Bus, metro i mercats tindran wi-fi gratuït

BCN triplicarà els punts d'accés, però la velocitat segueix sent escassa

L'ajuntament crea un servei de pagament per a qui vulgui més rapidesa

3
Es llegeix en minuts
CARLOS MÁRQUEZ DANIEL / BARCELONA

el que no pot ser de cap manera és que la ciutat més smart city del sud d'Europa tingui una xarxa pública de wi-fi de pacotilla. Perquè per ser això, una metròpolis intel·ligent, els seus habitants i els que la visiten han de poder estar connectats a totes hores i en qualsevol lloc. Per aquest motiu, Barcelona ha decidit triplicar els punts de connexió gratuïta a internet a la via pública o en equipaments municipals, als quals s'hi anirà unint el transport públic. Fins que el 2016, si el govern que surt de les pròximes eleccions dóna continuïtat al projecte, la capital catalana sigui pionera en l'accés a les xarxes a càrrec de l'ajuntament.

Tot va començar el 2009, quan els mòbils eren vetustos walkie talkies si es comparen amb els aparells que avui sonen a les butxaques d'arreu del món. El consistori incorporava 170 punts de wi-fi gratuït després que la Comissió del Mercat de les Telecomunicacions (CMT) donés el vistiplau perquè biblioteques o centres cívics i culturals regalessin connexió a internet als seus usuaris. Aquesta mateixa institució va ser la que va limitar la velocitat de descàrrega de les xarxes públiques, aquells  256 Kbps que es queden molt curts per a tot el que avui poden fer els terminals mòbils. La cosa va anar avançant fins als actuals 664 punts de connexió distribuïts de manera desigual per la ciutat, amb una clara predominança al centre de la ciutat i els llocs més turístics.

BRETXA DIGITAL / Per combatre aquesta «bretxa digital», en paraules, ahir, del tinent d'alcalde d'Hàbitat Urbà, Antoni Vives, la intenció és arribar als 2.191 pals de wi-fi gratuïts, amb un repartiment més equitatiu que, de totes maneres, seguirà prioritzant les zones més calentes de Barcelona. Avui en dia es registren uns 100.000 usuaris mensuals que realitzen 250.000 accessos.

Joaquim Forn, segon tinent d'alcalde i president de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB), va avançar la voluntat de l'ajuntament que l'internet gratuït entri al transport públic. Així les coses, abans de març, mig centenar d'autobusos de la nova xarxa ortogonal portaran adossat el dispositiu amb wi-fi públic per als viatgers. També cinc estacions de metro seran l'avançada de les 16 terminals principals que també permetran navegar sense necessitat de cobertura. Però això sí: sempre amb aquesta limitació de descàrrega que sovint acaba amb la paciència dels usuaris, que esperen en va una xarxa similar a la que poden tenir a casa o a la feina.

SERVEI 'PREMIUM' / Els que desitgin una mica més, que requereixen més ample de banda per penjar fotos o baixar arxius, podran contractar un servei premium que es posarà en funcionament els pròxims dies i que, segons detallen fonts municipals, no va en contra de cap de les limitacions marcades per la CMT. «Per un preu simbòlic», va avançar Vives, qui ho desitgi podrà accedir a un wi-fi millorat. Aquestes mateixes fonts assenyalen que la velocitat mínima i acceptable seria de com a mínim un mega, quatre vegades més que l'actual, contemplada de prop per les operadores de telefonia, que de cap manera permetran que els ajuntaments es converteixin en la seva competència.

Aquesta veu municipal recorda que els sensors de wi-fi, tal com marca la normativa, estan dirigits cap a la via pública, i que per això es fa molt difícil que un particular, una empresa o un autònom es connectin a la xarxa municipal, ni en premium. «Haurien d'acostar-se molt a les finestres per poder accedir a la xarxa pública, per tant no es produeix cap conflicte d'interessos».

Un altre dels objectius del projecte, que disposa d'una inversió per al 2015 de 3,6 milions d'euros, és democratitzar més i millor l'accés per barris (vegeu el gràfic).

Notícies relacionades

El wi-fi, tal com demostra el mapa, creix a tots els districtes, però es mantenen les diferències: Sant Gervasi-Bonanova, la Prosperitat i la Bordeta compten amb cinc pals, i la Dreta de l'Eixample, amb el passeig de Gràcia com a eix central, en disposa de 60. El que sí que s'ha aconseguit és que cap dels 72 barris tingui menys de cinc punts d'entrada lliure.

MERCATS MUNICIPALS / També està previst fer arribar el wi-fi públic a 21 dels 40 mercats municipals, amb una mitjana de sis punts d'accés per equipament; a 220 zones verdes de la ciutat que es completaran abans de l'estiu que ve, i a 11 molls del port, en els quals està previst desplegar 35 pals d'accés. L'aeroport del Prat, en mans d'Aena, queda per ara al marge del pla. Aquest programa sorgeix d'un dels objectius estratègics del govern de Xavier Trias, decidit a convertir Barcelona en un referent de les smart cities.