Interessos encoberts a internet

Fins a 30.000 euros per tuit

Les tarifes per publicitar marques depenen del nombre de seguidors a les xarxes socials

2
Es llegeix en minuts
C. J.
BARCELONA

Un personatge conegut, amb unes quantes desenes de milers de seguidors a Twitter o Facebook, pot aconseguir fàcilment que li paguin almenys 1.000 euros per un missatge que promocioni una marca. És la tarifa establerta segons les agències consultades, que amplien la forquilla des dels 100 euros que es poden pagar a un bloguer considerat influent fins als 30.000 o més que percep un personatge realment famós a Espanya, d'aquells que arrosseguen milions. Però d'aquests n'hi ha molt pocs.

El barem per a la classificació el marca, majoritàriament, el nombre de seguidors, encara que poques marques apliquen el filtre de verificar la fiabilitat d'aquests amb eines informàtiques. A Espanya, els futbolistes són els que solen arrossegar més aficionats a les xarxes socials, per sobre d'altres esportistes igualment coneguts però d'altres disciplines. Així, Gerard Piqué o Andrés Iniesta passen dels 8 milions de seguidors mentre que Rafa Nadal no arriba als 6 milions i Pau Gasol es queda en 2,5. Tots ells lluny de Cristiano Ronaldo, que en té 25 milions, amb els seus missatges en anglès.

«Per algú que surt a televisió, per exemple, es paga un mínim de 100 euros per tuit, i per un famós amb més d'un milió de seguidors en el nostre cas s'han pagat 8.000 euros per cinc tuits. Era una model», explica Moisés Fernández, responsable de l'agència de xarxes socials Avipp, una de les poques que se centren exclusivament en famosos i que, com altres, no revela el nom dels seus representats. Nacho Ballesta, de The Storytellers, que també treballa per a futbolistes i algun cuiner premiat, calcula un barem per a un famós mitjà d'entre 1.800 i 3.000 euros.

La quantitat final també es pot tancar segons l'impacte que tingui el missatge, però això s'acostuma a pactar primer, segons indiquen les agències.

Credibilitat

Notícies relacionades

La relació amb l'audiència és, en aquest sentit, molt delicada. «S'ha d'anar amb molt de compte sobre quan tuiteja un famós, sobretot si no ho fa ell. Un futbolista no pot enviar tuits quan s'està entrenant perquè la gent no és idiota», comenta Fernández. «Un bon tuit d'una campanya de promoció ha de ser natural i poc forçat, tenir relació amb la marca i que s'adigui  amb el to habitual del personatge», assegura Vilma Núñez, professora de xarxes socials o relacions públiques 2.0, com es defineix.

Però molts famosos no han sucumbit a la temptació publicitària encoberta, sobretot els que tenen més seguidors. Alejandro Sanz, líder a Espanya, sol publicitar només causes solidàries.