Barçagate

Un dictamen del Barça de Laporta afirma que Bartomeu va pagar el doble pels serveis de xarxes socials

  • El peritatge apunta que el cost dels treballs de monitoratge digital era d’1,2 milions, però el FC Barcelona en va desemborsar 2,3

  • ¿Què és el Barçagate? El cas que va enfonsar Bartomeu, en 10 claus

Un dictamen del Barça de Laporta afirma que Bartomeu va pagar el doble pels serveis de xarxes socials
3
Es llegeix en minuts
J. G. Albalat
J. G. Albalat

Redactor

Especialista en judicials

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El Barça del Joan Laporta torna a atacar l’anterior junta directiva del club dirigida per Josep Maria Bartomeu. El FC Barcelona ha presentat un dictamen pericial, al qual ha tingut accés EL PERIÓDICO, al jutjat que instrueix el Barçagate, sobre presumpta administració deslleial i corrupció, en el qual assegura que l’entitat va pagar 1,1 milions de més pel servei de seguiment de les notícies i els comentaris sobre el club que apareixien a internet i les xarxes socials entre el 2017 i el 2020.

El dictamen conclou que la contractació d’aquestes tasques a les empreses del conglomerat NS Group, entre aquestes, I3 Venture, «manca de racionalitat des del punt de vista tècnic econòmic» i que els informes que remetien al club retenien «abundància de dades, poca informació i escassíssim coneixement aplicable». L’advocat de Bartomeu, José María Fuster Fabra, ha afirmat que estan esperant que els Mossos d’Esquadra entreguin el seu informe final per presentar ells el seu pericial.

L’anàlisi del FC Barcelona entregada ara al jutjat afirma que el cost anual que hauria hagut de pagar el Barça per les tasques de monitoratge de les xarxes socials i internet «no haurien d’arribar en cap cas als 400.000 euros» anuals. És a dir, 1,2 milions d’euros en les tres temporades (2017-2020) en què van ser contractades les diferents empreses d’NS Group.

El club, detalla el dictamen, va firmar el primer any contractes amb aquest grup per 1.107.500 euros, i el segon i el tercer, per 947.700 euros cada període, en total poc més de tres milions d’euros. No obstant, no es va pagar tota aquesta quantitat, al rescindir-se l’acord, i l’entitat blaugrana va acabar desemborsant 2,3 milions d’euros, una suma bastant superior, al parer del pèrit, pel cost d’aquestes tasques, incloent-hi el benefici del 25% per a NS Group.

La utilitat o no de la tasca

El dictamen qüestiona la utilitat dels informes fets per NS Group sobre aquest control de xarxes socials. Cap dels treballadors del FC Barcelona entrevistats coneixia els serveis contractats pel club a les empreses, tot i que admet que un dels empleats va assegurar en la seva declaració judicial conèixer alguns d’aquests estudis, però que «va ser categòric al dir que no els utilitzava atesa la seva inutilitat». El pèrit argumenta que, si aquests informes periòdics elaborats per aquesta empresa no van arribar als equips tècnics del club, «no es van poder implementar i no van tenir aplicació pràctica».

Al seu parer, «no es va donar visibilitat en el procés de contractació als tècnics» del Barça, «com es fa habitualment», i, per tant, no van poder detectar-se «duplicitats tècniques i humanes» que haguessin fet «eficient la contractació». El pèrit incideix que molts aspectes d’aquests serveis es podrien haver fet internament en l’entitat. En concret, apunta que el Barça disposava llavors de perfils amb les competències necessàries per portar a terme aquestes tasques.

Una rutina interna

Notícies relacionades

En aquest sentit, el dictamen pericial remarca que el Barça «ja venia fent la seva rutina diària» de serveis de monitoratge, extracció de dades, anàlisi i implementació al voltant de les converses a internet, publicacions en mitjans de comunicació digitals i perfils en xarxes socials que parlen de l’entitat. «Per tant, no s’entén com no es va tenir en compte l’organigrama tècnic intern del FC Barcelona» per a la contractació de NS Group, afegeix.

En cap dels contractes firmats «s’adjunten anàlisis prèvies» que justifiquin l’encàrrec que es va efectuar, segons l’opinió del pèrit. No «s’han trobat sol·licituds oficials per part de les persones responsables dels departaments del Barcelona en el període analitzat que evidenciïn les necessitats per les quals es van posar en marxa» aquests contractes, recalca. A més, indica que havien altres solucions tècniques que resultaven més econòmiques a les finalment utilitzades per NS Group.