El Covid augmenta el nombre de ni-nis: un de cada sis joves no estudia ni treballa

  • El repunt està més relacionat amb la taxa d’atur entre joves de 15 a 29 anys que amb l’abandonament escolar

El Covid augmenta el nombre de ni-nis: un de cada sis joves no estudia ni treballa
2
Es llegeix en minuts
El Periódico

El percentatge de joves de 15 a 29 anys que no estudien ni treballen (els denominats ni-nis) ha pujat al 17,3% el 2020, 2,4 punts més que l’any anterior, amb el que es trenca la tendència a la baixa iniciada el 2013 quan la taxa va arribar al seu valor màxim (22,5%). Aquest nou increment està relacionat amb la menor taxa d’ocupació en aquest tram d’edat, ja que el percentatge de la població que estudia o es forma continua pujant fins a arribar el 2020 al 57,3%, 0,7 punts més que el 2019, segons les dades publicades aquest dimarts pel Ministeri d’Educació.

No obstant, el percentatge de joves ocupats que no s’estan formant baixa més de 3 punts, del 28,5% el 2019 al 25,4% el 2020, en un context de caiguda generalitzada de l’ocupació com a conseqüència de la pandèmia.

D’altra banda, tres de cada quatre joves de 20 a 24 anys han assolit almenys el nivell de batxillerat o FP Bàsica o de grau mitjà, d’acord amb l’ampliació de dades educatives de l’Enquesta de Població Activa (EPA) publicada pel Ministeri d’Isabel Celaá, amb informació de l’INE.

Des del 2010 el percentatge d’estudiants que han conclòs almenys aquest nivell educatiu ha pujat 14,4 punts fins a assolir el 75,9% el 2020. Respecte al 2019, el creixement és d’1,9 punts.

Els que més es graduen

Per comunitats autònomes, se situen per sobre del 80% el País Basc (87,1%), Astúries (85,1%), Cantàbria (84,5%), Navarra (83,4%), Comunitat de Madrid (82,8%) i Aragó (81,4%).

Entre el 70% i el 80%, hi ha Galícia (78,9%), La Rioja (78,2%), el País Valencià (77,8%), Castella i Lleó (76,8%), Catalunya (76,6%), Múrcia (75,3 %), Extremadura (73,9%), les Canàries (72,5%) i Castella-la Manxa (71,7%).

Per sota del 70%, hi ha Melilla (67,8%), Andalusia (67,1%), illes Balears (65%) i Ceuta (49,4%). Els increments més grans respecte al 2010 corresponen a Cantàbria (+21,2 punts), Múrcia (+19 punts) i el País Valencià (+17,2 punts).

Aquest indicador està en correlació amb el d’abandonament escolar primerenc, publicat en l’avenç del 29 de gener, i que assenyala que la taxa se situa el 2020 en el 16%, 1,2 punt menys que l’any anterior.

Els estudis superiors

Disminuir la taxa d’abandonament escolar primerenc i augmentar la de titulats de batxillerat o de formació professional de grau mitjà és un dels principals objectius de la nova llei d’Educació, Lomloe, que acaba d’entrar en vigor, explica el comunicat oficial. Per a això dissenya «un sistema flexible i obert, amb un currículum més competencial, i aposta pel reforç escolar i la diversificació dels itineraris, amb passarel·les entre ells».

Notícies relacionades

D’altra banda, dins del grup d’edat de 25 a 29 anys, més de la meitat de la població ha assolit el nivell d’educació superior, en concret ho ha fet el 50,2%, 1,7 punts més que el 2019. Respecte al 2010, la pujada és d’11,9 punts. Dins d’aquest percentatge, el 15,6% són titulats d’educació superior no universitària i el 34,6% universitària o equivalent.

Per sexe, el percentatge de dones que arriba a aquest nivell ascendeix al 56,5% (2,2 punts més que l’any anterior i 11,5 més que el 2010) i el d’homes és del 44% (1,2 punts més que el 2019 i 12,2 més que el 2010).