El Periódico de Tarragona
Política
Tarragona s'adhereix al Pacte Nacional per la Llengua: "El català ha de continuar sent útil, plural i present al carrer"
El conseller de Política Lingüística ha assenyalat els municipis com "absolutament crucials" perquè el català recuperi el terreny perdut
Tarragona obre l'oficina de promoció del català Oficat TGN
Només un de cada tres comerços de Tarragona utilitza el català per a dirigir-se als clients
Catalunya llança el Pacte Nacional per la Llengua per guanyar 600.000 catalanoparlants
Barcelona se suma al Pacte Nacional per la Llengua perquè "més barcelonins puguin parlar, sentir i viure en català"
Lalcalde de Tarragona, Rubén Viñuales, i el conseller de Política Lingüística de la Generalitat, Francesc Xavier Vila, després de signar ladhesió de la ciutat al Pacte Nacional per la Llengua. /
Acte polític el que s'ha viscut aquest dijous a Tarragona, quan l'alcalde Rubén Viñuales (PSC) ha signat l'adhesió de la ciutat al Pacte Nacional per la Llengua promogut des del Govern. L'acte de la signatura ha comptat amb la presència del conseller de Política Lingüística de la Generalitat de Catalunya, Francesc Xavier Vila, que ha valorat positivament el posicionament de "la segona capital de demarcació del país" en signar, després de Barcelona.
A Tarragona, que ja s'estan duent a terme diverses accions per promoure l'ús social del català entre la ciutadania i en l'àmbit comercial, la incidència del Pacte Nacional per la Llengua no s'ha concretat en cap fet tangible.
"Amb l'adhesió de Tarragona al Pacte fem un pas endavant en la convivència, de progrés i de futur amb una llengua que és oberta, moderna i diversa, és un patrimoni que cal cuidar des de l'administració, els mitjans de comunicació i el carrer", ha dit Viñuales durant l'acte. L'alcalde espera que la presència de Tarragona al Pacte Nacional per la Llengua permeti "sumar esforços amb la Generalitat i mirar endavant, de manera coordinada, perquè el català continuï sent una llengua útil, plural i present".
Per la seva part, el conseller de Política Lingüística de la Generalitat, Francesc Xavier Vila, ha definit el Pacte com "un gran acord de país entre les institucions i la societat civil" i com la "iniciativa de política lingüística més important que hi ha hagut a Catalunya en els últims anys". Vila ha assenyalat l'horitzó del 2030 per començar a veure els primers resultats de les accions promogudes pel Govern en matèria de la llegua i ha assegurat que la Generalitat vol donar suport als municipis perquè "són absolutament crucials perquè el català recuperi la força".
Un acte que valida allò que ja s'està fent
Notícies relacionadesTot i l'acte de la signatura i la presència del conseller Vila a Tarragona, la realitat és que l'adhesió al Pacte Nacional per la Llengua no comportarà cap canvi en les polítiques lingüístiques de l'Ajuntament de Tarragona a nivell pràctic ni teòric, però sí que valida les accions que ja s'estan duent a terme. En aquest sentit, ara fa un any es va inaugurar l'Oficat TGN, l'Oficina de Promoció del Català a Tarragona que, a través de cursos de la llengua, pretén impulsar i facilitar l'ús social del català i enfortir l'acollida lingüística.
De fet, va ser a través de l'Oficat que, aquest passat mes d'abril es van fer públiques les dades de l'ús del català en el sector comercial i es va revelar que només un de cada tres negocis l'utilitza de manera habitual. En aquest sentit, l'Ajuntament de Tarragona i l'oficina van impulsar una campanya per promoure la llengua catalana entre els comerciants i petits negocis amb cursos gratuïts. En aquella primera campanya hi van participar 200 comerços del centre i el Serrallo.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- "Florentino, ven-lo d’una vegada a l’Aràbia"
- Manuel García-Castellón: "El cas Leire no em sorprèn. Les clavegueres sempre hi són"
- La plaça de la Revolució recull els mobles
- A partir de dilluns La CCMA rectifica i recupera les marques històriques de TV3 i Catalunya Ràdio
- Actuació policial Els Mossos salven a Barcelona una dona que es volia suïcidar i que va quedar penjada de la façana
- Novetats de l’Agència de l’Habitatge La Generalitat introdueix canvis en la definició de gran tenidor de vivendes a Catalunya
- Sentència Dos anys de presó per un tuitaire que va animar a "perseguir" la família que volia més castellà a l'escola de Canet
- Anàlisi de la federació de famílies Catalunya necessitaria crear gairebé 170 nous grups de 1r d’ESO per poder abaixar les ràtios a 25
- Pagaments indeguts L’auditoria sobre la DGAIA detecta «deficiències en la gestió» de les prestacions a extutelats
- Política Tarragona s'adhereix al Pacte Nacional per la Llengua: "El català ha de continuar sent útil, plural i present al carrer"
