Un col·lectiu enfadat
Hisenda deixa els loters de la ciutat sense dia lliure
Loteries i Apostes de l'Estat els obliga a entregar avui els dècims no venuts

Jordi Sastre mostra el sobre on es col·loquen els dècims que no s’han venut, ahir. /
L’atzar ha volgut que la Mercè d’aquest any caigués en dijous. Aquesta dada, que per a la majoria de barcelonins significa pont i gresca, ha provocat una guerra dialèctica entre les administracions de loteria de Barcelona i l’ens que controla la fortuna pública: Loteries i Apostes de l’Estat (LAE), organisme dependent del Ministeri d’Economia i Hisenda. Resulta que avui és el dia de la setmana en què els loters han d’entregar els dècims que no s’han venut, uns números que ja s’han donat de baixa amb un lector electrònic però que Madrid vol tenir a mà per si hi ha alguna incidència. Doncs bé, si fa cinc anys, amb una altra Mercè pel mig, l’autoritat va cedir i va recol·lectar les participacions dimecres, aquesta vegada ha dit que ni parlar-ne, de favors, que les regles hi són per complir-les.
Jordi Sastre té una administració de loteria a la Guineueta. És secretari general de l’Associació Professional de Loteries i Apostes (APLA) i està «indignat» pel que considera que és «una falta de respecte» cap als més de 300 establiments que operen a la ciutat de Barcelona. Assegura que LAE està «violant la llei de l’estatut dels treballadors» i, el que és pitjor, «discrimina tots els que volem disfrutar d’una festa tradicional com és la Mercè».
MASSA FESTES // Joaquín Argudo, cap del servei d’Anul·lats de LAE, respon que la recollida només es fa un dia abans si es tracta d’una festa espanyola o autonòmica i que resulta «inviable» aplicar el mateix criteri amb les nombroses festes locals que se celebren a tot Espanya. El raonament té lògica, però equiparar l’única administració que té Castilleja de la Cuesta (Sevilla) amb les prop de 300 de Barcelona, és poc apropiat.
Notícies relacionades«La nostra advocada es va posar en contacte amb LAE i la seva resposta és que hem de fer un sacrifici», comenta entre rialles iròniques Sastre. «És molt curiós que el cobrament de la facturació de la setmana sí que s’hagi avançat a la Mercè», afegeix, mentre en mostra com a prova la circular informativa que LAE va enviar la setmana passada a totes les administracions de loteria de la capital catalana.
Malgrat haver enviat cartes a la Generalitat, els sindicats, els partits polítics i la patronal per alertar sobre el que defineixen com un «abús evident i una falta absoluta de sensibilitat», els loters acceptaran el sacrifici i passaran la tarda al seu lloc de treball per entregar els dècims cancel·lats. «No pensi en cap moment –prossegueix Sastre– que els funcionaris de LAE treballen els dies de festa local a Madrid». L’únic consol que els queda ara és pensar que la festa de la Mercè 2010 caurà en divendres.
- Novetats en el format RTVE pren mesures amb 'La familia de la tele': separa Aitor Albizua i Inés Hernand de María Patiño i elimina el cor d'un dels seus blocs
- Seguretat Social El Govern central vol facilitar que els jubilats combinin la seva pensió amb un ‘minijob’
- Successos Mort dels germans d'Amer: un va matar a l'altre i després es va suïcidar
- incident als voltants de l’estadi Detinguda la dona que va atropellar 15 aficionats de l’Espanyol
- En investigació El cap d’un dels bombers dels canvis de sexe fraudulents el defensa contra Interior