AUGMENT D'INSPECCIONS

La Síndica de BCN proposa reduir la multa per viatjar sense bitllet al metro i al bus

La defensora rep cada vegada més queixes de viatgers sancionats per no portar la documentació acreditativa dels títols

Alguns usuaris entren en una estació del metro de Barcelona validant els seus bitllets.

Alguns usuaris entren en una estació del metro de Barcelona validant els seus bitllets. / ARXIU / RICARD CUGAT

2
Es llegeix en minuts

La Síndica de Barcelona, Maria Assumpció Vilà, ha plantejat reformular el procediment de cobrament de la percepció mínima, la penalització econòmica de 100 euros –50, amb la bonificació, si es paga al moment– que es cobra per viatjar sense bitllet en el transport públic a Barcelona i l'àrea metropolitana. Al marge del període d'al·legacions establert, Vilà és partidària que s'inclogui un període de tres dies perquè el viatger es pugui acollir al pagament reduït i, si es dóna el cas, presentar la documentació necessària. També s'ha mostrat partidària de reduir el càstig, especialment quan afecta els col·lectius més vulnerables.

Aquestes recomanacions estan pensades especialment per als casos de penalitzacions motivades per errors i oblits de la documentació que ha d'acompanyar els títols personalitzats i de tarifació social. Vilà ha emès aquestes recomanacions en diferents informes i en una intervenció d'ofici que es va obrir per analitzar les causes de les múltiples queixes rebudes amb motiu dels actes de control del frau en el transport públic, segons ha informat aquest dilluns a través d'un comunicat.

El nombre de queixes va començar a augmentar a partir del 2011, coincidint amb l'increment de les inspeccions, i posteriorment, amb la pujada de la percepció mínima de 50 a 100 euros. L'any 2012 es van supervisar 49 reclamacions; el 2013, 66, i, fins a finals de novembre del 2014, 71.

Sense documentació acreditativa

Molts dels viatgers mostren, en les seves queixes, la seva disconformitat per l'exigència de la percepció mínima de 100 euros en circumstàncies que eren conseqüència d'actes involuntaris i també per situacions derivades de defectes de funcionament de les màquines validadores i/o del registre de marcatges. Entre els problemes més habituals detectats, figuren els viatgers castigats amb el recàrrec de 100 euros, malgrat haver validat la targeta, perquè, en el moment del control per part dels inspectors, no portaven la documentació acreditativa que ha d'acompanyar els títols de tarifació social (com la targeta rosa) o els títols integrats i personalitzats (com la T-jove, T-mes, T-trimestre o T-12). Algunes queixes són de persones grans persones amb discapacitat.

Altres problemes que han descrit els viatgers a la Síndica fan referència a la validació del bitllet, tant per la falta de visualització dels marcatges i la lectura de la banda magnètica com pel funcionament de les màquines validadores.

Notícies relacionades

Diferents ciutadans s'han queixat també que no se'ls va informar sobre la possibilitat d'acollir-se al pagament amb una bonificació del 50% i pel fet que el pagament bonificat només es pot fer en efectiu en el moment i no s'ofereix cap altra possibilitat, amb la qual cosa només es beneficia del preu reduït l'infractor que porta 50 euros a sobre. Per ara, el pagament amb targeta de crèdit només és possible en alguns equips d'inspectors.

La Síndica ha rebut també reclamacions de pares de menors que no s'han pogut beneficiar del pagament reduït del 50% perquè no estaven presents en el moment dels fets o se n'han assabentat quan la sanció ja era ferma i havien de pagar 300 euros, de ciutadans que havien pagat la percepció mínima amb el preu reduït i no els havien admès les al·legacions, i de viatgers que pensen que el full que s'entrega té un format petit, genera errors de comprensió i és de difícil lectura.