Iniciativa educativa guardonada

Rere la porta secreta

Alumnes de l'Àngel Baixeras treballen a la classe amb elements de l'edifici històric i textos amb què van estudiar els seus avantpassats

L’arxiu 8 Material històric del col·legi.

L’arxiu 8 Material històric del col·legi. / DANNY CAMINAL

2
Es llegeix en minuts
HELENA LÓPEZ
BARCELONA

Els nervis per arribar a cinquè i poder accedir als «racons secrets» de l'escola són comuns entre els alumnes del col·legi Àngel Baixeras, al Barri Gòtic. Saber que podran obrir certes portes misterioses, fins aquell moment vetades, és una de les (moltes) motivacions dels petits del centre, un dels primers del Patronat Escolar de Barcelona, inaugurat el 1922.

Com els altres sis col·legis de la Xarxa d'Escoles Històriques de Barcelona, el projecte que realitzen els alumnes de cinquè de primària del Baixeras es basa en l'aprofitament didàctic del gran patrimoni de l'escola. Patrimoni que bé pot esprémer-se de les vivències d'antics alumnes, de la història de l'edifici mateix -de conte- o del molt i molt ben conservat material didàctic heretat dels seus predecessors, una de les joies del col·legi.

Persones més crítiques

«Investigant la història de l'escola fomentem la curiositat dels nens; i aquest despertar els fa ser també persones més crítiques», explica Mercè Garcés, professora del centre i encarregada del premiat projecte. «També creem sentiment de pertinença a l'escola i a la ciutat. Els nens senten seva la història, perquè ho és, i això és molt positiu, sobretot en escoles com la nostra, amb nens arribats de molts països diferents», prossegueix entusiasta una somrient Garcés.

La mestra ensenya tots els racons de l'escola -un verdader museu- amb passió. «És una llàstima que des de l'Administració no s'esforcin més a conservar aquest valuós patrimoni», reflexiona la dona, que prossegueix: «L'altre dia veia per la tele l'entrevista a Mas al Palau i pensava 'sí que el tenen ben conservat, tant de bo el meu col·legi estigués igual'». L'escola és de l'any 1922 i mai se n'han canviat les finestres.

Notícies relacionades

L'escola els serveix de trampolí per aprendre-ho pràcticament tot. Des de geometria estudiant la forma dels preciosos llums o de les rajoles fins qui va ser i què va descobrir Albert Einstein, el científic que va anar al grup escolar durant la seva visita a Barcelona.

El testament d'Àngel Baixeras, artífex de la primera gran obertura de la ciutat al mar, amb la urbanització de la Via Laietana, va deixar els fonaments de l'escola ben clars en el seu testament, que els alumnes del centre estudien: «Llego a Barcelona pessetes cinc-centes mil, destinades precisament a la construcció i moblatge d'una escola pública municipal que reuneixi les condicions que la ciència aconsella, especialment amb referència a la higiene dels educands, procurant buscar els millors models amb l'objectiu que pugui servir d'estímul per a la construcció a la ciutat de bones escoles públiques que tanta falta fan...»