Anar al contingut

TENDÈNCIA DE CONSUM

Els mercats de Barcelona impulsen el cistell de consum complet per internet

El Ninot es converteix en el primer recinte on fer diverses comandes a la carta en una entrega única amb Ulabox

La mesura busca connectar amb nous compradors i joves sense temps per anar al mercat

Patricia Castán

Els mercats de Barcelona impulsen el cistell de consum complet per internet

FERRAN SENDRA

Sense treure el carro de la compra, sense haver de recórrer passadissos ni parades i sense tornar carregat a casa. Els mercats, la forma de venda d’aliment fresc més tradicional i acolorida de Barcelona, fan un salt qualitatiu cap a l’accelerat client del segle XXI col·locant els seus productes a tan sols un clic d’internet. Ràpid, còmode i, sobretot, amb la facilitat –per primera vegada– de poder fer una compra variada en una única entrega unificada. 

El peix més fresc, el pollastre de corral, qualsevol embotit o verdura del mercat de Ninot treuen el cap des de fa menys d’un mes a la pantalla com si es tractés d’una vitrina. Es tracta d’un pla pilot per guanyar nous perfils de compradors que, si funciona, s’estendrà a altres recintes d’aquí mig any. Els mercats d’alimentació barcelonins viuen dues realitats paral·leles en l’última dècada. Per una banda, la modernització física de les seves instal·lacions, amb reformes multimilionàries i reajustament (o retallada) de la seva oferta de parades, tenint en compte la menor demanda per la competència dels súpers. Però en paral·lel, molts operadors es mantenen ancorats en la forma de venda presencial i directa, sense treure partit de les possibilitats de les noves tecnologies. 

Per això, la venda on line es converteix en el millor tentacle per accedir a potencials clients que per la seva joventut i falta d’hàbit o per la seva feina i falta de temps, només compren precipitadament al supermercat o bé ho fan per internet però no amb producte fresc de mercat. La petita estructura de molts venedors feia complicat articular la logística de la compra, empaquetament i enviament unitari des de la xarxa de mercats de Mercats de Barcelona, i per això l’ajuntament ha optat per aliar-se en aquesta aventura amb Ulabox. Aquesta empresa de venda d’alimentació on line (des del seu propi megamagatzem) també anhelava incorporar «la qualitat i proximitat que s’associen al producte fresc de mercat», va explicar Jaume Gomà, cofundador i director. I aquest producte fresc del mercat es pot comprar a la vegada que el de supermercat (d’envasats a higiene) en una comanda conjunta.

ALTRES FÓRMULES/ Fins ara molts comerciants de mercats (Sant Gervasi, Lesseps, Provençals i Galvany) havien apostat per oferir aquests serveis per via d’aplicacions de mòbil especialitzades (com Manzaning). Fins i tot per whatsapp, en diàleg amb el venedor en qüestió, es poden fer compres en algunes parades de la Mercè, Santa Caterina, Montserrat, Estrella, Poblenou, Sants, Sant Martí, Provençals, Marina o la Boqueria... L’inconvenient sol ser fer la compra segmentada, un per un. En el cas de la Concepció, que fa anys que promou la venda per la seva web i a domicili, es fa una comanda en genèric, sense conèixer la disponibilitat concreta de producte. La iniciativa que s’engega al Ninot aspira a ser una eina que «es pugui traslladar a qualsevol altre mercat, amb idèntica operativa, si dona bons resultats», va explicar el regidor de Turisme, Comerç i Mercats, Agustí Colom.

«Aquesta és la proposta que més s’aproxima a introduir el mercat a casa», va apuntar. En tot just un mes en marxa, des del mercat del Ninot s’han distribuït 3.000 comandes on line. Amb l’avantatge de multiplicar el client potencial, ja que es distribueix a tot Barcelona i àrea metropolitana. Segons Gomà, la majoria d’aquests compradors s’assorteixen en més de tres parades diferents i el seu nivell de satisfacció està sent de 4,9 sobre cinc. Fins al moment hi participen 11 establiments, que cobreixen tot el ventall de productes, dels llegums a la carnisseria. La seva incorporació és gradual perquè prèviament, i amb ajuda d’Ulabox, han de digitalitzar la seva oferta. O sigui, exposar-la amb fotos i preus per fer la compra el més pròxima possible. Al clicar, el comprador on line veu la parada de venda i els seus venedors, percep molta més sensació de confiança en el producte fresc que en compra cega per internet. 

MISSATGE AL MÒBIL /El sistema és senzill. Des de cada parada se selecciona entre els molts productes oferts (amb el seu preu, pes i característiques). El carro de compra virtual es va omplint i si el preu és superior a 59 euros el repartiment a domicili és gratuït. Si no, es carreguen 6,99 euros. La mercaderia arriba en un termini de 24 hores, seleccionant l’entrega entre diverses franges de dues hores, entre les 7.00 i les 23.00 hores. En molts casos, asseguren, no arriba ni a passar pel petit magatzem frigorífic habilitat al Ninot, ja que un operari fa la recollida directa en cada parada i ho trasllada al domicili. Mitja hora abans del repartiment, el client rep un missatge per mòbil per anunciar-li l’entrega, sense necessitat d’estar hores esperant a casa.