Una jutge investiga la suplantació de la identitat d’Ustrell
Un perfil fals del presentador d’‘El matí de Catalunya Ràdio’ a la xarxa social X mostrava la foto del periodista, el seu nom d’usuari i informació sobre els premis i fills.
El periodista català Ricard Ustrell, presentador del programa El matí de Catalunya Ràdio i exconductor de Col·lapse va denunciar l’agost passat davant els Mossos d’Esquadra que li havien suplantat la identitat a la xarxa social X (abans Twitter), creant un perfil amb la seva imatge i nom d’usuari, segons ha pogut saber EL PERIÓDICO. El Jutjat d’Instrucció número 2 de Sabadell ha obert una investigació i, a petició de la policia catalana i amb l’aval de la fiscalia, ha reclamat a la companyia X Internet Unlimited Company, amb seu a Dublín (Irlanda), que aporti informació del compte fals, la data de creació, el correu electrònic i telèfon associats i dades de connexió amb horaris d’ús.
Ustrell va comparèixer davant dels Mossos per presentar la denúncia l’11 d’agost. El periodista va explicar als agents que feia un any aproximadament havia tingut un compte a X, però que havia decidit tancar-lo. Per a la seva sorpresa, el 10 d’agost, una altra persona havia obert en aquesta xarxa social un perfil utilitzant el seu nom d’usuari, la seva fotografia i donant detalls personals seus, com els premis rebuts i el nom dels seus fills. La ubicació que figurava era Sabadell. Aquesta persona, fins i tot, va arribar a contestar als missatges que rebia aquest compte fent-se passar pel periodista. La majoria dels comentaris eren d’índole política.
Ustrell va explicar als Mossos que a causa de ser una persona de projecció pública, aquest falsejament d’identitat podria ocasionar un gran perjudici professional i personal i afectar negativament la seva imatge i reputació. L’expresentador de Col·lapse no només va presentar la denúncia davant la policia, sinó que també va comunicar l’existència d’aquest perfil fals a X. Per ara, tant Ustrell com els investigadors desconeixen qui podria estar al darrere d’aquesta usurpació i quina és la finalitat que perseguia amb aquesta maniobra.
Petició a la xarxa social
Per intentar trobar-ne l’autor, la mateixa policia va sol·licitar al jutjat de guàrdia de Sabadell que es requerís a l’empresa propietària de la xarxa social dades sobre el compte fraudulent, que comptava amb 107 seguidors tan sols dos dies després de la seva obertura. La fiscalia va avalar la petició de la policia i el jutjat de Sabadell que tramita el procés va ordenar la traducció de la sol·licitud a l’anglès i que es remetés a la seu d’X. Fonts pròximes a les indagacions han assenyalat a aquest diari que, a partir de les gestions dels Mossos, el compte ja no existeix. Ustrell s’ha personat com a víctima en la causa incoada.
El Codi Penal castiga amb pena de presó de tres mesos a un any o multa a qui "sense consentiment del seu titular utilitzi la imatge o dades personals d’una persona per obrir perfils falsos a les xarxes socials, pàgines de contacte o qualsevol altre mitjà de difusió pública, que li ocasioni una situació d’assetjament, fustigació o humiliació".
- Als peus de collserola Tensió entre ‘runners’ i veïns a la Carretera de les Aigües
- Tràmits Confirmat: els majors de 70 anys hauran de renovar el seu DNI permanent abans d’aquesta data per ordre de la Unió Europea
- La contracrònica Vinícius arruïna la millor tarda de Xabi
- Modalitat esportiva ‘Boom’ dels locals de ‘barre’ a BCN
- El Zoo de Barcelona accelera la seva gran transformació amb l’horitzó al 2030: així seran els nous espais
