Entrevista amb Salvador Giner, Sociòleg
Salvador Giner: «El català ha de ser hegemònic»
L’Institut d’Estudis Catalans, l’entitat acadèmica que té l’autoritat normativa sobre la llengua catalana, elegirà el seu president el 2 de juny vinent. Els dos candidats van presentar ahir els seus programes i els seus equips als membres de la institució, formada per cinc seccions: Filològica, Històrico-Arqueològica, de Ciències Biològiques, de Ciències i Tecnologia i de Filosofia i Ciències Socials.

Salvador Giner (esquerra) i Ricard Torrents, ahir al pati de l’IEC. /
El president en funcions de l’IEC, Salvador Giner, es presenta amb el biòleg Joandomènech Ros, el filòleg Joan Solà i el director del Museu de la Música, Romà Escales.
–¿Una candidatura de continuïtat?
–Presentem un equip renovat. A diferència de les anteriors eleccions, la candidatura integra un membre de la Secció Filològica, l’autoritat màxima en la llengua catalana, Joan Solà. En un moment en què el català està en una situació delicada, això era imprescindible.
–Però la Filològica va trigar dècades a obrir-li les portes.
–Tot i això, és una autoritat indiscutible a nivell internacional.
–¿El seu programa sí que és de continuïtat?
–I n’estic molt content, d’això. Aquests anys hem fet un salt qualitatiu. De quatre milions d’euros de pressupost hem passat a 10,8; les publicacions s’han multiplicat, també en anglès, el llatí actual de la ciència; estem digitalitzant l’arxiu...
–La funció de l’IEC com a autoritat lingüística és clara, però, ¿té gaire sentit en el camp de la investigació, quan l’Administració i les universitats són les que tenen recursos?
–Som l’acadèmia de les ciències i les humanitats del país. No podem fer el sincrotó, però sí que hem intensificat la nostra funció consultiva en matèries com el canvi climàtic, l’ús del sòl, l’energia... L’Institut ha de ser el pal de paller de la ciència catalana, una plataforma, un lloc de debat seriós i de suport a la investigació. I les universitats n’estan encantades. És una relació idíl·lica.
–¿Quina és la seva opinió sobre l’estat de la llengua catalana?
–Si el director d’Air Berlin diu una bajanada, hi hem de respondre, però el que hem de fer són els grans pronunciaments científics. Detectar en què avancem i en què retrocedim. Vull que la llengua catalana sigui sobirana i hegemònica al seu territori.
Notícies relacionades–¿Quina és la seva actitud amb l’Acadèmia Valenciana de la Llengua? ¿L’IEC pot compartir la seva autoritat lingüística amb l’AVL?
–Hem sigut absolutament clars. Una llengua ha de tenir una acadèmia. ¿Hem de fragmentar encara més quan perdem terreny i el problema és la supervivència? Però vull parlar amb els membres valencians de l’IEC.
- Un pla que va impulsar el Govern Aragonès El Barça i Unió de Pagesos impugnen les zones protegides ampliades a prop de l’aeroport de Barcelona
- Educació a Catalunya Niubó avança que les proves de competències bàsiques no han anat bé: «Remuntar els resultats no serà fàcil»
- Baròmetre de juny Enquesta CIS: El PSOE es dispara i aconsegueix el seu màxim avantatge sobre el PP malgrat els escàndols judicials
- Asador "Una parada obligatòria": els elogis al millor restaurant de Sant Boi de Llobregat, segons Tripadvisor
- Educació Niubó: "Les proves de competències no han anat bé"
- Anàlisi L'atac d'Israel busca debilitar Iran en plena negociació nuclear amb Estats Units
- Transport públic Així queden els preus dels títols de transport públic a Barcelona fins que acabi el 2025
- Transport públic Aprovat de forma inicial l'Estudi Informatiu per allargar el Trambaix a Sant Feliu de Llobregat
- La afició del Espanyol reacciona al fichatge de Joan Garcia pel Barça: "És un traïdor i li farem passar malament a Cornellà"
- UN RELLEU A LA PORTERIA El Barça paga la clàusula de 25 milions i fitxa Joan García, el porter de l’Espanyol