12 jul 2020

Anar al contingut

CURS 2020-21

Tornada a l'escola el setembre, una odissea per als professors

Els docents exigeixen a les autoritats que fugin de la improvisació i donin normes sanitàries clares i mitjans econòmics per afrontar la nova normalitat

Olga Pereda

Tornada a l'escola el setembre, una odissea per als professors

David Aparicio

Mar Vázquez, professora d’anglès a l’institut La Senda (Getafe, Madrid), fa diversos dies que posa adhesius amb fletxes al terra del centre. No sap si ho està fent bé o malament. És docent, no experta en salut pública, així que desconeix si hi ha algun altre mètode més científic i eficaç per ordenar els fluxos d’alumnes i evitar les aglomeracions en la mesura possible. Vázquez i els seus companys de claustre han pensat que les fletxes poden ser una bona idea. I així passa amb tot. Armats de «bona fe», els professors i les direccions escolars estan fent el que poden amb els escassos mitjans que tenen de cara a preparar els centres per a l’inici del curs 2020-21, que serà presencial però amb moltíssimes mesures de precaució davant el coronavirus.

El gimnàs i el pati

«El ministeri recomana que habilitem gimnasos per fer classes. Però, a veure, ¿algú s’ha adonat que l’acústica ho fa impossible? Només és un exemple per demostrar la incertesa que tenim els professors», explica Vázquez, que al costat dels seus companys de claustre també fa temps que mesura els metres quadrats de cada aula i encaixa pupitres a 1,5 metres de distància tenint en compte que, habitualment, hi ha 30 alumnes per classe. «Estem buscant espais i el nostre centre és gran, però ¿què passarà en altres instituts més petits? Les autoritats també diuen que desdoblem els grups. Bé. Però si un grup és amb un professor a classe, ¿els altres estan sols i sense supervisió al pati? Això no pot ser».

«¿Tirem un mur per fer la classe més gran? Doncs potser sí, però potser aquesta idea no serveix demà»

Mar Vázquez

Professora d’institut

Vázquez insisteix en la sensació d’incertesa i desprotecció que hi ha entre els docents. Assegura que la paraula «protocol» està sobrevalorada i que la realitat és que els professors estudien i apliquen les idees que pensen que són millors per combatre la pandèmia a les escoles i instituts. «De moment, l’únic que ens han donat són mascaretes i cinc litres de gel hidroalcohòlic, que ens durarà ben poc. Espero que rebem pressupost extra per comprar material. Hauríem de tenir dispensadors de gel per tot arreu i papereres amb tapa. Però no estem rebent instruccions clares. ¿Tirem un mur per engrandir una classe? Doncs potser sí, però potser aquesta idea no serveix demà», lamenta la docent.

Sense improvisar

Vázquez i els seus companys d’institut no estan sols en la queixa. El president del sindicat ANPE (Associació Nacional de Professionals de l’Ensenyament), Nicolás Fernández, deixa clar que ells sempre han defensat l’educació presencial, però perquè la tornada a l’escola sigui segura tant per a alumnes com per a docents són necessàries mesures «molt clares basades en l’evidència científica». «La tornada a les aules no pot ser improvisada. Ha de tenir al darrere un treball molt detallat de cada centre. El primer que cal aclarir és com es remodelen les escoles i instituts perquè sigui possible la distància d’1,5 metres o el fet que hi hagi ‘bombolles’ de 20 alumnes».

El màxim responsable del sindicat assegura que, en plena pandèmia, és impossible tornar a les aules sense augmentar la plantilla de docents. I no només cal contractar nous professors sinó també establir un pla de digitalització seriós. «No es tracta de regalar tauletes als alumnes sinó que els centres tinguin plataformes digitals amb què poder continuar l’ensenyament en cas que hi hagi brots que obliguin a tancaments puntuals», com ha ocorregut a Mataró.

«No es poden fer nyaps, no es pot improvisar. Necessitem solucions realistes i eficaces»

Nicolás Fernández

President del sindicat de professors ANPE

ANPE, que també aposta per reduir els horaris, exigeix a les autoritats autonòmiques –que tenen la competència en Educació– «solucions realistes i eficaces» per afrontar el curs 2020-21 amb garanties sanitàries. «No es poden fer nyaps, no es pot improvisar. Si ens diuen que els centres s’han de desinfectar diverses vegades al dia, hem de tenir el personal de neteja», conclou Fernández, que insta les diferents autonomies a posar-se d’acord per elaborar propostes clares i eficaces.