Reivindicació a Catalunya
La protesta ‘No vull pagar’ de Rodalies Renfe precinta una desena d’estacions
Renfe informa que el seguiment del col·lectiu que insta els usuaris a no pagar per accedir al tren és «mínim»
¿Qui hi ha darrere de Batec, la plataforma de la campanya ‘No vull pagar’ de Renfe?
El ‘No vull pagar’ convocat per a aquest dimecres a Rodalies Renfe pel col·lectiu juvenil Batec ha tingut un «seguiment mínim» en les primeres hores del servei ferroviari, segons ha revelat l’operadora. No obstant, l’acció reivindicativa ha precintat els torns d’accés d’una desena d’estacions de la xarxa, segons han informat les mateixes fonts. Es tracta d’una protesta que emula el que el 2012 va portar molts conductors a no pagar peatges a Catalunya pel greuge comparatiu amb la resta d’autopistes de l’Estat.
Batec va anunciar la setmana passada la protesta, assegurant que la falta d’execució en les inversions a Rodalies ha provocat el mal estat d’aquest transport públic.
Des de l'any 2008 l'Estat espanyol ha executat menys del 14% de les inversions d'Adif i Renfe a Catalunya. Retards i avaries diàries patrocinades pels diferents governs espanyols que reiteradament han incomplert els acords amb Catalunya. pic.twitter.com/FOKrx4HGX4
— BATEC (@batec_cat) 4 de mayo de 2022
La «vaga de pagament» ha portat el col·lectiu convocant aquest dimecres a precintar l’accés de les estacions de Badalona, Vilassar de Mar, Granollers Centre, Sabadell Centre, Sant Feliu de Llobregat i Calella (Maresme), totes a Barcelona. També s’han pogut veure usuaris que no validaven el bitllet a l’estació de passeig de Gràcia, a la capital catalana.
Un 3% d’infractors
La companyia ferroviària, que xifra en un 3% el passatge que no paga de manera habitual, no ha considerat, de moment, habilitar cap dispositiu de seguretat especial davant aquesta campanya. Com a resposta al conjunt d’accions de protesta, el Departament de Vicepresidència, Polítiques Digitals i Territori ha recordat que Renfe és la responsable de respondre en el cas que un usuari dels seus serveis viatgi sense bitllet.
En aquest cas, el Departament ha detallat que Renfe ha de requerir la persona que viatja sense pagar bitllet l’abonament de la percepció mínima establerta legalment –50 euros si es paga al moment– o entregar-li la butlleta amb el logo de l’empresa operadora perquè pugui portar a terme el pagament en 48 hores o 30 dies. Si no s’abona aquesta sanció és quan Renfe ho comunica al servei territorial de transports de Barcelona de la Generalitat, a fi que pugui incoar l’expedient sancionador.
Valoració positiva
La portaveu de Batec, Antònia Maria Dols, ha explicat que el col·lectiu valora la primera gran convocatòria organitzada i ha destacat el «ràpid creixement» de la plataforma des que es va crear fa just una setmana.
Les estacions obertes que ha comptabilitzat el col·lectiu són, a part de les esmentades per Renfe, les de Granollers, Bellvitge, la Garriga, Garraf, Girona, Vilafranca del Penedès, Martorell i Castellbisbal. A més, es han encartellat les de Cervera, Bellpuig, Tàrrega i Castellnou de Seana, que no tenen portes.
La portaveu de Batec ha anunciat que el 25 de maig tindrà lloc la segona acció de protesta, similar a la d’avui, a tot Catalunya, i ha fet una crida a sindicats, organitzacions socials i a tota la ciutadania perquè participin en les protestes i no paguin els bitllets.
Frau contra tots
Per la seva banda, Renfe ha insistit que denunciarà les persones que no paguin. Respecte a la falta d’inversió, recorda els projectes que estan en marxa al Corredor Mediterrani, a la Sagrera, a Sant Andreu Comtal, a Molins de Rei, a Mollet i a Sant Feliu de Llobregat, i assegura que és «comprensible» que els viatgers es queixin, però insta a presentar les reivindicacions a través dels canals habilitats a aquest efecte. «Si algú es cola està cometent un frau contra tots nosaltres, ja que Rodalies de Catalunya és un servei públic que paguem entre tota la ciutadania», ha conclòs Renfe.
Sobre les eventuals multes que puguin recaure sobre els que accedeixin a un tren sense validar el bitllet, els organitzadors s’han mostrat convençuts que, si molta gent s’afegeix a la mobilització, no hi haurà conseqüències.
Coordinació amb l’ATM
Renfe ha anunciat que treballarà de manera coordinada amb l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) i amb la Generalitat de Catalunya (com a responsables tarifaris) i s’han posat a disposició dels responsables de seguretat ciutadana (Mossos d’Esquadra i policies locals) per col·laborar per evitar aquest anunci de frau massiu.
- Sense sortir de la comarca El poble a només 30 minuts de Rubí ideal per a una escapada de natura sense sortir del Vallès
- El conflicte del Pròxim Orient Trump decideix implicar-se en la guerra contra l’Iran oberta per Israel
- Al delta del Llobregat Llum verda a un pla hoteler i residencial entorn de l’aeroport de Barcelona que el TSJC va tombar el 2020
- El problema dels estupefaents BCN tanca el primer club cannàbic de la seva ofensiva contra la droga
- El 62% d’espanyols reclamen eleccions, entre ells un 40% de votants del PSOE
- Universitat i mercat laboral Les empreses tenen dificultats per trobar universitaris capaços de resoldre problemes i ser autònoms
- Nou informe Red Eléctrica s’autoexculpa i carrega la responsabilitat de l’apagada a les elèctriques
- II Fòrum Econòmic i Social del Mediterrani Màlaga passa el testimoni a Barcelona com a seu del III Fòrum del Mediterrani
- Successos Mor un turista francès durant el seu comiat de solter a Sils
- Fitxatge polèmic Joan García s’acomiada de l’Espanyol: «Sé que aquesta decisió no serà fàcil d’entendre per a tothom. No us demano que ho feu»