Infraestructures

Les millores a Rodalies capgiren la xarxa ferroviària catalana

Els projectes del corredor mediterrani, l’àmbit de la Sagrera, el soterrament de les vies a Sant Feliu i la transformació de l’estació de Molins de Rei generen profunds canvis en mitja dotzena de línies

Les millores a Rodalies capgiren la xarxa ferroviària catalana

Jordi Cotrina

6
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Després de molt temps reclamant la reforma d’un carrer, després d’anys de queixes a l’ajuntament pel mal estat de la via pública, les obres de millora donen pas a un altre estat d’ànim. Esperança davant el que ve, però també estupor comercial i veïnal per les molèsties que generen les obres. Aquest fenomen també té lloc quan alguna cosa passa en el transport públic, quan s’alteren les rutines de mobilitat ciutadana. I això és precisament el que és a punt de passar, i de quina manera, a Rodalies. Després d’anys de reivindicació, de reclamar una transformació de la xarxa ferroviària catalana, arriben els projectes. I les afectacions... Quatre obres en marxa o a punt de començar generaran importants canvis en diferents línies a partir del cap de setmana vinent i durant prop d’un any: la cicatriu ferroviària de la Sagrera, el soterrament de vies a Sant Feliu de Llobregat, l’avanç del corredor mediterrani entre Castellbisbal i Vila-seca i l’adaptació de l’estació de Molins de Rei.

El Govern té entre mans un pla a 10 anys vista que preveu invertir més de 6.000 milions en infraestructura ferroviària només a Catalunya, però aquí només es parlarà de 470 milions. Prou, tanmateix, perquè els viatgers experimentin a partir de Sant Jordi modificacions substancials en el seu trajecte. La idea, assenyalen fonts de Renfe, l’operador del servei, és que els treballs es puguin desenvolupar «de manera que afectin el menys possible el benestar i la comoditat dels viatgers». Hi haurà menys freqüència de pas, trens més llargs, transbord a altres línies i serveis alternatius per carretera. I un missatge de fons: són alteracions, però és el primer pas d’una nova configuració ferroviària de l’entorn de Barcelona. El millor serà anar a pams, primer els nous horaris i després les obres, tot i que vagi per davant que les estacions afectades disposaran d’informadors i els nous horaris de trens ja es poden consultar a la web de Renfe i Rodalies o al telèfon 900 41 00 41.

El túnel de Catalunya

Entre el 23 d’abril i el febrer de 2023 hi ha prevista una reprogramació de les línies R-4, R-8 i R-1. L’ R-4 (Sant Vicenç de Calders-Manresa) mantindrà el servei habitual entre Manresa i Terrassa però experimentarà canvis a Martorell, ja que els trens que hi tenen origen i final el tindran ara a Castellbisbal, amb quatre trens per hora i sentit fins a Terrassa (set en hora punta) i amb un servei de bus complementari (la línia no es talla) entre Castellbisbal i Martorell, tram que passarà a ser de via única per l’adaptació al trànsit en ample estàndard, requisit indispensable per a les mercaderies del corredor mediterrani.

L’R-8 (Martorell-Granollers Centre) passa a tenir origen i destí a Rubí, amb la qual cosa el tram Martorell-Castellbisbal-Rubí disposarà de servei de bus alternatiu (aquí sí, la línia queda tallada). També fins a l’abril del 2023, tots els trens de l’R-1 (Molins de Rei-Maçanet-Massanes) tindran origen i final a l’Hospitalet de Llobregat, amb la qual cosa queden fora de servei els baixadors de Molins de Rei, Sant Feliu de Llobregat, Sant Joan Despí i Cornellà. Els viatgers tenen com alternativa l’R-4 (un comboi cada 15 minuts), que coincideix en aquest recorregut amb l’R-1 fins a l’Arc de Triomf, cosa que obligarà, en cas de seguir cap al Maresme, a fer transbord en alguna estació anterior. L’R-1 tindrà sis trens per hora i sentit en hora punta, quatre durant la resta de la jornada.

Més universitat

Tota aquesta reprogramació dels trens que passen pel túnel de la plaça de Catalunya permetrà que l’R-3 tingui quatre freqüències més (dos per sentit) entre Barcelona i Vic, i que l’R-7 (Sant Andreu Arenal-Cerdanyola Universitat) allargui en hora punta matinal quatre trens fins a Molins de Rei, el que permetrà connectar més i millor la Universitat Autònoma de Barcelona amb els municipis del Baix Llobregat. Tots aquests canvis, segons assenyala Renfe, «donen resposta a les necessitats de mobilitat considerant la màxima capacitat disponible i oferint freqüències més homogènies i horaris més senzills». S’ha de veure si la cosa queda ben dimensionada, és a dir, si la mínima pèrdua de freqüència queda compensada per la posada en servei de més trens dobles. El que poden donar per segur és el desconcert dels primers dies per molt que hi hagi informadors. És a dir, molta gent anirà perduda i amb el pas dels dies el suflé de la desorientació anirà baixant.

Aquests són els canvis de llarga durada. Però n’hi ha de caràcter més quirúrgic. Durant aquest pròxim cap de setmana (23-24 d’abril), per exemple, la línia de l’aeroport R-2 Nord queda tallada en dos i modifica el seu traçat. Al nord, la línia funcionarà amb normalitat entre Maçanet i Montcada i Reixac, on es podrà seguir fins a Barcelona amb les línies R-4, R-7 i R-12 (s’ha de canviar d’estació, cinc minuts a peu). Al sud, la línia anirà del Prat fins a l’estació de França, on també té origen i final l’R-2 Sud. De la mateixa manera, l’R-11 (Barcelona Sants-Portbou) passarà a tenir origen i final a Montcada i Reixac el dia de Sant Jordi, cosa que també obligarà a buscar altres línies a tothom que prossegueixi camí cap a la gran ciutat.

Breu repàs, ara, a les obres que generen tots aquests canvis. En primer lloc, les actuacions al tram Castellbisbal-Vilaseca que tenen a veure amb el corredor mediterrani. Està previst actuar en tres trams (uns 100 quilòmetres en total) i el projecte inclou, entre altres coses, la recuperació provisional del túnel ferroviari de Costablanca per poder adaptar el traçat a l’ample estàndard de la galeria de Castellbisbal, que està previst que s’utilitzi durant almenys nou mesos amb via única. En l’àmbit de la Sagrera, el repte més important dels pròxims mesos és traslladar al seu traçat definitiu els trens de l’R-2, de la mateixa manera que el desembre del 2020 ja es va fer amb els de l’R-1. Les vies en la seva posició definitiva permetran l’obertura de la nova estació de Sant Andreu Comtal. L’absorció dels trens d’alta velocitat queda pendent per més endavant.

Disculpes avançades

Notícies relacionades

També seguirà el seu curs el soterrament de les vies a Sant Feliu de Llobregat, cosa que permetrà, aquest any, eliminar el pas a nivell de l’avinguda Comte de Vilardaga. Està previst que tingui lloc a l’estiu i alleujarà l’ànim de més de 40 anys de reivindicació popular al municipi. Les obres en aquest lloc obligaran a habilitar una estació provisional i també hi haurà dos trams (entrada i sortida) de via única.

El secretari general d’Infraestructures del Govern, Xavier Flores, ha explicat aquest dimarts que totes aquestes intervencions «llargament reivindicades i necessàries» permetran que Rodalies «faci un salt». «Són projectes enfocats a millorar tant el transport ferroviari de viatgers com el de mercaderies, però som conscients que poden generar molèsties i per això demanem disculpes».