12 jul 2020

Anar al contingut

CURS 2020-21

Nova normalitat escolar: finestres obertes, menjar a classe i res d'aglomerar-se al pati

El Ministeri d'Educació elabora un esborrany amb consells per a la tornada a l'escola al setembre

Isabel Celaá assegura que els 20 alumnes per aula no és una ràtio sinó una «recomanació»

Olga Pereda

Obrir una escola en plena pandèmia és «infinitament més complex que obrir un comerç», però la ministra d’Educació, Isabel Celaá, va insistir ahir en la necessitat de reprendre l’educació presencial per al curs 2020-21.  En la nova normalitat escolar es limitaran els contactes entre els alumnes, es podrà menjar a l’aula, es tindran les finestres gairebé sempre obertes (si el temps ho permet) i es donaran lliçons sobre el coronavirus. Això, almenys, és el que recomanen els ministeris d’Educació i Sanitat.  Les competències estan transferides, així que cada autonomia traçarà el seu protocol.

Celaá ha mantingut aquest matí una reunió telemàtica amb tots els consellers, a qui ha presentat un document de 14 punts. Només Madrid (els responsables autonòmics de la qual, del PP i Cs, no tenen cap sintonia amb el Govern de Pedro Sánchez) i Euskadi (que va recalcar que ja estan treballant en la seva pròpia tornada a l’escola) no van voler firmar l’escrit. Mentrestant, el conseller d’Educació, Josep Bargalló, va insistir que el document només conté «orientacions genèriques no vinculades normativament». Efectivament, els 14 punts són molt globals. Entre altres coses, destaquen la necessitat d’elaborar plans d’inici de curs i contingència, així com la urgència de reduir la fractura digital, disparada amb la pandèmia i l’educació ‘online’.

Molt més concret és l’esborrany elaborat per Educació (amb la col·laboració de Sanitat) a tall de guia per orientar les autonomies de cara a l’inici del curs. Catalunya, de fet, ja està estudiant moltes de les mesures incloses.

Entrades esglaonades

El text destaca la conveniència de fer entrades i sortides esglaonades del centre. Els alumnes –en classes de màxim 20 alumnes fins a 4t de Primària inclòs– seran «grups de convivència estable» que podran no respectar la distància interpersonal d’1,5 metres però hauran d’evitar la interacció amb altres grups i limitar al màxim el nombre de contactes.  Aquests grups seran una cosa així com «una bombolla, una família» amb un sol docent de referència.  En declaracions a la premsa, Celaá ha remarcat que la xifra de 20 alumnes per aula no és una modificació de les ràtios legals (amb un nombre més elevat d’estudiants) sinó una «recomanació, un criteri de flexibilitat».

A les aules a partir de 5è de Primària, sí que s’haurà de respectar la distància d’un metre i mig entre pupitres. «En els casos excepcionals en què el centre no pogués ressituar tot el seu alumnat, es procedirà a la coordinació amb les entitats locals que poden oferir espais públics municipals com biblioteques, ludoteques, poliesportius o centres culturals, que garanteixin l’escolarització presencial», subratlla l’esborrany d’Educació.

L’ús de mascareta en professors és voluntari fins a 4t de Primària quan estigui amb el seu «grup estable de convivència» i obligatori quan estigui fora d’aquesta «bombolla» i no estigui garantida la distància d’1,5 metres.

Les famílies, per telèfon

Els centres educatius diran adeu a les llargues cues a secretaria perquè pares i mares facin gestions administratives. Educació insisteix a donar prioritat a la comunicació mitjançant telèfon, ‘email’, missatges o correu ordinari. Les famílies podran entrar a l’edifici escolar en cas de necessitat o indicació del professorat, sempre complint les mesures de prevenció i, en cap cas, si presenten símptomes compatibles amb la malaltia Covid-19.

S’obriran les finestres entre classe i classe i si les condicions meteorològiques ho permeten, es  mantindran obertes com més temps millor. Els centres es netejaran amb cura. Els lavabos fins a tres vegades al dia.

Menjador

Quant al menjador, es podran utilitzar les mateixes aules per menjar, servint el menjar en carros amb safates (si és possible calents) perquè es mantinguin els «grups de convivència estable». En el cas dels menors de 10 anys, s’organitzaran l’espai del menjador i els horaris de manera que cada ‘bombolla’ d’alumnes tingui el seu torn i espai propi per dinar. Es podran, així mateix, habilitar mampares de material no porós que compartimentin l’espai perquè puguin compartir-lo dos «grups de convivència estable». Per als més grans de 10 anys, la disposició de les taules i cadires al menjador hauran de respectar la distància d’1,5 metres.

El pati

Les escoles també hauran d’organitzar el temps d’esbarjo, augmentant els torns del pati perquè els grups no es barregin. El ministeri també vol que els centres implementin activitats d’educació per a la salut que incloguin les mesures de prevenció davant el coronavirus. L’esborrany remarca que cada matí convé fer un recordatori de les mesures bàsiques d’higiene. Educació també proposa que la pandèmia entri d’alguna o manera o altra en els temaris.