MOBILITAT

Barcelona apuja la T-10 fins als 10,20 euros

Els títols de transport de TMB s'encariran una mitjana del 2% l'any que ve

Colau va reclamar a Montoro més aportació de l'Estat per mantenir congelats els preus

2
Es llegeix en minuts
Víctor Vargas Llamas
Víctor Vargas Llamas

Periodista

ver +

Els ciutadans de Barcelona i l'àrea metropolitana tindran unes tarifes de transport més cares l'any que ve, segons ha decidit el consell d'administració de l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) aquest dijous. En concret, la pujada representarà que la T-10, el títol de transport més sol·licitat a la capital catalana i la rodalia, costarà 25 cèntims més, fins als 10,20 euros. L'increment serà del 2% de mitjana en el global de bitllets i targetes. Tant l'any passat com l'anterior l'ATM va congelar les tarifes almenys a la zona 1, mentre que, un any abans, els usuaris es van beneficiar d'una reducció en el preu de la T-10.

La decisió contrasta amb l'adoptada per l'autoritat territorial de la mobilitat tant de Girona (on la T-10 d'una zona costa 10,70 euros) com del Camp de Tarragona (12 euros per a targetes T-10 d'una sola zona), que han aprovat congelar les tarifes per quart any consecutiu.

A aquesta tendència ha apel·lat el consell d'administració de l'ATM, que ha exposat "la necessària revisió de tarifes" i el corresponent increment després del que circumscriu com a "cinc anys de contenció de preus i diverses millores en les prestacions dels títols socials", que inclouen la bonificació de la T-Mes per a persones sense feina, així com  la conversió i ampliació de la vigència de l'antiga T-12 a la T-16. L'ens incideix que un de cada quatre viatges del sistema "es fa amb títols bonificats", cosa que representa un increment de cost que ha passat dels 9,8 milions d'euros del 2011 fins als 46 milions actuals.

L'autoritat del transport de Girona i Camp de Tarragona sí que congelen tarifes

L'ATM ha incrementat la tarifa per a tots els títols de transport, i ha aplicat l'excepció de congelar el preu de les targetes de tarifació social: la T-Jove (tant en la versió genèrica com per a famílies nombroses i monoparentals, entre la primera i la sisena zona tarifària) i la T-Mes bonificada per a persones desocupades, que pagaran 9,95 euros independentment del nombre de zones que recorrin en transport públic.

Aportacions

En el marc de les mesures adreçades a reforçar el transport públic per reduir l'impacte mediambiental dels vehicles més contaminants, l'ATM i altres ens implicats han planificat l'adquisició del voltant de 75 autobusos i una trentena de trens i tramvies. Una iniciativa que comporta un augment dels costos d'explotació, i per la qual s'explica la necessitat d'incrementar les aportacions de les administracions implicades. Així, s'espera un increment de 25 milions per part de la Generalitat (que elevarà l'aportació fins als 385 milions), de l'Ajuntament de Barcelona (fins als 158 milions) i l'AMB (que arribarà als 130 milions), i alhora s'espera que el Govern central hi afegeixi una xifra semblant, d'uns 134, "en el cas que accepti la proposta". 

Notícies relacionades

Un missatge en què es qüestiona la implicació de l'Executiu de Rajoy i que es reforça amb xifres. "Des del 2010, fins al 2018 les administracions consorciades han incrementat les aportacions a l'ATM en el 56%, mentre que l'Administració general de l'Estat les ha reduït en el 33%", ha exposat l'ens metropolità en un comunicat.

Només la T-jove i la T-mes per a persones a l'atur mantenen el preu inalterat

La xifra de 25 milions redueix la pretensió inicial de l'alcaldessa, Ada Colau, que la setmana passada va enviar una carta al ministre d'Hisenda, Cristóbal Montoro, en què li demanava que l'aportació estatal augmentés dels 108 milions actuals fins als 148 milions d'euros, i alhora apuntava els 540 milions que figuren en el dèbit de l'Estat i que ha deixat d'invertir en el finançament del transport públic metropolità.