TROBADA

Instagram: autenticitat, empatia i vuit milions d'usuaris a Espanya

La directora d'operacions d'Instagram, Marne Levine, conversa amb el publicista Risto Mejide sobre els secrets i el futur de la comunitat de fotos i vídeos

L'executiva confirma que hi haurà canvis en l'aplicació per mostrar primer els continguts més rellevants

mejide

mejide

3
Es llegeix en minuts
Josep M. Berengueras
Josep M. Berengueras

Periodista

ver +

Si hi ha una xarxa social que està de moda aquesta és Instagram. El servei de comunicació a través de fotos (i ara vídeos) creix a passos gegants, amb 400 milions d'usuaris actius a tot el món (el 75% de fora dels EUA) que comparteixen 80 milions de fotos i vídeos cada dia i que donen 3.500 milions de ‘m'agrada’ cada jornada. A Espanya, Instagram ja acumula vuit milions d'usuaris actius, i s'ha convertit en una de les comunitats més actives. Marne Levine, directora d'operacions de l'empresa propietat de FacebookFacebook, ha visitat aquesta setmana Espanya, i ha mantingut una reunió amb el publicista (i 'instagramer') Risto Mejide Risto Mejide per parlar dels secrets de l'aplicació. EL PERIÓDICO va estar-hi present.

“Anys enrere tothom havia d'estar a Facebook. De sobte, va arribar Twitter i la gent es va passar a aquesta xarxa. Però Twitter va tocar alguna cosa, no se sap què, i va començar a perdre usuaris. En canvi, l'últim any i mig, Instagram és on tothom ha d'estar. ¿Per què?”. L'anàlisi de Mejide, segons els números, és encertat. Facebook segueix guanyant usuaris a poc a poc (1.590 milions de comptes a tot el món), mentre que Twitter va a la baixaTwitter  (305 milions d'usuaris, 2 milions menys en l'últim trimestre). Instagram està de moda, i ciutadans de totes les edats usen l''app'. “Els cofundadors de la xarxa social van veure el canvi que hi havia del PC de sobretaula al mòbil, i que la gent cada vegada es comunicava més visualment. El llançament de l'iPhone 4 va posar una potent càmera de fotos a la butxaca dels ciutadans, i la gent va començar a veure Instagram com el lloc on compartir les seves passions i interessos”, explica Levine. “La gent segueix coneguts o desconeguts, famosos o no, que usen la mateixa eina que ells per explicar què els passa. Les imatges són molt poderoses, van més enllà de les llengües, fronteres, cultures i generacions”, completa Levine.

Les comunitats a Instagram són molt poderoses. La gastronomia, els viatges, la moda o la naturalesa acumulen milions de seguidors a tot el món. ¿I a Espanya? “Si alguna cosa defineix la comunitat d'Instagram a Espanya és que es nota un especial interès pel futbol, en particular per dos equips...  ja t'imagines quins”, explica la directiva, abans vicepresidenta de Facebook. “És apassionant veure no només el que ha passat en un partit com el clàssic, sinó què passa als vestidors o abans del partit”, agrega.

Els adolescents, els mil·lennistes, usen la xarxa social sense embuts, una cosa que Levine valora especialment. “Hem d'aprendre molt d'ells. Usen el servei de manera positiva, optimista, i es donen suport entre ells. Generen empatia, són molt autèntics”, afirma la directiva.  “Aquesta és la paraula: autenticitat. L'autenticitat està impulsant tota la indústria. Jo puc fer un tuit irònic, però una imatge és molt més difícil de falsejar”, apunta Mejide.

Els vídeos en directe (PeriscopeFacebook Live) i Snapchat, el servei  de comunicació amb missatges s'esborren al cap de segons, també són molt autèntics. ¿Instagram planeja incloure opcions similars? “De moment enfoquem esforços en el que creiem que és la millor manera de comunicar-se, que són les fotos i els vídeos de fins a un minut que acabem d'estrenar”, respon Levine al publicista.

Mejide, usuari actiu d'Instagram (279.000 seguidors), es mostra curiós per dues qüestions. Primer, per com la gent pot guanyar repercussió: “El teu contingut ha de ser autèntic, mostrar qui realment ets tu. A més, has de preguntar-te si el que publiques es pot trobar en altres llocs o no”, respon Levine.

Notícies relacionades

Segon, pels canvis que ha anunciat Instagram en l'aplicació, al ‘feed’ (deixar de situar les fotos en ordre cronològicfeed ordre cronològic i mostrar els continguts més importants primer). “Estem en un procés de realitzar alguns canvis. Hem detectat que molta gent es perd més del 70% de les fotos del 'feed' noves. Passa perquè seguim molta gent, o per coses com la diferència horària. El que estem fent és mirar d'assegurar-nos que la gent vegi el contingut que és més important per a ell primer (depenent de les fotos que t'han agradat, la gent que segueixes, les recerques que fas). Creiem que és una cosa molt bona, que la gent ho apreciarà perquè no es perdrà aquells moments”, replica la directiva.

Sembla que tothom ha d'estar a Instagram. ¿El món seria un lloc millor si els terroristes obrissin un compte a Instagram?, pregunta Mejide. “No. Les nostres polítiques d'ús ho deixen clar. Ells no es mereixen tenir cap tipus d'empatia”, tanca Levine.