DEBAT sobre UN SECTOR ECONÒMIC CLAU

Els creuers repliquen que porten bon turisme a BCN

Subratllen que el seu públic és familiar, de nivell econòmic mitjà i que ja coneix la ciutat

Diversos creueristes a punt d’embarcar al port de Barcelona.

Diversos creueristes a punt d’embarcar al port de Barcelona. / ÁLVARO MONGE

3
Es llegeix en minuts
PATRICIA CASTÁN
BARCELONA

Argumenten que ni surten en manada del port per envair el centre, ni causen conflictivitat. El sector creuerístic rebat amb més estadístiques la controvèrsia oberta a Barcelona des que el nou govern local va anunciar que posarà sota lupa aquesta activitat que ha portat la ciutat a ser el primer port d'Europa. La polèmica sorprèn les navilieres, acostumades que molts ports i ciutats es bolquin anualment en la captació d'escales davant el negoci que generen. Segons fonts de la Cruise Lines International Association (CLIA), el perfil d'aquest viatger a Barcelona correspon a persones de poder adquisitiu mitjà i mitjà-alt «que majoritàriament viatgen en família».

Com va informar aquest diari dijous, el fet que Barcelona registrés 2,6 milions de creueristes el 2013 i 2,36 el 2014 ha portat a situar aquest sector en el marc de la polèmica que envolta el model turístic de la capital catalana, per teòric excés d'èxit. Fins al punt que Ada Colau en vol analitzar l'impacte econòmic, l'afectació a la ciutat, l'impacte ambiental i fins i tot l'entorn laboral. Fonts portuàries i diferents operadors replicaven amb dades aquella idea d'invasió que tenen alguns sectors veïnals i el mateix ajuntament de la ciutat. El 52% dels creueristes no fan escala sinó que inicien i/o acaben les seves rutes aquí, de manera que s'hi allotgen uns quants dies al principi o al final del viatge, i molts cops enllacen el port amb l'aeroport. A més a més, a l'embarcar i desembarcar en diferent data al mateix port es comptabilitzen dos cops, és a dir, en realitat són la meitat.

Les xifres també revelen que en un mes punta, com és l'agost, amb més de 300.000 creueristes mensuals (i menys de la meitat fent escala turística d'unes quantes hores), el flux de vianants injectat pels vaixells seria d'uns 5.000 diaris. I amb prou feines d'un miler en mesos de temporada baixa. Xifres fàcilment absorbibles sense impacte de mobilitat en una ciutat com Barcelona, que només a la Rambla suma més de 273.000 usuaris diaris. A la regidora del districte de Ciutat Vella, Gala Pin, la preocupa la seva contribució a la massificació del centre de la ciutat, cosa que la comunitat portuària també puntualitza ja que la majoria de visitants no van a la Rambla, es dilueixen entre desenes d'autocars d'excursions organitzades al camp del Barça o Montserrat, amb una infinitat d'opcions.

Notícies relacionades

Però ara és la patronal CLIA, que agrupa la immensa majoria de companyies navilieres del món i operadors del sector, qui es defensa. Fonts de l'organisme a Espanya emfatitzen que a més a més dels 256 milions de despesa anual del creuerista a Barcelona, la indústria promou la «creació de negocis a les ciutats visitades». Aquests van de comerç, transport i serveis al viatger, fins a empreses proveïdores i de gestió de residus als vaixells.

«Espanya és una referència en el sector, amb la visita de 4,89 milions de passatgers, 25.000 llocs de treball directes i indirectes i una contribució de 1.208 milions d'euros el 2014», argumenten. Però sobretot incideixen a projectar llum sobre el perfil dels visitants, que «en destins habituals i consolidats, com és el cas de  Barcelona, es tracta de persones que busquen zones menys freqüentades, donat que ja coneixen les principals atraccions turístiques». I és que la capital catalana forma part de la majoria de rutes mediterrànies i la proporció de creueristes repetidors no para de créixer, ja que molts viatgers repeteixen itineraris només per conèixer nous vaixells, cada vegada més sofisticats. Després de començar l'any amb descensos, al juliol el port va tenir un 7% més de visitants.

Temes:

Creuers Turisme