obertura de comerços en diumenges i dies festius, l’ús «desacomplexat» de les terrasses, una fiscalitat que «afavoreixi realment l’activitat econòmica» i els grans esdeveniments amb repercussió internacional. Crida a «potenciar la benvinguda» als visitants de la ciutat, «aconseguir una despesa més elevada per càpita per turista» i suavitzar restriccions a grups organitzats de viatgers i en l’accés a llocs emblemàtics, així com potenciar els patrullatges policials «per dissuadir els malfactors».