Les places més secretes de Barcelona

La plaça de Masadas, la de Sant Gaietà i la de Santes Creus són tres dels espais de trobada menys coneguts de la ciutat

2
Es llegeix en minuts

El periodista Xavier Muniesa, autor del llibre 'Barcelona, espais de trobada' es proposa guiar el lector per tres de les places més desconegudes de la ciutat. Es tracta de la plaça de Masadas, al districte de Sant Andreu; la plaça de Santes Creus, al districte d'Horta-Guinardó, i la plaça de Sant Gaietà, al districte de Sarrià – Sant Gervasi.

“Les places tenen tantes vides que és difícil entendre Barcelona sense elles. Totes, no obstant, tenen el seu història particular i la seva personalitat única.” És una de les reflexions que fa el periodista Xavier Muniesa a la primera pàgina del llibre que acaba de publicar, Barcelona, espais de trobada, en què proposa 20 passejades per descobrir la ciutat de plaça en plaça.

Partint d'aquests itineraris, l'autor ha seleccionat les tres places més desconegudes de la ciutat i, a través d'una petita ruta, proposa conèixer la seva història i les seves curiositats.

PLAÇA DE MASADAS, A SANT ANDREU

A Barcelona hi ha cinc places porticades. La majoria es concentren a Ciutat Vella: la plaça de la Boqueria, la plaça de Vicenç Martorell i la plaça Reial. I al districte de Sant Andreu hi ha la plaça del Mercadal i la seva germana petita, la plaça de Masadas.

El porxo d'aquesta última plaça és dels que millor es conserven, encara que té una peculiaritat: “Està interromput en un cert moment, perquè s'hi va alçar un edifici nou. S'ha deixat la columna com a record d'un error urbanístic que no s'hauria de repetir en el futur”, explica Muniesa.

La plaça es va construir al segle XIX sobre els terrenys de l'advocat Pacià Masadas. Fins a principis dels anys noranta hi va haver un mercat, i avui dia l'espai és l'escenari de diverses activitats puntuals.

PLAÇA DE SANTES CREUS, A HORTA-GUINARDÓ La plaça de Santes Creus és un espai de trobada petit i tranquil que contrasta amb el tràfec de la veïna plaça d'Eivissa.

spai de trobada petit i tranquil 

Es va construir al segle XVI i va ser el primer nucli urbà d'Horta. De fet, encara conserva l'antiga masia de Can Gras: “Era tan important que tenia la seva pròpia capella, on els veïns anaven a escoltar missa perquè la parròquia de Sant Joan d’Horta quedava massa lluny”, comenta l'autor del llibre.

La plaça de Santes Creus va acollir l'Ajuntament fins al final de la independència municipal, el 1904; la casa consistorial estava situada en un edifici on avui hi ha els serveis socials del barri.

Amb l'agregació a Barcelona, la plaça va perdre un ajuntament però va guanyar una font de Canaletes, regal del Consistori.

PLAÇA DE SANT GAIETÀ, A SARRIÀ-SANT GERVASI

“Si t'agraden els secrets, aquest és un espai que has de conèixer”, assegura Muniesa. A la plaça de Sant Gaietà s'hi arriba a través d'un carrer estret que hi ha just darrere del Mercat de Sarrià.

Notícies relacionades

És minúscula, no té bancs ni acull grans esdeveniments. Són els veïns els que la cuiden i converteixen aquest espai en un petit oasi verd ple de plantes i flors. 

La plaça, dedicada a la memòria de Sant Gaietà, fundador de l'orde religiós dels teatins, està composta per una desena d'edificis de planta baixa i pis, exemples de l'arquitectura popular de Sarrià del segle XVIII.