Educació i tecnologia
Adolescents i mòbils: les famílies suspenen a l’hora de posar normes
![Adolescents i mòbils: les famílies suspenen a l’hora de posar normes Adolescents i mòbils: les famílies suspenen a l’hora de posar normes](https://estaticos-cdn.prensaiberica.es/clip/49990982-c73f-4408-9fca-fc3ba7025fd0_alta-libre-aspect-ratio_default_0.jpg)
«¿Tens algun tipus de norma a casa a l’hora d’utilitzar el mòbil, l’ordinador, la tauleta o els videojocs?». Una investigadora universitària va llançar aquesta pregunta a gairebé mil estudiants de 12 a 18 anys de sis centres educatius públics i privats de municipis de l’Alt Empordà. Hi havia només dues opcions per respondre: sí o no. Més de la meitat, el 60%, va contestar que no. Aquesta realitat –extrapolable a la resta d’Espanya– demostra que pares i mares estan donant l’esquena a una regla bàsica de l’educació, també de l’educació digital: l’establiment de límits.
«És sorprenent que les famílies no estableixin normes per a l’ús dels dispositius digitals. L’absència de pautes clares augmenta el factor de risc d’un ús excessiu de la tecnologia. Sembla que tot el debat se centra en l’edat a què li donem als nostres fills el primer mòbil. Una vegada entregat, és com si el problema desaparegués. No obstant, la clau de l’educació és prevenir, no només actuar quan el conflicte esclata», explica Merche Martín Perpiñá, psicòloga sanitària i professora dels Estudis de Psicologia i Ciències de l’Educació de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC).
«Sembla que tot el debat se centra en l’edat a què li donem el primer mòbil. Una vegada entregat, és com si el problema desaparegués»
Psicòloga sanitària
La dada –obtinguda per la docent quan estava fent la tesi doctoral (2019)– forma part d’un estudi firmat per Martín Perpiñá i altres professors de la UOC i la Universitat de Girona (UdG) sobre l’ús de la tecnologia i els efectes del ‘multitasking’ (multitasca) en els adolescents i que acaba de ser publicat a la revista científica ‘Journal of Family Issues’. La investigació revela que la meitat dels adolescents contesten missatges de mòbil quan estan estudiant o fent els deures. Només un 10% asseguren no fer-ho mai.
«Les activitats acadèmiques requereixen atenció plena. Si no la tens a causa del ‘multitasking’ (fer diverses coses alhora), el resultat és que retens pitjor la informació, necessites més temps per aprendre i, a més, és molt probable que cometis errors», explica la psicòloga, que posa un exemple gràfic: «Al teu cap li passa el mateix que a l’ordinador quan obres moltíssimes finestres: que col·lapsa».
Pitjors notes
L’estudi conclou que els alumnes i alumnes que solen fer més ‘multitasking’ tenen pitjors resultats acadèmics. «Com més se sotmeti a un cervell en procés de desenvolupament (el cas dels nens i adolescents) a la multitasca, més permeable serà a la distracció. Com més coses faci alhora, menys rendirà, menys aprendrà i menys memoritzarà», explica el doctor en Neurociència Michel Desmurget en el seu assaig ‘La fàbrica de cretins digitals. Els perills de les pantalles per als nostres fills’.
L’estudi de la UOC i la UdG revela que el 38,3% dels enquestats reconeixen que utilitzen el mòbil contínuament en la seva vida diària. En ple debat sobre l’edat a què donem als nostres fills el seu primer mòbil (set de cada deu nens d’entre 10 i 15 anys tenen telèfon propi, segons l’INE), Martín Perpiñá insisteix que no té sentit entregar un smartphone als 6, 7 o 8 anys. No obstant, prohibir-ho fins als 16 li sembla «utòpic».
«Les drogues són dolentes i els joves n’han de fugir. D’aquí, la seva prohibició total. Però el mòbil no és una cosa dolenta ‘per se’. El que sí que cal fer és ensenyar i acompanyar»
Merche Martín Perpiñá, psicòloga, investigadora i professora
«Crec que la prohibició no és la solució. En una classe d’ESO si tots els xavals parlen i queden per WhatsApp, el que no tingui aquesta aplicació se sentirà aïllat. A més, ¿per què pensem que l’ús que en farà el nostre fill serà responsable a partir dels 16 anys?», es pregunta. «Les drogues són dolentes i els joves n’han de fugir. D’aquí, la seva prohibició total. Però el mòbil no és una cosa dolenta ‘per se’. El que sí que cal fer és ensenyar i acompanyar», conclou l’experta, que treballa en un centre de psicologia infantojuvenil.
Acompanyar, no prohibir
Acostumada a tractar en consulta adolescents, la coautora de l’estudi recorda que els xavals solen saltar-se les normes, especialment les que no entenen i les que són imposades en lloc de negociades i consensuades. Per això la seva investigació reclama una «mediació activa». És a dir, els pares i mares han «d’acompanyar» en lloc de prohibir. «Es tracta de parlar i d’establir confiança i canals de comunicació. Cal negociar i arribar a acords, no imposar», conclou.
L’estudi destaca les bondats de la ‘dieta digital’, que pot passar per marcar límits horaris i espacials en l’ús de les pantalles. «Mai s’han d’establir enmig d’un conflicte o discussió, sinó en espais serens de conversa i mai culpant l’adolescent», ressalta la psicòloga, que aposta per dues normes bàsiques: fixar un temps per a l’ús recreatiu de la tecnologia i establir espais físics lliures de connexió. Per exemple, el sopar. Menjar i parlar en família, de fet, està relacionat amb millors resultats acadèmics.
Mai al dormitori
Notícies relacionadesEl divulgador Daniel Hidalgo recorda que com més aviat s’inicia un nen en l’ús de les tecnologies més susceptible és de convertir-se en un usuari compulsiu. De fet, els directius de les grans tecnològiques posen límits molt clars als seus propis fills. «Al dormitori, la tecnologia està prohibida. Les normes són més restrictives de dilluns a divendres i menys el cap de setmana. També hi ha límits d’edat. Els més petits hi tenen completament vetat l’accés i els menors de 10 anys el tenen molt limitat. Una altra norma és el del tipus d’activitat. Es fomenten els usos més creatius en detriment de, per exemple, la reproducció de vídeos de YouTube», explica en l’assaig ‘Anestesiats. La humanitat sota l’imperi de la tecnologia’.
Martín Perpiñá insisteix en la necessitat que tenen les famílies de poder parlar obertament del que fan els adolescents amb el mòbil, les xarxes socials o l’ordinador. «Els adults poden aportar consells quant a la seguretat, els perfils falsos o les converses amb desconeguts. Alhora, els fills poden ensenyar-nos com funciona TikTok», conclou.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
Educació Salut mental UOC Mestres i professors Mòbils Club d'Educació i Criança Col·legi Psicologia Mares, pares i nens Família Adolescents
- Jocs Olímpics 2024 París oculta la foscor i exhibeix el seu decorat en els Jocs
- Handbol Les ‘Guerreres’ no compareixen i cauen amb estrèpit en el debut
- Tennis Moyá fa saltar les alarmes sobre la presència de Nadal a París
- Sèrie aclamada Com enamorar sense cursileries
- QUATRE HOSPITALITZATS Un brot de salmonel·losi en un bar deixa almenys 22 afectats
- Les polítiques de la Unió Europea Brussel·les empeny a acabar amb l’addicció a les xarxes socials tòxiques
- Les polítiques de la Unió Europea Espanya insta les tecnològiques a actuar contra els patrons addictius
- SUCCESSOS Presó per al maquinista i un excàrrec d’Adif per l’accident de l’Alvia
- Gislan Zekri, estudiant de Treball Social: "Entendre el context cultural de la persona és vital per ajudar-la"
- Narcotràfic Confiscades quatre tones de cocaïna al port de Barcelona