dia del mestre

«Gràcies, mestre», un missatge més necessari que mai

Fins i tot Google ha volgut aquest divendres homenatjar els docents amb un 'doodle' dedicat a ells per la seva dedicació durant la pandèmia

GRAFCAV8604. VITORIA, 07/09/2020.- Los alumnos vascos hasta segundo de la ESO vuelven a las aulas este lunes entre medidas preventivas para evitar el contagio de la covid-19, en un arranque atípico del nuevo curso escolar donde las mascarillas, la distancia social y los geles hidroalcohólicos son protagonistas En la imagen una profesora saluda con el codo a los nuevos alumnos. EFE/ Jon Rodriguez Bilbao

GRAFCAV8604. VITORIA, 07/09/2020.- Los alumnos vascos hasta segundo de la ESO vuelven a las aulas este lunes entre medidas preventivas para evitar el contagio de la covid-19, en un arranque atípico del nuevo curso escolar donde las mascarillas, la distancia social y los geles hidroalcohólicos son protagonistas En la imagen una profesora saluda con el codo a los nuevos alumnos. EFE/ Jon Rodriguez Bilbao / JON RODRIGUEZ BILBAO (EFE)

3
Es llegeix en minuts
Pilar Rodríguez Veiga / Efe

La crisi sanitària ha fet que valorem els professionals sanitaris per sobre de la resta, però no es pot deixar enrere els professors, que, a més de continuar preparant i fent les seves classes molts mesos des de casa, ni en el confinament ni ara, al tornar a l’aula, assumint moltes mesures sanitàries, han deixat de recolzar els seus alumnes. Fins i tot Google ha volgut aquest divendres homenatjar els docents amb un ‘doodle’ dedicat a ells.

El Dia del Mestre, coincidint amb el santoral del pedagog Josep de Calassanç, sembla que és bon moment perquè les famílies i la societat en general reconeguin la tasca dels docents.

Però, també, molt especialment, que ho facin els mateixos estudiants, amb campanyes com la de Graciasprofe.org, llançada fa cinc anys per la Fundació Iniciativa Social.

El seu director executiu, Joaquín Lleó, explica a EFE que treballen amb infància vulnerable i recolzen diverses escoles. La campanya la van idear per agrair la tasca dels professors d’aquests centres, però també per sensibilitzar, en general, sobre «l’important paper que exerceixen els professors en el progrés de la societat».

Pretenen generar «un moviment de suport i agraïment cap a la seva imprescindible tasca de famílies, institucions i ciutadans», recalca.

Van començar amb un reconeixement petit, però l’èxit ha anat augmentant, i ja compten fins i tot amb un concurs escolar amb què els alumnes creen vídeos i continguts a les xarxes socials en recolzament als seus professors.

«Aquest any hi ha molta sensibilitat per tot l’esforç que han hagut de fer els professors en el confinament i ara, amb un gran treball per les tasques d’higiene i seguretat que han assumit també», destaca Lleó.

Aquesta fundació recorda que el prestigi del docent és una peça clau per a la qualitat del sistema educatiu, però que diverses estadístiques no apunten una situació còmoda per a l’exercici de la professió; la docència té un elevat índex de ‘burnout’ (síndrome de cremar-se a la feina), conviu amb situacions de violència a les aules o reconeix que té molt poca o cap autoritat.

Gràcies per...

«Bravo per tots ells, són fonamentals per a l’educació dels nostres fills», «Moltíssimes gràcies a tots els professors, en especial a la tutora del meu nen, els professors es mereixen tot el nostre reconeixement», són alguns dels missatges de les famílies escrits a les xarxes per a la campanya.

Si preguntem als alumnes més petits, d’infantil i primària, per què donen gràcies als seus mestres, aquestes són algunes de les seves respostes:

Gràcies, mestre, per: «Ensenyar-me, fer divertides les classes, ser carinyosa i jugar amb nosaltres al pati», «m’agraden els teus cabells castanys» (Gabriela, 7 anys)

«Per explicar-me els problemes de matemàtiques que no entenia» (Mario, 10 anys)

«Perquè cantes, expliques contes i m’has ensenyat a escriure el meu nom» (Miguel, 4 anys)

«Per ensenyar-nos anglès i els noms de les lletres» (Alejandra, 5 anys).

Esforç gran

La directora i professora de primària de l’escola pública Ausiàs March de València, Pilar Fernández, explica que aquest centre acull alumnes de famílies amb circumstàncies socioeconòmiques complicades i que per això compten amb la col·laboració de la Fundació Iniciativa Social, tot i que aquest curs, a causa de la Covid, no es poden portar a terme totes les activitats que desitjarien.

Fernández remarca l’«esforç gran» que estan realitzant tots els professors per «adaptar tota la vida del centre» a la situació generada per la pandèmia: «Des de la presa de temperatura als nens a l’entrar fins a cuidar que estiguin separats al pati o que tinguin la mascareta posada, un no parar».

Notícies relacionades

Als pares dels alumnes els «va costar una miqueta» al principi confiar en la tornada al col·le, però ja a l’octubre l’assistència «era completa». Aquesta setmana s’ha hagut de confinar una classe pel positiu d’un alumne, però la situació està controlada.

Aquesta mestra demana als polítics que «no canviïn les lleis educatives tan sovint, perquè així no dona temps a veure si funcionen», i a les famílies que «valorin l’educació dels seus fills perquè al final és el que els servirà el dia de demà».