tornada a l'escola

Contra rellotge perquè el pròxim curs sigui presencial

El ministeri perfila una tornada amb grups de 20 alumnes com a màxim a infantil i fins a 4t de primària, en què no farà falta mantenir la distància interpersonal

La important contractació de professors que obligarà l'esponjament de les aules és la gran incògnita

Es llegeix en minuts

Olga Pereda

A principis de maig, la ministra d’Educació i Formació Professional, Isabel Celaá, donava per fet que el pròxim curs seria mixt. En cas de no haver-hi vacuna o tractament mèdic, les escoles combinarien l’ensenyament presencial i ‘online’ com a mesura de prevenció davant el coronavirus. Celaá, no obstant, avui ha assegurat que l’any acadèmic serà presencial. «Ben organitzat i absolutament presencial», va rematar. El pas següent serà com fer-ho possible. Els centres entren ara en una contrarellotge per contractar professors extra i buscar espais on ubicar els alumnes. La recomanació del ministeri és que n’hi hagi un màxim de 20 per aula, en lloc dels 15 que es va estudiar fa setmanes. A partir de 5è de Primària –a més– s’imposa una distància de metre i mig entre taula i taula. 

Les paraules de Celaá suposen un bàlsam de tranquil·litat per a mares i pares, que veien amb estupor com la desescalada ha arribat a tots els sectors –inclòs el de l’oci nocturn– menys al de l’ensenyament. Mesos després de l’inici de la pandèmia, l’evidència científica assenyala que la població entre 0 i 19 anys suposa l’1,37% dels casos confirmats de coronavirus. És un argument que ara esgrimeixen Educació i Sanitat per impulsar l’ensenyament presencial. Sabut és que els nens amb prou feines desenvolupen símptomes del virus. Però no se sap quasi res sobre si el transmeten.  

Al maig, el conseller d’Educació, Josep Bargalló, ja va anunciar en EL PERIÓDICO el seu desig d’aconseguir que l’educació fos presencial l’any que ve i que el model mixt (presencial i telemàtic) fos l’últim recurs. Durant aquestes setmanes, molts experts en educació han posat èmfasi que l’aprenentatge ‘online’ no és precisament la millor opció per als alumnes. Almenys, els més petits (infantil i primària).

Mesures de precaució

Sota la premissa que el risc zero no existeix,l’escola serà presencial, però amb mesures de precaució. Almenys, així consta en el document que Celaá entregarà demà als consellers d’Educació en la reunió telemàtica que mantindrà amb ells. El text –una sèrie de recomanacions elaborades entre els ministeris d’Educació i Sanitat– proposa per a les etapes d’infantil i primària (fins a 4t, aquest inclòs) que les escoles estableixin grups estables d’alumnat, idealment amb 15 alumnes i amb un màxim 20. Aquests nens i nenes podrien «socialitzar sense mantenir la distància interpersonal de manera estricta, perquè és un grup de convivència estable». Serà com una «bombolla», una «família», en paraules de la ministra. Mentrestant, a 5è, 6è de primària, ESO i batxillerat, els espais es reorganitzaran de manera que es compti amb una separació d’almenys 1,5 metres entre les taules.

Mascaretes:

Respecte a l’ús de la mascareta, a infantil (fins a sis anys) no és obligatòria. Tampoc ho serà des de primer de primària fins a 4t si l’alumne és en el seu «grup estable de convivència». Si l’estudiant surt d’aquesta «bombolla» sí que l’haurà de portar quan no pugui mantenir la distància de metre i mig. Per als alumnes a partir de 5è de primària, la mascareta serà imprescindible quan no es pugui mantenir aquesta separació. No la portaran quan estiguin asseguts als seus pupitres, una cosa que sí que han aplicat les escoles a la Xina.

Pla de contingència

En la reunió de demà, Celaá insistirà en la necessitat que cada centre haurà de tenir un pla d’inici de curs i plans de contingència que prevegin les actuacions a realitzar i els mecanismes de coordinació necessaris per als possibles escenaris que puguin donar-se. D’aquesta manera, es proposa que hi hagi una persona responsable de referència per als aspectes relacionats amb la malaltia Covid-19. Educació també recomana la creació d’un equip, format per diferents representants de la comunitat educativa, que garanteixi que tothom estigui informat, així com el compliment dels principis. El sindicat CCOO posa pegues en aquest sentit. Segons l’opinió de Fracisco García, secretari general de la Federació d’Ensenyament, no han de ser les direccions escolars les que preparin aquests plans d’inici i contingència. «Han de ser les comunitats autònomes les que tracin aquestes normatives. Ells sí que tenen tècnics especialitzats en salut pública», ha remarcat.

Milions d’euros

Segons els càlculs del sindicat, tenir aules de 15 alumnes –Educació va estudiar fa setmanes aquesta xifra, tot i que el document d’avui l’eleva a 20– comportaria una injecció econòmica de 5.000 milions d’euros només en la contractació de professors extres. Aquesta quantitat arriba a 7.385 tenint en compte l’adequació dels espais, la formació digital dels docents i la reducció de la fractura digital de l’alumnat. Segons el parer del responsable sindical, els 2.000 milions amb què el Govern dotarà el fons autonòmic anti-Covid per a educació (no s’haurà de reemborsar) són «clarament insuficients». García ha arremès contra la Junta d’Andalusia, que dilluns passat va anunciar la seva intenció que la tornada a l’escola fos exactament igual a la situació prèvia a la pandèmia, sense reduir les ràtios d’alumnes per aula. «Ells volen que tot això surti gratis. I, sentint-ho molt, això no és possible. L’anomenada ‘nova normalitat’ no és la normalitat que tots coneixem».

A l’aire lliure

Un altre aspecte important del document elaborat per Educació i Sanitat és la prioritat que les escoles i instituts donaran –en la mesura possible– alsespais a l’aire lliure per a la realització de les activitats educatives i d’oci, en comptes dels tancats. L’evidència científica també ha demostrat que el risc de contagi de coronavirus és més gran en llocs tancats (i especialment als poc ventilats). Els alumnes també hauran d’interioritzar la responsabilitat individual que comporta lluitar contra la pandèmia. Per això, el rentat de mans –i evitar tocar-se el nas, la boca i els ulls– seran un denominador comú.

Mares i pares

El document d’Educació i Sanitat ha sigut celebrat per les associacions de pares i mares. «La desescalada havia arribat a tots els sectors, també les places de toros i l’oci nocturn. Així que s’ha d’aplaudir que, per fi, l’educació també ho hagi fet, tenint en compte, és clar, que la salut d’alumnes i docents està per damunt de tot. Ara s’ha d’esperar a veure com s’organitzen els centres, les ràtios i els metres quadrats de cada classe. Esperem que totes les recomanacions del ministeri en aquest sentit estiguin recolzades per l’evidència científica», ha resumit Leticia Cardenal, presidenta de CEAPA (Confederació Espanyola d’Associacions de Pares i Mares d’Alumnat.

Notícies relacionades

En tot cas, els plans ministerials i autonòmics hauran d’estar supeditats a l’evolució de la pandèmia. En cas de rebrots, tot pot saltar pels aires. D’això van advertir ahir Fernando Simón i la realitat: dos centres de Mataró van tancar preventivament per sospites de casos de  coronvirus. A Israel, la tornada presencial a l’escola ha acabat amb 360 positius en Covid-19, més de 16.000 estudiants i professors en quarantena i un centenar d’escoles tancades. A Espanya, els pediatres adverteixen que la responsabilitat individual s’estendrà als pares i mares, que hauran de tenir present més que mai la norma de no portar els seus fills a l’escola en cas de detectar símptomes com febre i tos excessiva