Educació

L’abús de les pantalles dispara els problemes de llenguatge en menors de tres anys

Aquest és el límit diari de temps de pantalles per als menors de 12 anys

Un viaje virtual para enfrentar los peligros de Internet: los Camaleones

Un viaje virtual para enfrentar los peligros de Internet: los Camaleones / Esteban Biba

3
Es llegeix en minuts
EFE

Pediatres, psicòlegs i logopedes han alertat d’un gran increment de nens menors de tres anys amb retard psicomotor, que implica una disminució de l’ús del llenguatge, a causa d’un mal ús de les pantalles en una etapa en què són «especialment vulnerables». «El 85% del desenvolupament neuronal en nens –tant en comunicació com en benestar social– es produeix en els tres primers anys de vida», adverteix la psicòloga Silvia Álava, que assegura que els menors han d’experimentar en un entorn multisensorial que no són capaços de percebre amb la tecnologia.

Una opinió que comparteix la seva col·lega del Col·legi Oficial de Psicologia de Madrid, Mercedes Bermejo, que explica que els nens deixen de rebre estímuls sensorials molt importants en la infància mentre que amb els aparells tecnològics s’enfronten a una sobreestimulació per a la qual els seus cervells no estan preparats, una exposició que pot tenir greus conseqüències.

Confondre la realitat i la ficció

En aquest sentit, la pediatra d’atenció primària Pilar Mallada destaca que aquesta estimulació de les pantalles fa que els menors confonguin realitat i ficció.

Per això els experts insisteixen que els nens han d’aprendre en contextos naturals. D’aquesta manera també evitarem que s’avorreixin amb els mestres a classe si «no porten el ritme al qual s’han acostumat amb la tecnologia».

Tot i que sigui un problema que afecta en tots els àmbits i totes les edats, les pediatres revelen que les consultes s’omplen cada vegada més de «carros amb lactants que miren una pantalla» i han detectat «més conflictes en les dinàmiques familiars».

«És una estona en què ens deixen en pau», segons la logopeda Sara Serrano Díaz, que destaca que les famílies estan cada vegada més ocupades i, com que no volen renunciar al seu temps, cada vegada entreguen abans un dispositiu als nens perquè s’entretinguin.

Serrano recorre a estudis científics que constaten una relació entre el nombre d’hores d’exposició a les pantalles i una disminució de la matèria blanca del cervell, que perjudica l’aprenentatge del llenguatge.

A més, això influeix en una disminució del temps de joc amb nens de la seva edat i el descens de la comunicació en la família, activitats que per la logopeda són essencials per a un correcte desenvolupament del llenguatge.

Recomanacions d’ús

«Res de pantalles abans dels dos anys». Aquesta és la recomanació dels experts consultats per Efe, d’acord a la pauta de l’Acadèmia Americana de Pediatria. A més, suggereixen limitar a mitja hora al dia l’ús de la tecnologia fins als 12 anys i amb control parental sobre els continguts.

Tots adverteixen que el debat no se centra en si la tecnologia és bona o dolenta, sinó en l’ús que en fan els menors de tres anys i les greus conseqüències que pot tenir en el futur.

Problemes futurs

Mala gestió de les emocions, falta de concentració, poc autocontrol, immaduresa emocional, dificultat per a les habilitats socials i incertesa a l’hora de la comunicació en la vida real són també problemes que pot generar l’ús excessiu de les pantalles a mesura que creix la persona.

«A nivell emocional passa factura perquè desenvolupen menys tolerància a la frustració, no aprenen a actuar sense recompenses i no saben gestionar l’autocontrol», adverteix la psicòloga Silvia Álava, mentre que la pediatra Mallada també ressalta que poden aparèixer problemes físics com hipertensió, obesitat i problemes oculars.

Pitjor comprensió lectora

La logopeda insisteix que «no és el mateix llegir en pantalla que en paper», ja que la unitat espacial del llibre afavoreix la representació mental, per això cada vegada s’aprecia una pitjor comprensió lectora en els menors.

Notícies relacionades

Segons Serrano, l’ús de les tauletes a classe per a la lectura en nens menors de 8 anys està fent que no es treballi adequadament la comprensió lectora. «Això comporta falta de pensament crític, de reflexió, pitjor rendiment i dificultats d’aprenentatge».

Però, a més, implica que als nens els agradi menys la lectura perquè cal esforçar-s’hi, i «l’esforç en l’aprenentatge és clau», insisteix.