Informe PISA

Els alumnes espanyols són els més respectuosos amb persones d'altres cultures

També destaquen els docents, les alumnes i les classes afavorides

GRAF1887. TOLEDO, 09/09/2020.- Alumnos del Instituto de Educación Secundaria Princesa Galiana de Toledo asisten este miércoles a clase. Un total de 408.689 alumnos de Castilla-La Mancha vuelven a las aulas desde hoy, en su mayor parte de forma presencial, aunque arrancan en educación a distancia los estudiantes de Bolaños de Calatrava (Ciudad Real), que está confinada, y con educación semipresencial en 110 centros de la región que lo han solicitado. EFE/ Ismael Herrero

GRAF1887. TOLEDO, 09/09/2020.- Alumnos del Instituto de Educación Secundaria Princesa Galiana de Toledo asisten este miércoles a clase. Un total de 408.689 alumnos de Castilla-La Mancha vuelven a las aulas desde hoy, en su mayor parte de forma presencial, aunque arrancan en educación a distancia los estudiantes de Bolaños de Calatrava (Ciudad Real), que está confinada, y con educación semipresencial en 110 centros de la región que lo han solicitado. EFE/ Ismael Herrero / Ismael Herrero (EFE)

Es llegeix en minuts

El Periódico

D’acord amb l’informe PISA 2018, publicat aquest dijous, l’alumnat espanyol està 13 punts per sobre de la mitjana de l’Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmics (OCDE) quant a respecte davant persones migrants i altres cultures, segons Europa Press. És la primera vegada que l’esmentat informe analitza les capacitats d’actuació pel benestar col·lectiu.

En informes anteriors, Espanya no sol arribar a la mitjana de l’OCDE en Matemàtiques i Ciències. A més, el 2018 va empitjorar, ja que no se’l va poder avaluar en lectura per incidències en les respostes, informa EFE. En canvi, en aquesta nova anàlisi ha superat la mitjana europea en la capacitat per espavilar-se en un món interconnectat, i gairebé el 70% de l’alumnat arriba o supera el nivell bàsic de rendiment, situat en el nivell 2.

Concretament, el 6% de l’alumnat va assolir el nivell 5, el més alt, (la mitjana OCDE se situa en el 5%), el 14% el nivell 4 (el 12% en l’OCDE), el 23% el nivell 3 (20% en l’OCDE), el 24% el nivell 2 (24% també en l’OCDE) i el 18% el nivell 1 (21% en l’OCDE).

Els estudiants espanyols han demostrat tenir «un interès significativament més elevat a aprendre sobre altres cultures i tenir respecte per les persones d’altres cultures» que la mitjana de l’OCDE, tot i que van expressar una actitud menys positiva en aspectes relacionats amb qüestions globals

L’organisme defineix la competència global com la «capacitat pluridimensional que uneix el saber examinar qüestions locals, globals i interculturals; comprendre i apreciar diferents perspectives i punts de vista; saber interactuar de manera respectuosa amb els altres; i emprendre accions per al bé comú i el desenvolupament sostenible». Acord amb Europa Press, per avaluar-lo, l’informe es basa en una prova cognitiva (en què han participat alumnes de 15-16 anys de 27 països, 11 d’ells de l’OCDE) i en un qüestionari de context (al quals han respost escolars de 39 països, 18 d’ells de l’OCDE).

El Ministeri d’Educació ha manifestat en una nota que Espanya (amb un valor positiu de 0,38) és el país on l’alumnat mostra més grau de respecte per les persones d’altres cultures, davant del Canadà (0,30) i d’Escòcia (0,25), i també és l’estat on l’alumnat acredita una adaptabilitat cognitiva més gran (0,28).

Per comunitats, les que més puntuació obtenen són Castella i Lleó (534 punts), Astúries (527) i Cantàbria (526) i les que menor Extremadura (499), Melilla (473) i Ceuta (438).

Les alumnes i les classes afavorides puntuen millor

Les alumnes tenen una puntuació mitjana més alta que la dels alumnes en la prova cognitiva de competència global: a Espanya la diferència és de 24 punts i a la mitjana de l’OCDE és de 26 punts. Per nivells, el 24% de les noies a Espanya arriba als nivells més alts (4 i 5), davant el 18% dels nois. Aquesta tendència es repeteix a la mitjana dels països OCDE participants, tot i que amb xifres més baixes: el 21% de les noies davant el 14% dels nois.

De tota manera, els estudiants que provenen d’ambients més afavorits obtenen millors resultats que aquells companys d’entorns desfavorits. A la mitjana dels 11 països participants de l’OCDE, els estudiants afavorits obtenen 84 punts més que els desfavorits. A Espanya, la diferència és una cosa menor, de l’ordre de 79 punts.

Preparats per a la diversitat

«És positiu que els alumnes espanyols de 15 anys estiguin preparats per a un món molt més divers i globalitzat, que tinguin una actitud positiva respecte als immigrants i tota la contribució que realitzen els immigrants a la societat, en particular en un país camí de l’envelliment com Espanya», assegura EFE el professor d’Economia Aplicada de la Universitat Rei Joan Carles de Madrid i exdirector de l’Institut Nacional d’Avaluació Educativa (INEE) del Ministeri d’Educació, Ismael Sanz.

Aquests resultats «compensen en part» els registrats a PISA 2018, remarca Sanz, que recalca que aquesta Competència Global «avalua la mesura en la qual els alumnes valoren el bé comú, empatitzen amb els problemes dels altres, estan preparats per a un món molt més divers i són conscients dels reptes que plantegen problemes mundials com el canvi climàtic».

Quant als docents, Espanya també es troba entre els països de l’OCDE que aporten una actitud més positiva cap a les creences multiculturals.

Llatinoamèrica, a la cua en llengües

L’informe PISA mostra que els països llatinoamericans, segons EFE, es troben al final de la classificació en l’aprenentatge de llengües estrangeres, especialment Colòmbia, el Brasil i molt en particular Mèxic.

Només un 28,7% dels estudiants mexicans de 15 anys parlen dues o més llengües, incloent-hi la seva llengua materna, quan la mitjana als països de l’Organització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic (OCDE) és del 68,2%. Corea del Sud és l’únic país que es troba per sota de Mèxic.