15 d’ag 2020

Anar al contingut

COL·LABORACIÓ MUNICIPAL

Terrassa i Sabadell firmen un acord per reclamar més inversió al Vallès i afrontar problemàtiques conjuntes

El conveni contempla la creació d'una comissió bilateral per tractar àmbits com les infraestructures, medi ambient, vivenda o seguretat

El primer pas que han fet les dues ciutats és presentar una sèrie d'al·legacions conjuntes en relació amb el Pla de Mobilitat del Vallès

ACN / El Periódico

Terrassa i Sabadell firmen un acord per reclamar més inversió al Vallès i afrontar problemàtiques conjuntes

Els alcaldes de Terrassa i Sabadell, Jordi Ballart i Marta Farrés, han firmat un acord històric per reivindicar més inversió pel Vallès i abordar problemàtiques compartides.

El conveni contempla la creació d’una comissió bilateral per tractar àmbits com el de les infraestructures, el medi ambient, la vivenda, o la seguretat. Com a primer pas, les dues ciutats han presentat al·legacions de manera conjunta en relació amb el Pla de Mobilitat del Vallès.

Aquestes al·legacions se centren a fer arribar l’R-4 de Rodalies a l’Aeroport del Prat; apostar pel túnel d’Horta d’FGC; exigir que s’acabin les obres de la B-40 entre Abrera i Sabadell, com a mínim; i millorar l’N-150 per convertir-la en una via ordenada, amb trams que donin prioritat a les bicicletes i els vianants.

El centralisme de Barcelona: «un model adequat que no beneficia al conjunt del país»

Jordi Ballart i Marta Farrés han reivindicat el paper d’aquest territori com a motor de país i exigeixen posar fi al centralisme de Barcelona. «Aquest és un model esgotat», ha assegurat l’alcaldessa de Sabadell que ha dit que «no beneficia el conjunt del país».

Farrés ha assegurat que Sabadell i Terrassa volen contribuir al creixement i ha apostat per situar el Vallès al mapa, perquè deixi de ser el gran oblidat. «És el territori que més activitat industrial té, i ha sigut un dels més infradotats del país històricament», ha assenyalat.

Per la seva part, Ballart ha destacat la importància que les ciutats de la segona corona metropolitana facin sentir la seva veu: «No pot ser que es prenguin decisions que ens afecten sense poder participar en els debats estratègics», ha advertit. Així mateix ha assegurat que «ha arribat el moment de deixar de banda les rivalitats injustificades» i crear un marc de confiança per abordar problemàtiques comunes. «Avui és un dia històric», ha afirmat.

Serà a partir de setembre quan es concreti la composició i els temes que tractarà la comissió bilateral 

L’acord que es firma aquest dilluns permetrà crear una comissió bilateral entre els dos consistoris. «A partir de setembre acabarem de concretar la composició i els temes que es tractaran», va aclarir l’alcalde. Apunta que aquest ens serà flexible i disposarà d’un equip format per personal polític i tècnic dels dos ajuntaments. Els dos alcaldes també han aprofitat per demanar una reunió amb el president de la Generalitat, Quim Torra.

Tot i que la comissió tractarà àmbits tan diversos com el de la promoció econòmica, la vivenda, el medi ambient o la seguretat, Ballart i Farrés han reconegut que les principals reivindicacions compartides estan relacionades amb les infraestructures i la mobilitat: «Aquest és un territori en el qual els ciutadans es mouen cap a Barcelona, però on també hi ha trànsits importants de Sabadell a Terrassa», ha apuntat Farrés.

En aquest sentit, han revelat que l’acord a què s’ha arribat té el seu origen en les al·legacions del Pla de Mobilitat del Vallès. «Hem vist que compartim algunes preocupacions i ens hem adonat que aquest era un bon punt de partida per crear un marc estable de relacions», ha detallat Ballart que ha dit que els dos ajuntaments han presentat algunes al·legacions conjuntes.

Les al·legacions al Pla de Mobilitat en detall 

Entre aquestes, destaca la que reclama que l’R-4 de Rodalies sigui la que connecti el territori amb l’aeroport del Prat i no una nova línia que passaria per Barcelona,​com planteja la Generalitat. Consideren que l’R-4 ofereix la solució més adequada perquè és un traçat que discorre pel Bages, Vallès Occidental, Baix Llobregat, el Penedès i el Barcelonès. «Té un milió de persones en la seva àrea d’influència, 143 quilòmetres de via i 40 estacions», recorden.

Un segon projecte que consideren imprescindible és la construcció del nou túnel d’Horta. Plantegen que no mori a Cerdanyola del Vallès, com es preveia inicialment, sinó que passi per la UAB, segueixi fins al sud de Sabadell i continuï al llard de la N-150 i l’Hospital de Terrassa –on es faria una nova estació–, fins a la ciutat egarenca. Rebutgen el desdoblament dels túnels d’FGC del Tibidabo.

La tercera al·legació conjunta és l’acabament de la B-40 des d’Abrera fins a Sabadell. «No pot acabar amb una rotonda al nord de Terrassa», va reiterar Ballart.

Finalment, els dos alcaldes defensen la millora de l’N-150, la carretera que actualment uneix les dues poblacions. Recorden que en el seu entorn es concentren equipaments com l’Hospital de Terrassa, el complex Egara dels Mossos o el Consell Comarcal. La proposta passa per pacificar la via i arreglar-la, de manera que en determinats trams hi pugui haver cabuda per a les bicicletes i també per als vianants.

Més notícies de Terrassa a l’edició local d’EL PERIÓDICO DE CATALUNYA