Reivindicació a Catalunya

La protesta ‘No vull pagar’ de Rodalies Renfe precinta una desena d’estacions

Renfe informa que el seguiment del col·lectiu que insta els usuaris a no pagar per accedir al tren és «mínim»

  • ¿Qui hi ha darrere de Batec, la plataforma de la campanya ‘No vull pagar’ de Renfe?

3
Es llegeix en minuts
El Periódico

El ‘No vull pagar’ convocat per a aquest dimecres a Rodalies Renfe pel col·lectiu juvenil Batec ha tingut un «seguiment mínim» en les primeres hores del servei ferroviari, segons ha revelat l’operadora. No obstant, l’acció reivindicativa ha precintat els torns d’accés d’una desena d’estacions de la xarxa, segons han informat les mateixes fonts. Es tracta d’una protesta que emula el que el 2012 va portar molts conductors a no pagar peatges a Catalunya pel greuge comparatiu amb la resta d’autopistes de l’Estat.

Batec va anunciar la setmana passada la protesta, assegurant que la falta d’execució en les inversions a Rodalies ha provocat el mal estat d’aquest transport públic.

La «vaga de pagament» ha portat el col·lectiu convocant aquest dimecres a precintar l’accés de les estacions de Badalona, Vilassar de Mar, Granollers Centre, Sabadell Centre, Sant Feliu de Llobregat i Calella (Maresme), totes a Barcelona. També s’han pogut veure usuaris que no validaven el bitllet a l’estació de passeig de Gràcia, a la capital catalana.

Un 3% d’infractors

La companyia ferroviària, que xifra en un 3% el passatge que no paga de manera habitual, no ha considerat, de moment, habilitar cap dispositiu de seguretat especial davant aquesta campanya. Com a resposta al conjunt d’accions de protesta, el Departament de Vicepresidència, Polítiques Digitals i Territori ha recordat que Renfe és la responsable de respondre en el cas que un usuari dels seus serveis viatgi sense bitllet.

En aquest cas, el Departament ha detallat que Renfe ha de requerir la persona que viatja sense pagar bitllet l’abonament de la percepció mínima establerta legalment –50 euros si es paga al moment– o entregar-li la butlleta amb el logo de l’empresa operadora perquè pugui portar a terme el pagament en 48 hores o 30 dies. Si no s’abona aquesta sanció és quan Renfe ho comunica al servei territorial de transports de Barcelona de la Generalitat, a fi que pugui incoar l’expedient sancionador.

Valoració positiva

La portaveu de Batec, Antònia Maria Dols, ha explicat que el col·lectiu valora la primera gran convocatòria organitzada i ha destacat el «ràpid creixement» de la plataforma des que es va crear fa just una setmana.

Les estacions obertes que ha comptabilitzat el col·lectiu són, a part de les esmentades per Renfe, les de Granollers, Bellvitge, la Garriga, Garraf, Girona, Vilafranca del Penedès, Martorell i Castellbisbal. A més, es han encartellat les de Cervera, Bellpuig, Tàrrega i Castellnou de Seana, que no tenen portes.

La portaveu de Batec ha anunciat que el 25 de maig tindrà lloc la segona acció de protesta, similar a la d’avui, a tot Catalunya, i ha fet una crida a sindicats, organitzacions socials i a tota la ciutadania perquè participin en les protestes i no paguin els bitllets.

Frau contra tots

Per la seva banda, Renfe ha insistit que denunciarà les persones que no paguin. Respecte a la falta d’inversió, recorda els projectes que estan en marxa al Corredor Mediterrani, a la Sagrera, a Sant Andreu Comtal, a Molins de Rei, a Mollet i a Sant Feliu de Llobregat, i assegura que és «comprensible» que els viatgers es queixin, però insta a presentar les reivindicacions a través dels canals habilitats a aquest efecte. «Si algú es cola està cometent un frau contra tots nosaltres, ja que Rodalies de Catalunya és un servei públic que paguem entre tota la ciutadania», ha conclòs Renfe.

Notícies relacionades

Sobre les eventuals multes que puguin recaure sobre els que accedeixin a un tren sense validar el bitllet, els organitzadors s’han mostrat convençuts que, si molta gent s’afegeix a la mobilització, no hi haurà conseqüències.

Coordinació amb l’ATM

Renfe ha anunciat que treballarà de manera coordinada amb l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) i amb la Generalitat de Catalunya (com a responsables tarifaris) i s’han posat a disposició dels responsables de seguretat ciutadana (Mossos d’Esquadra i policies locals) per col·laborar per evitar aquest anunci de frau massiu.